Hoe groen is groen?

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
J.B235
Forumlid
Berichten: 2597
Lid geworden op: za 16 jul, 2005 19:20
Locatie: @Home in de kop van N-H

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door J.B235 »

Windmolens.... Subsidie vreters en zorgen voor een beetje werkgelegenheid meer niet...
Verbaas U niet,Verwonder U slechts!!!

Caterpillar 966Mxe

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door cjsiku »

Je bent heus geen linkse milieu rakker als je er zo over denkt Ben; ik deel die mening namelijk ook. Als we maar steeds met ons vingertje naar anderen blijven wijzen word het helemaal nooit niets. En ik geloof ook heus wel dat lang niet alle milieu maatregelen even effectief zijn, maar we moeten wel ergens beginnen..
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Warhamstr
Starter
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 4 aug, 2010 12:13

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Warhamstr »

geertyke schreef:...Negatief verhaal over schone techniek enz...
Je moet ergens beginnen Gertyke, en dan begin in een werelddeel is waar het gewoon is om een machine af te schrijven binnen een aantal jaar. Niet omdat het machine kas verrot is, maar gewoon omdat hij economisch afgeschreven is.

(en natuurlijk omdat er ondertussen modelletjes op de markt zijn die wél 0,1L peut per uur minder verbranden, want bij aankoop van een nieuwe apparaat is dat wél een sterk argument toch?)

En natuurlijk zijn er altijd klussen waar Diesel verbruikt word, dat is een eigenschap van Dieselmotoren. Maar als dit zo zuinig en 'schoon' mogelijk kan... Waarom niet?
geertyke schreef:...Zo groen is per saldo echt zeker niet alles..... Er is zeker wel veel verandert en beter geworden. Maar met alleen even een cursus nieuw draaien en Tier 4 Final machine kopen ben je er zeker niet! Techniek is ook nog steeds in ontwikkeling en is nog veel uit te halen! Denk bijvoorbeeld de hydraulische hybride...
En dat, hoe denk je dat fabrikanten een nieuwe techniek aan het werk krijgen? Dan zullen de klanten toch echt moeten investeren in nieuwe machines. En als iedereen een cursus 'nieuw draaien' krijgt en vervolgens op een Tier 4 Final Hybride ding gaat raaien, dan heb je volgens mij bereikt dat er a) minder diesel nutteloos word verstookt én b) dat er minder smerige stoffen uit de uitlaat gebraakt worden.

Zuiniger en schoner werken bereik je niet binnen een maand... Dat moet op elkaar afgestemd worden. De ene plug-in hybride rijder laadt 's nachts netjes zijn auto op met (duurdere) schone wind of opgeslagen zonne-energie, en kan zijn woonwerk verkeer volledig elektrisch rijden (lees: uitstootvrij). De andere krijgt een tankpas en laadt diezelfde plug-in hybride nooit op een scheurt met 130km/u op de linkse baan naar zijn eindbestemming. Dan kun je natuurlijk de techniek de schuld gaan geven...

(Ik rij persoonlijk in een 1.3 dieselautootje. Daar rij ik veel binnendoor en file mee en nooit harder dan 110km/u en gebruik CruiseControl en de s/s overal. Gemiddeld verbruik? 1:25 (bijna 1000km op 40l diesel!). Terwijl er ook genoeg zijn met hetzelfde type auto die amper de 1:16 halen... Maar ook echt niet een klein beetje hun best doen 'zuinig' te rijden, en steevast de ECO-knop uitzetten (Hiervoor had ik een stationwagon met een 3.2l V6, die amper 1:7 op benzine haalde, flinke aderlating en je levert ongeveer alles aan rijplezier in, maar je moet er iets voor over hebben.)
Laatst gewijzigd door Warhamstr op zo 7 mei, 2017 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Warhamstr
Starter
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 4 aug, 2010 12:13

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Warhamstr »

J.B235 schreef:Windmolens.... Subsidie vreters en zorgen voor een beetje werkgelegenheid meer niet...
Ge-lul! Meer een flinke investering waarna er stroom mee uit een schone energiebron opgewekt kan worden.

Gebruikersavatar
J.B235
Forumlid
Berichten: 2597
Lid geworden op: za 16 jul, 2005 19:20
Locatie: @Home in de kop van N-H

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door J.B235 »

Er is laatst onderzoek naar geweest....
De molen zijn max 1 dag in de week rendabel
de andere dagen waait het te zacht (levert hij bijna geen stroom)of het waait te hard,dan
levert hij teveel stroom..wat ze niet kwijt kunnen op het elektriciteitsnetwerk....
en hoeveel CO2 uitstoot kost het voor de windmolen draaiklaar op zijn plek staat...
Heien, cementfabriek, betoncentrale, enz.... Ijzererts-winning, transport, hoogoven constructiegebeuren om molen te maken en dan nog plaatsen.....en veel worden binnen 10 jaar weer gedemonteerd of gesloopt.....
Ik denk dat omgerekend een energie centrale op gas minder CO2 uitstoot heeft.... en de schoonste energie opwekking is in mijn ogen nog steeds kernenergie
Verbaas U niet,Verwonder U slechts!!!

Caterpillar 966Mxe

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Vetpot »

Vrienden ik ben met dit onderwerp hier begonnen en ben blij dat ik verschillende meningen zie, dat houd de discussie neutraal en geeft een eerlijk beeld.
Ik zelf ben niet vooruit strevend en kijk de kat uit de boom, maar dat zal ook wel aan mijn leeftijd liggen misschien.
Hoewel !!! ik heb wel led lampen enz, in huis dus ben mij ook aan het bekeren, maar ben altijd heel conservatief geweest , nogmaals bedankt voor alle reacties en hoop er nog veel meer te lezen.
Gr. Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door kleintje75 »

J.B235 schreef:Er is laatst onderzoek naar geweest....
De molen zijn max 1 dag in de week rendabel
de andere dagen waait het te zacht (levert hij bijna geen stroom)of het waait te hard,dan
levert hij teveel stroom..wat ze niet kwijt kunnen op het elektriciteitsnetwerk....
en hoeveel CO2 uitstoot kost het voor de windmolen draaiklaar op zijn plek staat...
Heien, cementfabriek, betoncentrale, enz.... Ijzererts-winning, transport, hoogoven constructiegebeuren om molen te maken en dan nog plaatsen.....en veel worden binnen 10 jaar weer gedemonteerd of gesloopt.....
Ik denk dat omgerekend een energie centrale op gas minder CO2 uitstoot heeft.... en de schoonste energie opwekking is in mijn ogen nog steeds kernenergie
Je hebt het precies goed verwoord, een windmolen moet 40 jaar draaien ( stroom leveren) om zijn CO2 uitstoot op 0 te zetten voordat hij rendement levert. Zoveel energie heeft het gekost om er eentje te maken.

Gr alex

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Hoe groen is groen.

Bericht door Vetpot »

Een speciale energiecontainer levert duurzame stroom aan  de bouwplaats van Waterfront Harderwijk. Twee windturbines en 12 PV-panelen zijn samen goed voor een jaaropbrengst van zeker 7500 kWh.  
De energiecontainer is in opdracht van aannemer TBI Mobilis gebouwd door AIC, een  technische groothandel in bouwmachines en materieel. In de container zijn ook de omvormers en andere elektronica ondergebracht. Er is nog meer dan voldoende plek over voor een stevig battery pack, maar dat die techniek kan volgens Bjorn Bekkema van AIC voorlopig nog niet uit. "In de offshore waar dergelijke energiecontainers al langer worden ingezet zijn ze vaak wel uitgerust met een opslagmogelijkheid. Maar hier is het veel voordeliger om de stroom aan het net terug te leveren".
Tijdens transport passen de twaalf  PV-panelen en de twee turbines in de container.  Er is geen inklapmechanisme ontwikkeld. Medewerkers van AIC demonteren de installatie voor transport en bouwen, aangekomen op de nieuwe lokatie, alles weer op. Eind van het jaar is Mobilis van plan de eerste container te laten verhuizen naar Eefde, waar de aannemer werkt aan de renovatie van de sluis.  Bekkema voorziet de bouw van meer energiecontainers in de nabije toekomst. "Aannemers moeten in 2020 immers aan strenge eisen voldoen als het gaat om het terugdringen van de CO2 uitstoot op de bouwplaats. Dit is nog maar het begin." 
Wind en zon complementair
De AIC-er geeft vooral hoog op van de windturbines die door hun trechtervorm de luchtstroom versnellen. Daardoor wekken ze al bij lage windsnelheden substantieel stroom op. Boven windkracht 7 slaan ze omwille van de veiligheid automatisch af. Hij raadt klanten wel aan de container vooral in te zetten op locaties waar het flink waait. "Op de Veluwe zou ik een energiecontainer met een andere configuratie neerzetten. Maar deze is juist zo mooi, omdat wind en zon complementair zijn aan elkaar. Als de zon schijnt, waait het vaak niet en andersom. Daardoor durven we de garantie van 7500 kWh op jaarbasis te geven. Dat staat gelijk aan het stroomverbruik van twee huishoudens. In de eerste maand dat hij nu draait op de bouwplaats in Harderwijk haalt hij dat gemakkelijk."  

Zo vrienden dit zag ik net op internet op "de Cobouw" ik ben blij dat ik hem niet hoef te financieren en het "breakeven point" niet hoef te berekenen, ik vraag mij af , kan een aannemer zich dit permitteren op een werk.
Graag jullie reacties.
Gr, Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”