Off-Highway Road Train met 2 lokomotieven

Post hier alles over alle overige (knik-)dumpers

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
hdtruck
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 6:05
Locatie: Ras Al Khaimah, U.A.E.

Remmen en retarders

Bericht door hdtruck »

Het systeem van de retarder bediening in het rempedaal hebben we ook overwogen maar wij denken dat bij lange afdalingen het comfortabeler is voor de chauffeur om e.e.a. met het gaspedaal te regelen. Je laat het gas los en als het voertuig te veel afremt geef je iets gas bij in plaats van met je voet op het rempedaal te moeten. Bij het gaspedaal rust de voet op de vloer en bij het rempedaal niet.

Wat vinden jullie hiervan?

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Bericht door Sleaze »

Als ik mijzelf in de truck (mercedes actros) zie rijden dan rij ik heel veel met de pook van de cruisecontroll waar ook de retarder en de motorrem in is verwerkt. Ik gebruk de pedalen behalve het gas zo min mogelijk. Op de snelweg zelfs het gas niet.

Ik vind een hendeltje altijd wel lekker, enig nadeel is dat het verder van de werkelijkheid staat dan met een voetpedaal.

hdtruck
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 6:05
Locatie: Ras Al Khaimah, U.A.E.

Remmen en retarder bediening

Bericht door hdtruck »

De rijafstanden zijn voor Off-Highway Road Trains niet zo groot, we durven geen cruise-control in te bouwen uit veiligheidsoverwegingen.
Het is altijd dag-en nacht gebruik met 2 of 3 ploegen.
We moeten bij de beoordeling steeds rekening blijven houden met laag opgeleide chauffeurs zonder technisch gevoel.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Bericht door Sleaze »

Dat klopt maar omdat je ook sprak dat het beter is om de rijervaring helemaal weg te halen met een echte auto zodat ze het al het ware opnieuw moeten leren leek een dergelijke hendel mij een goede optie. Ik ben met je eens dat zulke mensen moeite hebben met wat voor ons eenvoudige techniek is.
Toch vind ik het nog steeds verwonderlijk dat je aan de cabine in het midden vasthoud. Het staat mooi maar nu heb je aan beide kanten geen zicht, terwijl je bij een conventionele dumper altijd nog één kant hebt waar je zicht hebt.

hdtruck
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 6:05
Locatie: Ras Al Khaimah, U.A.E.

Cabine en zicht

Bericht door hdtruck »

We hebben heel veel energie gestoken in de cabine. We hebben nu het meeste zicht wat mogelijk is. Naar voren zelfs tot 3 mtr voor de truck. Als je het zicht vergelijkt met een zware Large Haul Truck dan is dit wezenlijk beter.
Kijk nog maar eens op: http://www.etftrucks.nl/Innovations/00013/
Overigens heeft CAT ook het licht gezien ;) en is met de lichtere Large Haul trucks ook met een cabine in het midden gekomen. Denk ook maar eens aan knik-dumpers, cabine in het midden en het rijdt lekker.

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Bericht door Sleaze »

Jawel dat snap ik allemaal wel. Maar zo een ding moet op een gegeven moment ook achteruit. Tegen een rand aan waar een kraan op staat of hij moet manouvreren voor een kraan of laadschop of wat dan ook. iedere machinst zal zijn machine zo neerzetten dat hij een bocht kan maken welke hij zelf kan overzien. Ook in het groot is me dit al een paar keer opgevallen met de grote dumpers.

Het is mij ook opgevallen dat Cat dit inderdaad nu ook doet op zijn kleinere dumpers. Maar dit zijn machines waar de dode hoek veel en veel kleiner is als op jouw gigant.

hdtruck
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 6:05
Locatie: Ras Al Khaimah, U.A.E.

Cabine en zicht

Bericht door hdtruck »

Heb je wel eens in een Large Haul Truck gereden? Dan zie je echt weining, auto's voor jouw truck kun je alleen maar zien als ze een grote hengel met vlag aan top hebben anders rij je er zo overheen, zonder hem te zien. Links heb je, net als bij een normale wegtruck, gevoel waar je bent. Maar rechts zie je niets en dan moet dus alles op de spiegel. Bij ons is er rechts en links goed horizontaal zicht. Verder is de truck uitgerust met Orlaco camera's; voor L en R en voor achteruitrijzicht. Met de camera's aan de beide zijkanten hebben we aanmerkelijk meer zichtvlak dan met spiegels. Voor het gevoel is het beter in het midden te zitten, dan heb je automatisch een beter richtingsgevoel. Je moet niet vergeten dat het beest bijna 7 meter breed is.

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

Jullie dumpers kunnen enkel uit de zij kippen of niet?Dan zullen veel mijnen hun main crusher moeten aanpassen want daar word overal achterwaards ingestort.
Bijlagen
main crusher.JPG
main crusher.JPG (63.45 KiB) 3845 keer bekeken

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

ex455 schreef:Jullie dumpers kunnen enkel uit de zij kippen of niet?Dan zullen veel mijnen hun main crusher moeten aanpassen want daar word overal achterwaards ingestort.
De "gewone" dumpers kippen gewoon achterwaarts, zoals hier te zien is.

Wat betreft de Road trains, dat heb ik me ook afgevraagd.... Zal wel moeten, want om elke keer alles los te koppelen levert natuurlijk geen tijdswinst op. Misschien een systeem zoals bij trein wagons, dus dat ze op het chassis kunnen draaien en dan kippen? Normale mijnbouw road trains hebben allemaal onderlossers, maar dat is bij dit type machine niet mogelijk.

hdtruck
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 15 apr, 2007 6:05
Locatie: Ras Al Khaimah, U.A.E.

Kippen met road trains

Bericht door hdtruck »

Remko heeft helemaal gelijk, als het achterwaartse kippers zouden zijn is het voordeel van een road train totaal weg.
Er hoeft niet altijd in een crusher gekipt te worden maar als dit wel moet, dan moeten er aanpassingen worden gemaakt. Wat natuurlijk alleen maar gebeurt als het besparingen op zal leveren.
Overigens zijn de Off-Highway road trains meestal voorzien van een zijwaartse kipper. Als het materiaal dit toelaat kunnen ook onderlossers gebruikt worden, die zie je dan ook veel in kolentransport.

Plaats reactie

Terug naar “(Knik-)dumpers”