Baggerschuifboten

Alle overige machines die niet in een van alle andere rubrieken voorkomen kunnen hier besproken worden

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Baggerschuifboten

Bericht door JDB »

Op dit forum heb ik nog geen topic zien over Baggerschuifboten. Aangezien er toch best wel veel mee gewerkt wordt, en wel degelijk een vakapart is. Wilde ik er maar een openen.

Bij GM Damsteegt hebben we er een paar van het merk conver, met verschillende werkbreedtes en werkdieptes.
Het varieert van 5,50 breed en 1,80 diep tot 8 meter breedte bij een diepte van maximaal 3 meter. Met deze maten ga ik van onze boten uit. Waarschijnlijk zijn er ook boten met ander werkranges . Maar die kan ik nog niet en hoop ze straks op dit forum te zien verschijnen
Bijlagen
conver 5 meter breed.JPG
conver 5 meter breed.JPG (105.23 KiB) 9058 keer bekeken

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Re: Baggerschuifboten

Bericht door JDB »

De foto hier onder is een boot met werkblad van 8 meter en werk diepte tot 2,20.
Bijlagen
conver 8 meter.JPG
conver 8 meter.JPG (64.98 KiB) 9046 keer bekeken

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Re: Baggerschuifboten

Bericht door Jelmer »

Wordt het niet eens tijd voor een bescherming om de machinist? Want zodra die lier met de vut gaat kan niemand het meer navertellen.

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Baggerschuifboten

Bericht door johanneuteboom »

Dat is goed opgemerkt Jelmer, daar mag wel eens wat beter over nagedacht worden. In iedergeval hoort deze machinist achter een deugdelijk scherm zijn werk te doen voordat er straks een los hoofd achter het spul aan drijft :?

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Baggerschuifboten

Bericht door Bart »

V.C.A. ...
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Re: Baggerschuifboten

Bericht door JDB »

Ik heb jullie opmerkingen gelezen. Ik weet nog niet goed hoe ik er op moet reageren, Ik zit zelf regelmatig op zo’n boot. Het zijn gewoon boten die gekocht zijn met een CE keuring er op. De kabel komt onder uit de boot via geleiders tussen de schuif door. Ook zitten er tegenwoordig demontabele cabines op, maar oké als je veel bruggen in de sloot heb zitten deze er niet op. (Foto's van de Cabines volgen later)
Zelf heb ik een keer of 3 gehad dat de kabel sprong, er gebeurden dan niet veel meer als dat er grote snoek in het water dook. Maar goed begin volgende maand word er een nieuwe iets kleinere schuifboot geleverd door http://www.Broveco.nl. Ik zal hun jullie opmerkingen laten lezen en vragen of ze willen reageren. Of de boten e.v.t. aanpassen.

Met vriendelijke groet
JDB

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Re: Baggerschuifboten

Bericht door johanneuteboom »

JDB plaatst in een vers topic een paar aardige fototjes en krijgt vrij snel het een en ander over zich heen, hij neemt het proffessioneel tot zich en reageerd als zodanig.

JDB mijn complimenten.

Bespreek met de baggerboot-fabrikant deze, volgens ons toch wel risicovolle, situatie wat betreft de onbeschermde werkplek machinist v/d baggerschuifboot. Er zal zeker een een bevredigende oplossing komen inzake de beveiliging werkplek machinist tegen een mogelijke fatale zwiepende kabelbreukreactie alsook overige niet voorziene risico's zoals bij onderdoorgangen er in een onbeschermde werkplek niet voorzien is in de getoonde voorgaande foto's baggerschuifboot.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Baggerschuifboten

Bericht door Bart »

Dat heb je goed omschreven Johan. (Y)

Ook van mij uit een compliment naar JDB toe, want hij reageert zeker niet aangevallen. Dat hoeft ook niet, als je maar weet wat je schrijft. Dus geen emotionele 'recht-uit-het-hart' reactie zoals we hier wel vaker zien. Dan een vraag aan JDB: Als dergelijke zaken met de fabrikant besproken worden, zou je dan hun reactie en mogelijke oplossingen ook in dit topic willen plaatsen? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig naar de uitkomst hiervan. Succes!

Oja, ik heb dit topic verplaatst naar Bouwmachines - Overige - Overige. Dit is een machine een komt meer tot zijn recht in de rubriek Bouwmachines.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Re: Baggerschuifboten

Bericht door JDB »

Met een beetje passen en meten past de conver baggerschuifboot incl. alle toebehoren, zo als loopwielen en achterschuif en niet te vergeten cabine op een BE combi.
Bijlagen
8 m schuifboot intransport op BE-combi.JPG
8 m schuifboot intransport op BE-combi.JPG (61.87 KiB) 7133 keer bekeken

Gebruikersavatar
JDB
Forumlid
Berichten: 2903
Lid geworden op: za 19 jul, 2008 12:07
Locatie: Groot-Ammers

Re: Baggerschuifboten

Bericht door JDB »

Zoals afgesproken heb ik de heren van Broveco gevraagd om een reactie, over de opmerkingen van de veiligheid van de schuifboot machinisten.

Ze hebben als reactie het volgende naar mij opgestuurd.

Zoals telefonisch met je besproken reageer ik bijgaand op de inhoud van de berichten op het forum. Iets later door ‘tussenkomst’ van de kerstdagen en omdat ik wat aanvullende technische informatie wilde hebben. Daar gaan we dan;

Er moet aan twee voorwaarden voldaan zijn om een kabel te laten zwiepen. De eerste is het hebben van rek op de kabel op het moment van breken. Het is dus zaak de rek zoveel mogelijk te voorkomen. Je kunt gebruik maken van een kabel met stalen kern i.p.v. een kunststof kern. De laatste is weliswaar flexibeler en loopt beter over een kleine omlooprol maar heeft meer rek. Wij hebben dus gekozen voor een stalen kern van de kabel.

Evengoed ontstaat ook rek op een kabel met stalen kern. We praten gemakshalve even over de kabel van de werklier, de voorste dus. Deze is 12 mm 6x36 met staalkern en heeft een breaking load van 10200 KG. Bij deze maximale belasting heeft de kabel een rek van ca. 3%. De toegepaste lier kan, bij de afgestelde druk in het hydraulisch systeem, echter maximaal 3200 kg trekkracht ontwikkelen. Hierbij heeft de kabel een rek van maximaal 0,5%.

Een tweede voorwaarde waaraan moet zijn voldaan is dat er niet recht getrokken wordt aan de kabel. Als je 100% recht trekt en de kabel breekt zwiept deze niet en zal dus ook nooit recht op je af komen. Pas als je ‘om een hoekje’ gaat trekken kan de kabel zwiepen in tegengestelde richting (‘uit de hoek’). In praktijk doen we dit bewust, altijd! (zie schets). De kabel komt nl. onder een hoek via een omlooprol uit het casco. Deze hoek is haaks op het water waardoor bij breuk de resultante van de kracht altijd richting het water is. De kabel slaat dus op het water.
Bijlagen
Lierkabel en veiligheid.JPG
Lierkabel en veiligheid.JPG (13.39 KiB) 6888 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Overige”