Vario Base vragen

Post hier alles over de Liebherr hijskranen

Moderator: Tim

Plaats reactie
Advertentie post before
TadanoTiep
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 14 jun, 2006 15:36
Locatie: Veenendaal

Vario Base vragen

Bericht door TadanoTiep »

Beste Liebherr specialisten.

Ik heb een paar vragen over Variobase waar ik erg nieuwsgierig naar ben:
Zover ik begrijp kan elke stempel traploos naar elke willekeurige breedte worden uitgeschoven. De LICCON berekent dan elke stempel de veilig last waarde. Als dat zo klopt, dan snap ik het to zover.

Vraag 1.
Hoe zit het met het vergrendelen van de stempel balken? Zover ik begrijp moet een massinist (officieel) de stempelbalken vergrendelen als ze (gedeeltelijk) zijn uitgeschoven. Hoe werkt dat dan bij Variobase? Er zal geen sleufgat in de balk zitten, neem ik aan. :)

Vraag 2.
Hoe wordt de lasttabel gekeurd door b.v. ABOMA/KEBOMA? Volledig uitgeschoven stempelbalken waarden begrijp ik. Daar zal een tabel van zijn. Maar hoe controleert ABOMA/KEBOMA de tabel als de stempels niet volledig zijn uitgeschoven? Volgt de keurings instantie dan alleen de waardes van de LICCON? Lijkt mij een erg wankelen en niet erg transparate basis, als dat zo werkt.

Ik ben erg nieuwsgierig.

Alvast bedankt voor de verheldering.
No. 1 and the next!

Gebruikersavatar
deutz-fahr411
Forumlid
Berichten: 1268
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 20:24
Locatie: Hoornaar

Re: Vario Base vragen

Bericht door deutz-fahr411 »

In de handleiding van de kraan staat dat de stempelbalken van de kraan geborgd moeten worden wanneer dat dat mogelijk is, dus alleen bij 0, 50 en 100 procent kan dat...

Keuren gebeurd(e bij mijn kraan) op hele basis, en dan wordt ook gekeken of de zwenk wordt beëindigd wanneer je over de 100 procent gaat...
- - - LIEBHERR LTC1050-3.1 - - - http://www.facebook.com/boerbvmeerkerk

Gebruikersavatar
DafgekCanada
Forumlid
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 4 apr, 2010 2:02
Locatie: Barneveld/Den Bosch

Re: Vario Base vragen

Bericht door DafgekCanada »

De zelfde keuring werd bij mijn 1030 ook uitgevoerd. Aftoppen over een van de poten niet naar 100% en dan zwenken naar een van de twee kanten en kijken als het werk. En zijn geen waardes waar de keuring instantie van af kan gaan om dat tabel constant veranderd. In de liccon word ook 999.9 aan gegeven om dat het systeem zelf kijkt in verhouden met hoe ver de stempel is uit geschoven waar de kraan zich bevind op de draai krans en hoeveel ballast er aan hangt. En zelf rekende het een tabel uit.
Grt van Tristan Papenburg

Check out my Youtube channel

TadanoTiep
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 14 jun, 2006 15:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vario Base vragen

Bericht door TadanoTiep »

deutz-fahr411 schreef: za 8 feb, 2020 12:40 In de handleiding van de kraan staat dat de stempelbalken van de kraan geborgd moeten worden wanneer dat dat mogelijk is, dus alleen bij 0, 50 en 100 procent kan dat...

Keuren gebeurd(e bij mijn kraan) op hele basis, en dan wordt ook gekeken of de zwenk wordt beëindigd wanneer je over de 100 procent gaat...
Interessante handleiding: "Borg de stempelbalken als het kan, als het niet kan is het ook goed… :o
En de Veiligheidsinspectie vind het goed als je stempels zijn uitgeschoven op een breedte waar je ze niet kunt borgen?
Of staat er ook iets in de handleiding (of iets anders van Liebherr) dat zegt dat stempelbalk cilinders sterk genoeg zijn, en dat dus borgen niet strikt "noodzakelijk" is? Als dat zo is, dan begrijp ik het.

Sorry, maar vind het nog steeds... eh... niet overtuigend.
No. 1 and the next!

TadanoTiep
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 14 jun, 2006 15:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vario Base vragen

Bericht door TadanoTiep »

DafgekCanada schreef: wo 12 feb, 2020 12:07 De zelfde keuring werd bij mijn 1030 ook uitgevoerd. Aftoppen over een van de poten niet naar 100% en dan zwenken naar een van de twee kanten en kijken als het werk. En zijn geen waardes waar de keuring instantie van af kan gaan om dat tabel constant veranderd. In de liccon word ook 999.9 aan gegeven om dat het systeem zelf kijkt in verhouden met hoe ver de stempel is uit geschoven waar de kraan zich bevind op de draai krans en hoeveel ballast er aan hangt. En zelf rekende het een tabel uit.
Ja, ik snap hoe het werkt.
Vind het nog steed een beetje vreemd dat een, voor zover ik weet heel strikte ABOMA/KEBOMA, het accepteert. J kunt het eigenlijk maar op 1 punt controleren: 100% uitgeschoven stempels. En voor de rest is er eigenlijk geen referentie.
No. 1 and the next!

Gebruikersavatar
DafgekCanada
Forumlid
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 4 apr, 2010 2:02
Locatie: Barneveld/Den Bosch

Re: Vario Base vragen

Bericht door DafgekCanada »

TadanoTiep schreef: wo 12 feb, 2020 14:38
DafgekCanada schreef: wo 12 feb, 2020 12:07 De zelfde keuring werd bij mijn 1030 ook uitgevoerd. Aftoppen over een van de poten niet naar 100% en dan zwenken naar een van de twee kanten en kijken als het werk. En zijn geen waardes waar de keuring instantie van af kan gaan om dat tabel constant veranderd. In de liccon word ook 999.9 aan gegeven om dat het systeem zelf kijkt in verhouden met hoe ver de stempel is uit geschoven waar de kraan zich bevind op de draai krans en hoeveel ballast er aan hangt. En zelf rekende het een tabel uit.
Ja, ik snap hoe het werkt.
Vind het nog steed een beetje vreemd dat een, voor zover ik weet heel strikte ABOMA/KEBOMA, het accepteert. J kunt het eigenlijk maar op 1 punt controleren: 100% uitgeschoven stempels. En voor de rest is er eigenlijk geen referentie.
Het enige wat je kan gebruiken als reverence is dat bij normaal tabel 360 graden op met 100% of 50% poten uit geschoven zoveel kan hijsen op die vlucht. Dan naar vario base to gaat en kijken wat het geeft. Je bent bij een 1030 over de rechte achter poot 500kg sterker dan op normale tabel. Zelf die kraan kan met 50% uitgeschoven poot (dan werk je wel over die poot heen) het zelfde cap. behalen als met de hele poot uit geschoven. Het is idd moeilijk voor de keuring instantie om daar precies op te gaan letten en keuren. Zelfs bij de nieuwe liebherr kranen waarbij de achter poten verder uitgeschoven kan worden zal het moeilijk worden. Hier gaat het om dat dan de machinist het wel op de goede werk programma staat om veilig te blijven werken. Het is wel het
Grt van Tristan Papenburg

Check out my Youtube channel

Plaats reactie

Terug naar “Liebherr”