Veilig(er) werken met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

Ik ben bezig met een veiligheidskundige opleiding en de afsluitende examenopdracht betreft het schrijven van een scriptie. Niet echt interessant voor BMF, toch? Het onderwerp echter wel!

“Veilig(er) werken met multifunctionele graafmachines”

Hiervoor ben ik op zoek naar ervaringen met onveilige situaties en (bijna) ongevallen. Voor de duidelijkheid; het gaat om situaties die niets met graven te maken hebben.

Jullie kennen allemaal wel een voorbeeld van een stelconplaat die van de haak viel, een rijplaat die van de vorken afgleed of iets dergelijks waarbij je dacht; “poeh, dat ging maar net goed”.

Wat was dan de oorzaak? Te druk, verkeerde hijsmiddelen, verkeerde aanwijzingen, slechte afzetting, onkunde, niet het juiste materiaal voor de klus, noem maar op.
Het is kort gezegd de bedoeling om deze zaken op een rijtje te zetten en er conclusies en aanbevelingen aan te verbinden.

Ik hoop dat er op BMF bereidheid is om hieraan mee te werken. Als je wilt meedoen kun je dat hier in het topic aangeven maar een pb-tje of mail sturen is ook prima. Het liefst de situatie even beschrijven. Aan de hand daarvan kan ik je dan eventueel nog een paar vragen stellen. Namen van deelnemers en bedrijven zullen niet gepubliceerd worden, het is dus volledig anoniem.

Met de beheerder is afgesproken hier een tijdelijk topic van te maken voor zolang het onderzoek duurt. Wanneer m’n opleiding klaar is en er een nuttig rapport ligt, komt het hier weer terug zodat jullie het ook kunnen inzien en je voordeel ermee doen.

Alvast bedankt voor de medewerking!

Groet,

Henk

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door daf3600 »

Doe je de opleiding zelf Henk?

Je hebt pb trouwens.

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door sytzecat »

Hallo Henk, in eerste plaats succes met de opleiding en als ik het goed begrepen heb voor MVK? Het is een lastig onderdeel wat je hebt uitgekozen, veel mensen houden zich stil over bijna ongelukken met machines of zijn er blind voor dat ze dagelijks door de sleur onveilige handelingen verrichten. Ik hoop dat je e.e.a. Kan vinden, ik zou je ook wel wat kunnen vertellen over e.e.a. Maar dan wel onder 4 ogen! Niet via de mail of BMF.
Sytzecat

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

Heb al een paar mooie reacties gekregen waar ik wel wat mee kan. Er wordt me ook gevraagd naar de opleiding.

Het is MVK, Middelbaar veiligheidskundige. Een opleiding van een maand of 8, één dag in de week met 'n bult huiswerk. Kort gezegd leer je op allerlei gebied risico's constateren, analyseren en beheersen. Na afronding kun je risicovolle werkzaamheden begeleiden of werken als toezichthouder. Het grootste deel gaat over wetskennis en dat is best pittig.

Ik ben niet van plan om te stoppen als kraanmachinist maar merk gewoon dat de tijd die je hebt om de kost te verdienen steeds korter wordt. Als ik me dan in rustige tijden kan verhuren als MVK is dat mooi meegenomen.

Zoals Sytze aangeeft geven wij niet snel toe dat we iets verkeerd doen. We zien echter altijd wel wat een ander verkeerd doet!

Je kunt onveilige situaties en incidenten ook op een andere manier aankaarten. Ik geef hier met een ;) een voorbeeld:
Kantelen met rijplaten.jpg
Kantelen met rijplaten.jpg (251.88 KiB) 4821 keer bekeken
Vanuit m'n shovel zie ik die kraan omkieperen. Die vent wordt steeds door de uitvoerder op de nek gezeten, pakt 3 platen tegelijk, heeft geen benul hoe zwaar dat spul is, staat niet waterpas en doordat ie zit te bellen ook nog vergeten die kiepbeveiliging aan te zetten, enz, enz... Gelukkig waren die schapen net weg!

Reageer gerust, we leren er allemaal van en nogmaals het is anoniem.

Groet Henk

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Bart »

Gelukkig waren het nog schapen i.p.v. mensen om de machine.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
sjouke
Starter
Berichten: 296
Lid geworden op: di 7 nov, 2006 20:30
Locatie: Driesum, Friesland
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door sjouke »

Goed plan om dit zo te doen. vooral de eindconclusie lijkt me zeer intressant.
Mini Tractor Loonwerk en Zzp'er voor uw Loonwerk, Grondwerk en Transportwerk.

www.VTLoonwerken.nl

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door johan de volvo man »

Bij ons ook net toolbox over bijna ongevallen gehad . Word bij ons dus ook nagenoeg niet gemeld .
Laat ik de hand maar in eigen boezem steken , ik meld het ook niet ( nog niet) . Niet uit onwillendheid maar misschien wel , zoals Sytze zegt , uit sleur en deels onwetendheid , want , wat is nou een bijna ongeval , moet het dan net kantje boord zijn of is een keer struikelen over een rijplaat al genoeg om te melden .
Sorry als ik een beetje van het onderwerp afwijk , Henk , maar ik probeer een beetje discussie los te weken ;) .
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Bart »

Johan, dan moeten de leidinggevenden daar ook op sturen en naar handelen.

Men kan het personeel op de werkvloer wel zeggen dat men onveilige situaties en bijna ongevallen moet melden, maar dan dient de leiding er ook actief mee aan het werk te gaan (samen met de werkvloer) en in een vervolgactie en middelen te voorzien. Gebeurt dat niet, waarom zou iemand het dan melden?
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door johan de volvo man »

Daar heb je cker een punt , Bart . Misschien dat het daar ook wel een beetje hapert omdat je dan weer van die administratieve rompslomp krijgt . Mag natuurlijk geen reden zijn , maar toch . Ik zou bij ons zo niet weten waar of hoe ik het zou kunnen melden . Schijnt ergens wat op de bedrijfssite te staan maar om dat te vinden als je in het veld bezig bent :?
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Veilig(er) werken met graafmachines

Bericht door Bart »

Administratieve rompslomp mag dan geen excuus zijn als men aan een meldingsplicht begint.
Melden kan ook na werktijd via intranet (bedrijfssite, dan maar tijdelijk opschrijven wat er loos was), middels een link op de publieke website. Invullen kan bijvoorveeld op een PDF formulier dat je download middels het aanvinken van enkele keuzemogelijkheden en een open textveld om een korte omschrijving te geven. Middels een mail-button op het formulier verzend je de info in 1 keer naar de daartoe verantwoordelijke. Je ziet ook bij steeds meer kleinere bedrijven een aparte log in voor personeel, dat is om toegang te krijgen naar intranet.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”