ETF (Emirates Truck Factory)

Post hier alles over alle overige (knik-)dumpers

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
etec smurf
Forumlid
Berichten: 1054
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 16:26
Locatie: alblasserdam

Bericht door etec smurf »

kapteinron schreef:maak en simpel reken sommetje.
155 ton en 40% zuiniger dat is dus 60% verbruik.

en flinke dumper neemt nu in een rit 300+ ton mee. dus die nieuwe moet 2 maal rijden is 2 maal 60% is 120% ofwel 20% meer brandstof tenopzichte van nu.
.
das nie waar want het brandstof verbruik is ook minder :mrgreen:

Nielsje
Starter
Berichten: 495
Lid geworden op: di 7 mar, 2006 23:02

Bericht door Nielsje »

Ik zal het nog eens goed bekijken, maar een eerste reactie:

Ik zie wel heil in het concept, er zitten hele slimme ideeen in verwerkt.
Het probleem in de praktijk zal een beetje liggen aan het feit of grote bedrijven dergelijke machines wel of geen kans gaan geven.
Hij is ontwikkeld in de Emiraten, en het zal wel voor niemand een verrassing zijn dat daar heel veel knappe koppen naar toe zijn gegaan, dus ik denk dat ze er wel heel goed over hebben nagedacht, ook met betrekking tot berekeningen van brandstofverbruik en onderhoud.

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

Dat denk ik zelf ook. Maar het is in de mijnbouw volgens mij nog steeds zoiets van "Wat de boer niet kent, dat eet 'ie niet..."

Het is een nieuw concept, en zal veel argwaan opwekken. Zelfs al komen ze met een telefoonboek vol keiharde bewijzen dat deze truck beter is dan de huidige trucks, dan nog zullen er mensen zijn dat het niet gaat werken.

We zullen zien, eerst maar eens een prototype bouwen, en testen. Het is nog een ontwerp, en animaties en de aller modernste computermodellen zijn natuurlijk geweldig, maar zoals Murphy's Law al zegt: If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop.

Gebruikersavatar
Jaap
Forumlid
Berichten: 1922
Lid geworden op: za 22 okt, 2005 23:54
Locatie: Nieuw-Lekkerland

Bericht door Jaap »

Of ze handig enz zijn daar heb ik niet zoveel verstand van, maar ik vind ze er in ieder geval best leuk uit zien :)
En zoals meer mensen zeggen: er zak toch vast wel goed over na gedacht zijn......
Groeten Jaap.

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

welke mijn van een beetje omgang schaft nou zo'n ding aan.Om te beginnen heb je 2 maal zoveel chauffeurs nodig en die zijn punt 1 slecht te krijgen en punt 2 duur.Dan zal zo'n geval een pak duurder zijn in aanschaf met al die zooi erop en het maakt ze ook niet bedrijfszekerder.
Dus wie maakt zich dan druk om een paar liter gasolie en een band(als dit al zo is).

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

De dumptruck heeft een hoog 'Thunderbirds'-gehalte.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Frank Liebherr 954
Forumlid
Berichten: 1113
Lid geworden op: zo 2 jan, 2005 20:53
Locatie: Geel
Contacteer:

Bericht door Frank Liebherr 954 »

Dacht ik ook meteen Bart, daarom dat ik het ook zo'n mooie machine vind.
Maar een machine moet opbrengen, dus ik volg ex455 wel voor een deel. Ik wil eerst de machine in de praktijk is bezig zien. Dan kan je hem pas vergelijken en zeggen dat hij beter is al een dumper zoals we ze nu kennen. Dit zijn volgens mij maar conclusies uit berekeningen en daar mag niet altijd vanuit gaan. In de praktijk is het wel wat anders...
Liebherr !!
Baldewijns&co bvba

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Bericht door Bart »

Deze machine in de praktijk bezichtigen... hoe lang zal het duren voor het zover is? :) Op de site zie je nl. alleen nog maar grafische afbeeldingen, geen foto van een echte machine. Vandaar ook het 'Thunderbirds'-gehalte, want het is toekomst.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

hdtruck
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 6:05
Locatie: Ras Al Khaimah, U.A.E.

Besparen op bandenkosten

Bericht door hdtruck »

ex455 schreef:30 % besparen op de banden,hoe kan dat nou als er 16 banden onder zitten i.p.v 6 :?
16 banden van de maat van ETF kosten nagenoeg even veel als 6 banden in de maat de de Large Haul Trucks gebruiken. ETF heft 8 banden als het voertuig leeg is. 30 % besparing is een voorzichtige schatting, de werkelijke besparing zal aanzienlijk hoger liggen. Dit omdat de bandenspanning, tijdens het rijden, gecontroleerd en bijgepompt wordt. 10 % te weining spanning = 30 % meer slijtage!

Gebruikersavatar
barry
Starter
Berichten: 225
Lid geworden op: do 20 okt, 2005 19:17
Locatie: gem. Dinkelland
Contacteer:

Bericht door barry »

Ik vind het echt een heel goed concept. De huidige dumptucks zijn qua ontwerp al zo oud als de dieselmotor, en nog steeds volgens "amerikaans design". En dit is meestal niet het meest efficiente design, maar vooral lomp en onbenullig.
Kijk maar naar het zwaartransport op andere gebieden... Als het echt zwaar word kiezen die Amerikanen ook niet meer voor hun eigen lompe, "mecano-achtige"diepladers, maar dan nemen ze ook gewoon een scheuerle of goldhofer.
Nou ik denk dat het met deze dumpers gelijk is. Als ze de dumpers een goede kans geven, denk ik dat we in de toekomst hier nog zeker meer van gaan horen. Het pendelas-systeem heeft zich al op heel veel voertuigen bewezen.

Plaats reactie

Terug naar “(Knik-)dumpers”