Gottwald AMK 55-31

Post hier alles over de Gottwald hijskranen

Moderator: Tim

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Speedy
Forumlid
Berichten: 2442
Lid geworden op: ma 7 feb, 2005 20:13
Locatie: Ten-Esschen
Contacteer:

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door Speedy »

keesppm schreef:Dit lijkt mij meer een oorlogsslachtoffer. Kost ook nog wel iets om hem op te laten halen met een dieplader.Is Kroatie al EU? De mijne word morgen gehaald door transportbedrijf Vermeer. Wij hebben nu tijd en beginnen morgen met de restauratie, beginnende met een nieuwe cabine. Hierover ga ik nog fotoos plaatsen. Over 4 weken moet het klaar zijn want dan gaat de kraan een loods zetten bij een boer. gr. kees.
restauren in 4 weken dat wil ik zien
Groet Vico,
Mijn huwelijk is net een sprookje, de heks zit thuis op de bank.

kraandoc
Starter
Berichten: 525
Lid geworden op: ma 6 feb, 2006 21:22

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door kraandoc »

keesppm schreef:Goedenavond heren machinisten, ik ben nieuw hier en ben de bezitter van een PPm 23.09 bj. 1977 met 3900 uur op de teller. Deze kraan is eigenlijk iets te licht voor ons werk en nu zie ik in Frankrijk een Gottwald 55t-31 te koop staan met 9000 uur. De kraan wordt aan geboden als 55 ton op 3m. Maar is dit wel echt zo? In Groenlo staat er een Amk 55-31 en die staat als 31-tonner. Deze is veel goedkoper en als ik het goed begrijp was Gottwald een topmerk. Boven dien houden wij wel van zelf reverfiseren. Wat kunt u mij adviseren. gr. keesppm.
De GOTTWALD AMK 55-31 is gebouwd vanaf 1970 en heeft een maximum capaciteit van 30 ton (75%) /34 ton (85%). Vanaf bouwjaar eind 1972 werd de capaciteit verhoogd naar 35 ton (75%) / 40 ton (85%).

keesppm
Starter
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 14:34

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door keesppm »

Dankjewel kraandoc, hier kan ik iets mee. Ik ga hem eind deze week op de weegbrug zetten, eens kijken wat ie weegt, en dan testen met 6 ton aan de haak. Er zijn een paar slangen kapot, eind deze week laat ik pirtek komen, en dan kunnen we testen. gr. kees.

kraandoc
Starter
Berichten: 525
Lid geworden op: ma 6 feb, 2006 21:22

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door kraandoc »

keesppm schreef:Dankjewel kraandoc, hier kan ik iets mee. Ik ga hem eind deze week op de weegbrug zetten, eens kijken wat ie weegt, en dan testen met 6 ton aan de haak. Er zijn een paar slangen kapot, eind deze week laat ik pirtek komen, en dan kunnen we testen. gr. kees.
Volgens specificatie heeft de AMK 55-31 een totaalgewicht van ca. 31,5 ton. Volgens de hijstabel hijst ie met volledige 5-delige hoofdmast van 29,45 m op 10 m vlucht nog 6 ton (75%)

keesppm
Starter
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 14:34

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door keesppm »

Van testen is nog niet veel gekomen omdat het voetpedaal van de zwenkrem niet werkt, ook de lierrem doet niks. Nu wacht ik op onderdelen, die moeten van Kuiken komen. Mast schuift wel goed uit, 3 delen hydraulies en 1 mechanies. Verders lijkt alles OK. gr. kees.

Gebruikersavatar
Cris
Forumlid
Berichten: 18250
Lid geworden op: do 5 mei, 2005 17:13
Locatie: Assen

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door Cris »

keesppm schreef:Nu wacht ik op onderdelen, die moeten van Kuiken komen.
Hieruit blijkt dat jullie de machine hebben gekocht?
Ik zie hem bij Pfeifer ook niet meer in de voorraadlijst staan.
Hou ons op de hoogte, in woord en beeld, van de restauratie, svp. (Y)
Cris

keesppm
Starter
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 14:34

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door keesppm »

Ja, ik heb hem gekocht, die 10300 uur stonden mij wel aan, hij komt uit duitsland dus dat geloof ik wel. De veer in de veerhaspel is gebroken en daardoor waren 2 hydrauliekslangen kapot, de olie spoot eruit. Links van die veerhaspel zit nog een veerhaspel waar de staalkabel voor lengtemeting van de giek opzat. Die veer is 24 mtr volgens de boeken. Die heb ik flink opgespannen en toen vastgelast aan de haspel van de hydrauliekslangen, probleem opgelost. De kraan staat in een donkere hoek van de fabriek, wij zijn nu met een liebherr hoogwerker bezig, als deze klaar is gaan we met de gottwald aan de gang en ga ik fotoos maken, ook van de liebherr. De magneetrem van de gottwald lier doet het niet meer, ik heb hiervoor nog geen goede monteur gevonden, weet iemand iemand? bvd. kees.

keesppm
Starter
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 14:34

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door keesppm »

Magneetrem is nu gemaakt, de koppelingsplaatjes waren glad, de slangen van op en aflieren zaten andersom gemonteerd, op en aflieren met 12 ton aan 2 parten gaat nu perfect. Nu de LMB nog, de wijzer staat aleen in het groen met mast ingeschoven en zonder gewicht in de haak. Lengtemeting werkt al wel.

keesppm
Starter
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 14:34

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door keesppm »

Kraan werkte gisteren nog goed, LMB is nu ook gemaakt door PAT-Kruger den Bosch. Het aftoppen ging met snukken de rest werkte goed. wij komen er niet uit wat betreft dit snukkerig aftoppen en er is niet goed te werken met de kraan door dit euvel. Is er een monteur met kennis van deze kraan op dit forum of kent iemand een monteur met gottwald-kennis? Uren en andere kosten worden betaald. bvd. Kees. mijn tel. 0652368846

keesppm
Starter
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 14:34

Re: Gottwald AMK 55-31

Bericht door keesppm »

Alle problemen zijn nu overwonnen, door mijzelf, want monteurs werken liever aan nieuwe kranen. Kraan werkt perfect, draaicirkel is wat groot voor op de openbare weg, maar met een keer steken kom ik ver. Hoe plaats ik fotoos?

Plaats reactie

Terug naar “Gottwald”