Liebherr LTM 1300-6.2
Moderator: Tim
Advertentie post before
-
- Starter
- Berichten: 491
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 18:57
- Locatie: Dalerveen
- Contacteer:
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
gaetan schreef:ja maar deze is een upgrade van de ltm1250 . interessant is ook dat het maar één motor heeft voor onder- en bovenwagen.
Ik weet niet of dat interessant is. Je hebt altijd het geluid van die onderwagen motor en dat is veel luider dan een bovenwagen motor
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
En wat te denken van het brandstofverbruik?
DEMIENESCHUUFTUT
FRYSLAN BOPPE
FRYSLAN BOPPE
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
dat zal allemaal mooi meevallen. die motor zoiezo veel minder verbruiken . omdat het normaal gezien zelfde systeem zoals de terex ac1000/9 heeft . als de motor de boven wagen moet aandrijven , zal de motor normaalgezien op 4 cilinders draaien in plaats van 8. dus minder verbruik en ook minder geluid. ik vind het dom dat ze deze systeem bij de ltm1750 niet hebben toegepast. want daar verliest men veel tijd om elke keer die motor aantesluiten. dus deze systeem op de 1300 is in mijn ogen een goeie oplossing van liebherr. inzake van gewichtsbesparing.
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
Gaetan,
die discussie is hier al meer geweest, je kunt niet van een motor "zomaar" een aantal cylinders uitschakelen mits het een blok is zoals bijv. de grote Cat V16.
Dat zijn nl. 2 gekoppelde V8 motoren waarvan je dan bij één blok de brandstoftoevoer afsluit.
De smering moet dan wel gewaarborgd blijven.
Bij een gewoon V8 blok, wat de Liebherr in feite ook heeft verstoor je door het "afkoppelen" van een aantal cylinders de balans van de motor waardoor trillingen ontstaan die je niet in je blok hebben wilt!
Je kunt wel bij de huidige generaties elektronisch geregelde motoren het vermogen terugregelen.
Dus wel de toeren laten maken om de pompen aan te drijven maar niet de PK's laten leveren die je bijv. wel bij het rijden nodig hebt.
Wat je bij de LTM 1300-6.2 wel af kunt koppelen als de kraan even niet word gebruikt is de mechanische verbinding naar de bovenwagen die de pompen aandrijft zodat de motor echt onbelast loopt.
Doe je dat niet als je de kraan even niet gebruikt dan moet de motor wat vermogen blijven leveren om de pompen maar ook de hele aandrijflijn naar de pompen toe aan te drijven.
Die aandrijflijn bestaat o.a. al uit 2 haakse tandwielkasten met de nodige inwendige wrijving.
Dat zal best wat meer brandstof kosten (want zo erg zuinig zijn de Liebherr diesels niet) dan de 4 cylinder die normaal in de bovenwagen staat en alleen de pompen aan moet drijven bij niet-gebruik van de kraan.
Ik kom overigens in al mijn Ac 1000 documentatie nergens tegen dat de motor bij kraanbedrijf op een gedeelte van de cylinders loopt.
Hans
die discussie is hier al meer geweest, je kunt niet van een motor "zomaar" een aantal cylinders uitschakelen mits het een blok is zoals bijv. de grote Cat V16.
Dat zijn nl. 2 gekoppelde V8 motoren waarvan je dan bij één blok de brandstoftoevoer afsluit.
De smering moet dan wel gewaarborgd blijven.
Bij een gewoon V8 blok, wat de Liebherr in feite ook heeft verstoor je door het "afkoppelen" van een aantal cylinders de balans van de motor waardoor trillingen ontstaan die je niet in je blok hebben wilt!
Je kunt wel bij de huidige generaties elektronisch geregelde motoren het vermogen terugregelen.
Dus wel de toeren laten maken om de pompen aan te drijven maar niet de PK's laten leveren die je bijv. wel bij het rijden nodig hebt.
Wat je bij de LTM 1300-6.2 wel af kunt koppelen als de kraan even niet word gebruikt is de mechanische verbinding naar de bovenwagen die de pompen aandrijft zodat de motor echt onbelast loopt.
Doe je dat niet als je de kraan even niet gebruikt dan moet de motor wat vermogen blijven leveren om de pompen maar ook de hele aandrijflijn naar de pompen toe aan te drijven.
Die aandrijflijn bestaat o.a. al uit 2 haakse tandwielkasten met de nodige inwendige wrijving.
Dat zal best wat meer brandstof kosten (want zo erg zuinig zijn de Liebherr diesels niet) dan de 4 cylinder die normaal in de bovenwagen staat en alleen de pompen aan moet drijven bij niet-gebruik van de kraan.
Ik kom overigens in al mijn Ac 1000 documentatie nergens tegen dat de motor bij kraanbedrijf op een gedeelte van de cylinders loopt.
Hans
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
Beste Hans,
Ik heb het hele verhaal niet gelezen, maar enkel deze zin.
"AMG Cylinder Management schakelt vier cilinders uit als vermogen niet wordt aangesproken"
Hier het hele verhaaltje waar ik deze zin gevonden heb.
http://www.mercedes-benz.nl/content/net ... y_AMG.html
Ja ik weet dat dit uit de personenwagen wereld komt.
Het bestaat wel zonder alle verhalen van smeringen en dergelijke.
Alex
Ik heb het hele verhaal niet gelezen, maar enkel deze zin.
"AMG Cylinder Management schakelt vier cilinders uit als vermogen niet wordt aangesproken"
Hier het hele verhaaltje waar ik deze zin gevonden heb.
http://www.mercedes-benz.nl/content/net ... y_AMG.html
Ja ik weet dat dit uit de personenwagen wereld komt.
Het bestaat wel zonder alle verhalen van smeringen en dergelijke.
Alex
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
Ik zeg ook niet dat het niet bestaat maar dat je niet "zomaar"een aantal cylinders los kunt koppelen.
Met los koppelen bedoel ik dan niet fysiek loskoppelen want dan zou je een gedeelde krukas moeten hebben maar niet meer voorzien van brandstof.
De kranenbouwers gebruiken nog steeds serieproduktiemotoren die ook in het wegtransport worden gebruikt, de Liebherr diesel is in de basis de motor die ook in de MAN zwaar transporttrekkers word gebruikt, de motor van de AC 1000 is de diesel van de Actros zwaartransporttrekkers, daar zit een dergelijke voorziening niet op en daarvoor is het blok ook niet ontwikkeld.
Zo staat het in de Liebherr presentatie en daar komt ook de uitdrukking zuschaltbar in voor;
Im LTM 1300-6.2 kommt die Liebherr-Kransteuerung LICCON2 zum Einsatz, die sich inzwischen bei zahlreichen Liebherr-Mobilkranen bewährt hat. Für das neue Kran-Antriebskonzept mit nur einem Motor und mechanischer Welle wurde ein zuschaltbares Programm entwickelt, um die Maschine verbrauchsgünstig zu betreiben. Mithilfe des sogenannten ECO-Mode kann erstmals der komplette Pumpenantrieb im Motor-Leerlaufbetrieb automatisch ausgekuppelt und bei Leistungsbedarf über die intelligente Steuerung sekundenschnell wieder zugeschaltet werden.
Beim LTM 1300-6.2 wird ein komplett neues Konzept für den Oberwagenantrieb realisiert. Anstatt des in dieser Größenklasse üblichen Zwei-Motorenkonzepts wird der 300-Tonner nur durch einen Motor mit mechanischer Welle angetrieben. Vom Verteilergetriebe im Unterwagen werden Gelenkwellen über zwei Winkelgetriebe durch die Drehkranzmitte zum Pumpenverteilergetriebe im Oberwagen geführt.
Eine mechanische Welle bietet einen besonders hohen Wirkungsgrad und bei Kranarbeit wird vom Fahrgestell-Motor bereits bei niedrigen Drehzahlen ausreichend Leistung zur Verfügung gestellt. So ist die Wirtschaftlichkeit des neuen Konzepts im Hinblick auf den Kraftstoffverbrauch sichergestellt.
Hans
Met los koppelen bedoel ik dan niet fysiek loskoppelen want dan zou je een gedeelde krukas moeten hebben maar niet meer voorzien van brandstof.
De kranenbouwers gebruiken nog steeds serieproduktiemotoren die ook in het wegtransport worden gebruikt, de Liebherr diesel is in de basis de motor die ook in de MAN zwaar transporttrekkers word gebruikt, de motor van de AC 1000 is de diesel van de Actros zwaartransporttrekkers, daar zit een dergelijke voorziening niet op en daarvoor is het blok ook niet ontwikkeld.
Zo staat het in de Liebherr presentatie en daar komt ook de uitdrukking zuschaltbar in voor;
Im LTM 1300-6.2 kommt die Liebherr-Kransteuerung LICCON2 zum Einsatz, die sich inzwischen bei zahlreichen Liebherr-Mobilkranen bewährt hat. Für das neue Kran-Antriebskonzept mit nur einem Motor und mechanischer Welle wurde ein zuschaltbares Programm entwickelt, um die Maschine verbrauchsgünstig zu betreiben. Mithilfe des sogenannten ECO-Mode kann erstmals der komplette Pumpenantrieb im Motor-Leerlaufbetrieb automatisch ausgekuppelt und bei Leistungsbedarf über die intelligente Steuerung sekundenschnell wieder zugeschaltet werden.
Beim LTM 1300-6.2 wird ein komplett neues Konzept für den Oberwagenantrieb realisiert. Anstatt des in dieser Größenklasse üblichen Zwei-Motorenkonzepts wird der 300-Tonner nur durch einen Motor mit mechanischer Welle angetrieben. Vom Verteilergetriebe im Unterwagen werden Gelenkwellen über zwei Winkelgetriebe durch die Drehkranzmitte zum Pumpenverteilergetriebe im Oberwagen geführt.
Eine mechanische Welle bietet einen besonders hohen Wirkungsgrad und bei Kranarbeit wird vom Fahrgestell-Motor bereits bei niedrigen Drehzahlen ausreichend Leistung zur Verfügung gestellt. So ist die Wirtschaftlichkeit des neuen Konzepts im Hinblick auf den Kraftstoffverbrauch sichergestellt.
Hans
Laatst gewijzigd door Medium Demag op za 13 apr, 2013 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
het gaat niet om loskoppelen. het is niet mechanisch . de helft van cilinders krijgen gewoon geen diesel injectie meer. dat is allemaal computer geregeld . de smering blijft geen vibratie. die systeem bestaat al meer dan 10 jaar inde auto industrie. als voorbeeld : ze passen dit shutdown systeem in de 2013 reeksen van de lamborghini aventador die heeft een v12 (700pk) niks aan de motor gewijzigd enkel de computer . in je duitse tekst: Mithilfe des sogenannten ECO-Mode. dus eco mode is de term die zij gebruiken voor 4 cilinders worden krijgen geen injectie meer . ik weet het staat niet in de boek van terex vermeld . maar de ac 1000/9 draaid zonder problemen met dit systeem. enige verschil zoals je zelf vermeld is dat er een een aandrijving ( cardan ) tot de bovenwagen gaat naar de pto die in de boven wagen zit . en dat is nieuw. zoals liebherr dat zelf vermeld. bij de ac1000 zit de pto in de onderwagen.
Laatst gewijzigd door gaetan op za 13 apr, 2013 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- pvanhesteren
- Forumlid
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
- Locatie: Hillegom
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
Tis maar goed dat ik Google heb geloof ik....
Gr. Pascal
Gr. Pascal
- DafgekCanada
- Forumlid
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 4 apr, 2010 2:02
- Locatie: Barneveld/Den Bosch
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
Hier is een video van de Liebherr site, van hoe de aan drive is.
http://www.liebherr-bauma.com/de-DE/142369.wfw
http://www.liebherr-bauma.com/de-DE/142369.wfw
-
- Starter
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 20:34
- Locatie: scheveningen
Re: Liebherr LTM 1300-6.2
dit is weer een hele mooie kraan, goeie tegenhanger voor grove, deze liebherr zal zeker weer een bestseller worden denk. !!
size does matter