Grootste bulldozer ter wereld?

Post hier alles over alle overige dozers

Moderators: Wilco, Bart

Advertentie post before
Ralf
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 okt, 2007 17:08
Locatie: Eindhoven

Grootste bulldozer ter wereld?

Bericht door Ralf »

Deze foto's kwam ik tegen op de website www.monsterbagger.de bij de fotoreportages. Een leuke site overigens. Is van een park waar je tegen betaling met diverse machines mag spelen.
De dozer rechts op deze foto's zou de grootste ter wereld zijn, speciaal gebouwd voor een project in Lybië, maar daarvoor nooit gebruikt. Ik ben benieuwd of jullie er meer van weten.
1 van de 5 foto's die op die site staan.
Bijlagen
Raupep6n4.jpg
Raupep6n4.jpg (131.43 KiB) 12017 keer bekeken

Gebruikersavatar
nl1cat
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: di 4 jul, 2006 11:26
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door nl1cat »

Volgens mij is dat een Acco

Gebruikersavatar
liefkleinkonijntje
Forumlid
Berichten: 1008
Lid geworden op: zo 14 okt, 2007 12:26
Locatie: Almelo

Bericht door liefkleinkonijntje »

Als je naar de verhoogde spocket kijkt zou ik denken dat het een Caterpillar is.
Life goes on.....

Gebruikersavatar
Cat Diesel Power
Forumlid
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 20:56
Locatie: Oostduinkerke

Bericht door Cat Diesel Power »

Dit is inderdaad een ACCO, genaamd naar de bouwer ervan, Umberto Acco (of zoiets). Dit was een grote italiaanse aanemer die een veel grotere buldozer wou dan dat er tot dan toe bestond dus heeft ie hem zelf gebouwd. Deze machine bevat wel veel caterpillar onderdelen zoals motoren (2) en transmissie. Het speciale aan deze machine is dat hij zowel bovenaan als onderaan een sproket heeft in iedere rups. Beide motoren gevan zo ongeveer 1300 pk. Wel leuk machientje dus voor die tijd. Waar hij overal voor gebruikt geweest is weet ik wel niet.
Bijlagen
post-25-1106083251_thumb.jpg
post-25-1106083251_thumb.jpg (33.17 KiB) 11902 keer bekeken
Volvo ECR48C

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Bericht door Remko »

nl1cat schreef:Volgens mij is dat een Acco
Klopt, is de machine van Acco. Grootste (niet productie) bulldozer ooit gebouwd. Lijkt inderdaad op een Caterpillar vanwege de verhoogde sprocket. Machine is ook uitgerust met een tweetal Caterpillar motoren. Ik heb de gegevens wel ergens in staan, zal er even naar moeten zoeken.

Deze machine was samen met de grootste motorgrader ooit gebouwd speciaal ontworpen voor een enorm irrigatie project in Libië. Vanwege het handelsembargo is dit nooit doorgezet, en staan de machines een beetje weg te roesten in Italië. Met de grader (twee motoren, en 12 enorme banden) wordt af en toe nog een beetje het strand glad gestreken na een storm. Maar meer ook niet.

Gebruikersavatar
liefkleinkonijntje
Forumlid
Berichten: 1008
Lid geworden op: zo 14 okt, 2007 12:26
Locatie: Almelo

Bericht door liefkleinkonijntje »

Oke, weer wat geleerd
Life goes on.....

Ralf
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 12 okt, 2007 17:08
Locatie: Eindhoven

Zonde

Bericht door Ralf »

Toch wel zonde zeg, van zo,n mooi ding. kunnen ze die echt nergens kwijt in een dagbouw mijn ofzo??? Ik zou m graag eens in actie zien. Ik heb nog 4 afbeeldingen, als jullie willen roept u maar. Ze staan ook op www.monsterbagger.de, maar die site ligt (bij mij tenminste) op t moment plat

Gebruikersavatar
liefkleinkonijntje
Forumlid
Berichten: 1008
Lid geworden op: zo 14 okt, 2007 12:26
Locatie: Almelo

Bericht door liefkleinkonijntje »

Zijn het detail foto's? Gooi ze er maar op!!
Life goes on.....

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Bericht door Sleaze »

Foto's van een andere bron hebben we liever niet.
Een link is geen probleem, maar aangezien die niet werkt kun je ze er wel opzetten met vermelding van de bron erbij.

Ik ben ook wel een beetje nieuwsgierig eigenlijk :roll:

Maar waarom ie niet meer ingezet word is denk ik ook omdat er maar eentje van is met unieke onderdelen en tegenwoordig zal hij wel helemaal niet meer mee de moderne bulls mee kunnen komen. Wellicht wat voor Afrika maar niet hier. Mischien voor een museum in Duitsland heb je wel van die musea die gek op zulke machines zijn. Waar staat deze machine nu? En zijn er ook foto's van de grader?

Gebruikersavatar
ex455
Forumlid
Berichten: 3531
Lid geworden op: zo 24 apr, 2005 12:51
Locatie: oud-gastel

Bericht door ex455 »

Denk niet dat er veel mijnbouwbedrijven zijn die zo'n ding willen hebben.Alleen al voor de geldende veiligheidsvoorschriften.En zo'n ding dat eindigt naar een maand of 6 toch op de schrootplaats tussen het afgedankte materiaal want als het kapot is wie gaat het komen maken en hoe?Waar zijn de onderdelen?

Plaats reactie

Terug naar “Dozers”