Liebherr LTM 1300-6.2

Post hier alles over de Liebherr hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
henrikraan
Starter
Berichten: 491
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 18:57
Locatie: Dalerveen
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door henrikraan »

gaetan schreef:ja maar deze is een upgrade van de ltm1250 . interessant is ook dat het maar één motor heeft voor onder- en bovenwagen.

Ik weet niet of dat interessant is. Je hebt altijd het geluid van die onderwagen motor en dat is veel luider dan een bovenwagen motor

Ppm
Forumlid
Berichten: 1741
Lid geworden op: wo 5 okt, 2005 8:51
Locatie: Sondel
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door Ppm »

En wat te denken van het brandstofverbruik?
DEMIENESCHUUFTUT
FRYSLAN BOPPE

Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door gaetan »

dat zal allemaal mooi meevallen. die motor zoiezo veel minder verbruiken . omdat het normaal gezien zelfde systeem zoals de terex ac1000/9 heeft . als de motor de boven wagen moet aandrijven , zal de motor normaalgezien op 4 cilinders draaien in plaats van 8. dus minder verbruik en ook minder geluid. ik vind het dom dat ze deze systeem bij de ltm1750 niet hebben toegepast. want daar verliest men veel tijd om elke keer die motor aantesluiten. dus deze systeem op de 1300 is in mijn ogen een goeie oplossing van liebherr. inzake van gewichtsbesparing.

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door Medium Demag »

Gaetan,

die discussie is hier al meer geweest, je kunt niet van een motor "zomaar" een aantal cylinders uitschakelen mits het een blok is zoals bijv. de grote Cat V16.
Dat zijn nl. 2 gekoppelde V8 motoren waarvan je dan bij één blok de brandstoftoevoer afsluit.
De smering moet dan wel gewaarborgd blijven.
Bij een gewoon V8 blok, wat de Liebherr in feite ook heeft verstoor je door het "afkoppelen" van een aantal cylinders de balans van de motor waardoor trillingen ontstaan die je niet in je blok hebben wilt!
Je kunt wel bij de huidige generaties elektronisch geregelde motoren het vermogen terugregelen.
Dus wel de toeren laten maken om de pompen aan te drijven maar niet de PK's laten leveren die je bijv. wel bij het rijden nodig hebt.

Wat je bij de LTM 1300-6.2 wel af kunt koppelen als de kraan even niet word gebruikt is de mechanische verbinding naar de bovenwagen die de pompen aandrijft zodat de motor echt onbelast loopt.
Doe je dat niet als je de kraan even niet gebruikt dan moet de motor wat vermogen blijven leveren om de pompen maar ook de hele aandrijflijn naar de pompen toe aan te drijven.
Die aandrijflijn bestaat o.a. al uit 2 haakse tandwielkasten met de nodige inwendige wrijving.
Dat zal best wat meer brandstof kosten (want zo erg zuinig zijn de Liebherr diesels niet) dan de 4 cylinder die normaal in de bovenwagen staat en alleen de pompen aan moet drijven bij niet-gebruik van de kraan.

Ik kom overigens in al mijn Ac 1000 documentatie nergens tegen dat de motor bij kraanbedrijf op een gedeelte van de cylinders loopt.

Hans

Gebruikersavatar
LR 1140
Starter
Berichten: 173
Lid geworden op: di 6 mar, 2007 22:02
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door LR 1140 »

Beste Hans,

Ik heb het hele verhaal niet gelezen, maar enkel deze zin.
"AMG Cylinder Management schakelt vier cilinders uit als vermogen niet wordt aangesproken"
Hier het hele verhaaltje waar ik deze zin gevonden heb.
http://www.mercedes-benz.nl/content/net ... y_AMG.html

Ja ik weet dat dit uit de personenwagen wereld komt.
Het bestaat wel zonder alle verhalen van smeringen en dergelijke.

Alex

Gebruikersavatar
Medium Demag
Starter
Berichten: 953
Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
Locatie: Gouderak
Contacteer:

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door Medium Demag »

Ik zeg ook niet dat het niet bestaat maar dat je niet "zomaar"een aantal cylinders los kunt koppelen.
Met los koppelen bedoel ik dan niet fysiek loskoppelen want dan zou je een gedeelde krukas moeten hebben maar niet meer voorzien van brandstof.
De kranenbouwers gebruiken nog steeds serieproduktiemotoren die ook in het wegtransport worden gebruikt, de Liebherr diesel is in de basis de motor die ook in de MAN zwaar transporttrekkers word gebruikt, de motor van de AC 1000 is de diesel van de Actros zwaartransporttrekkers, daar zit een dergelijke voorziening niet op en daarvoor is het blok ook niet ontwikkeld.

Zo staat het in de Liebherr presentatie en daar komt ook de uitdrukking zuschaltbar in voor;

Im LTM 1300-6.2 kommt die Liebherr-Kransteuerung LICCON2 zum Einsatz, die sich inzwischen bei zahlreichen Liebherr-Mobilkranen bewährt hat. Für das neue Kran-Antriebskonzept mit nur einem Motor und mechanischer Welle wurde ein zuschaltbares Programm entwickelt, um die Maschine verbrauchsgünstig zu betreiben. Mithilfe des sogenannten ECO-Mode kann erstmals der komplette Pumpenantrieb im Motor-Leerlaufbetrieb automatisch ausgekuppelt und bei Leistungsbedarf über die intelligente Steuerung sekundenschnell wieder zugeschaltet werden.

Beim LTM 1300-6.2 wird ein komplett neues Konzept für den Oberwagenantrieb realisiert. Anstatt des in dieser Größenklasse üblichen Zwei-Motorenkonzepts wird der 300-Tonner nur durch einen Motor mit mechanischer Welle angetrieben. Vom Verteilergetriebe im Unterwagen werden Gelenkwellen über zwei Winkelgetriebe durch die Drehkranzmitte zum Pumpenverteilergetriebe im Oberwagen geführt.
Eine mechanische Welle bietet einen besonders hohen Wirkungsgrad und bei Kranarbeit wird vom Fahrgestell-Motor bereits bei niedrigen Drehzahlen ausreichend Leistung zur Verfügung gestellt. So ist die Wirtschaftlichkeit des neuen Konzepts im Hinblick auf den Kraftstoffverbrauch sichergestellt.

Hans
Laatst gewijzigd door Medium Demag op za 13 apr, 2013 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gaetan
Forumlid
Berichten: 3070
Lid geworden op: zo 15 feb, 2009 18:45
Locatie: zeebrugge belgie

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door gaetan »

het gaat niet om loskoppelen. het is niet mechanisch . de helft van cilinders krijgen gewoon geen diesel injectie meer. dat is allemaal computer geregeld . de smering blijft geen vibratie. die systeem bestaat al meer dan 10 jaar inde auto industrie. als voorbeeld : ze passen dit shutdown systeem in de 2013 reeksen van de lamborghini aventador die heeft een v12 (700pk) niks aan de motor gewijzigd enkel de computer . in je duitse tekst: Mithilfe des sogenannten ECO-Mode. dus eco mode is de term die zij gebruiken voor 4 cilinders worden krijgen geen injectie meer . ik weet het staat niet in de boek van terex vermeld . maar de ac 1000/9 draaid zonder problemen met dit systeem. enige verschil zoals je zelf vermeld is dat er een een aandrijving ( cardan ) tot de bovenwagen gaat naar de pto die in de boven wagen zit . en dat is nieuw. zoals liebherr dat zelf vermeld. bij de ac1000 zit de pto in de onderwagen.
Laatst gewijzigd door gaetan op za 13 apr, 2013 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5891
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door pvanhesteren »

Tis maar goed dat ik Google heb geloof ik.... :? :? :?

Gr. Pascal

Gebruikersavatar
DafgekCanada
Forumlid
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 4 apr, 2010 2:02
Locatie: Barneveld/Den Bosch

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door DafgekCanada »

Hier is een video van de Liebherr site, van hoe de aan drive is.

http://www.liebherr-bauma.com/de-DE/142369.wfw
Grt van Tristan Papenburg

Check out my Youtube channel

mammoet freak
Starter
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 20:34
Locatie: scheveningen

Re: Liebherr LTM 1300-6.2

Bericht door mammoet freak »

dit is weer een hele mooie kraan, goeie tegenhanger voor grove, deze liebherr zal zeker weer een bestseller worden denk. !!
size does matter

Plaats reactie

Terug naar “Liebherr”