Tips & trucs voor fotobewerking: verkleinen met EasyResize

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Tips & trucs voor fotobewerking: verkleinen met EasyResize

Bericht door Peter_S »

Tips & trucs voor fotobewerking: verkleinen met EasyResize

Beste BMF-er m/v en eventueel andere belangstellende,

In dit topic ga ik, in overleg met de beheerders en moderatoren van het BMF, proberen jullie uit te leggen hoe je het beste een foto kunt verkleinen en bewerken. Aan de opmerkingen/reacties van de diverse BMF-ers kon je merken dat niet iedereen het even gemakkelijk vindt om de foto's te verkleinen en bewerken. Om iedereen een helpende hand te bieden ben ik dit topic opgestart waarbij ik, in eerste instantie, de werking van een drietal fotobewerkingsprogramma's zal toelichten. Het gaat hierbij om: Photoshop, Bordermaker en EasyResize, eerstgenoemde Photoshop is een professioneel programma wat je moet kopen, de beide andere fotobewerkingsprogramma's zijn gratis te downloaden via http://www.bordermaker.nl en http://www.easyresize.nl! Ik realiseer mij terdege dat er nog vele andere programma's zijn en die zal ik, indien er behoefte aan bestaat, hier ook uitleggen.

Zelf werk ik altijd met Photoshop 5.0 LE, gewoon omdat dit programma bij de aanschaf van mijn Canonscan F8800 scanner er gratis bij werd geleverd. In eerste instantie zullen de tips en trucs zich beperken tot: het verkleinen van foto's, het verscherpen van foto's en het oplichten van foto's die te donker zijn. Het streven is er hierbij op gericht om met duidelijke voorbeelden uit te leggen hoe je te werk moet gaan om een bewerking uit te voeren. Welke onderwerpen er daarna aan de orde zullen komen hangt af van de vraag waar het meeste behoefte aan is.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het bewerken en verkleinen van foto's

Bericht door Peter_S »

Alvorens met de nodige "tips en trucs" te komen ga ik eerst proberen iets te vertellen over de opbouw van een digitale foto en enkele begrippen nader uitleggen.

Iedere digitale foto is opgebouwd uit een (oneindig) groot aantal Pixels/dots/puntjes. Om het voor zoveel mogelijk mensen duidelijk te maken wat ik bedoel zal ik in het vervolg van mijn uitleg altijd spreken over puntjes! Ieder puntje van een foto bevat (kleur) informatie van die foto, en des te meer puntjes je hebt des te nauwkeuriger kun je een foto opbouwen. Door nu het aantal puntjes per centimeter hoog genoeg te nemen ontstaat er de mogelijkheid om met kleine puntjes te werken waardoor er veel meer details getoond kunnen worden. Bij honderd puntjes per centimeter zijn de puntjes de helft kleiner dan bij 50 puntjes per centimeter.

beeldverhouding: Hier wordt onder verstaan de verhouding tussen de hoogte van de foto en de breedte ervan. In het analoge tijdperk was de beeldverhouding, van het negatief of de diafilm, 24 bij 36 mm (= 2 : 3) voor het zogenaamde kleinbeeld werk. Grotere formaten zijn er ook legio maar die vind je in het algemeen alleen maar bij de (semi)professionals en het voert hier te ver om er dieper op in te gaan. In het hedendaagse digitale tijdperk is de beeldverhouding geheel afhankelijk van de CCD chip, zeg maar het digitale negatief, die in de achterwand van de camera zit en waarmee je de eigenlijke opname maakt. De meest gangbare beeldverhouding heden ten dage is ongeveer 3 : 4 waarbij er tussen de diverse camera types verschillen optreden. In pricipe past de beeldverhouding zich automatisch aan als je het aantal puntjes in de hoogte of breedte aanpast.

DPI = Dots Per Inch wat weer vertaald kan worden naar Puntjes per inch/centimeter: dit is een waarde die aangeeft uit hoeveel puntjes per centimer een beeld opgebouwd is. Des te meer puntjes per centimer des te scherper wordt een foto. Voor (vier)kleuren drukwerk geldt in het algemeen de norm dat je 300 puntjes per inch nodig hebt om het meest ideale resultaat te bereiken.

resolutie: hiermee wordt het aantal puntjes per centimeter bedoeld. Des te meer puntjes per centimeter des te duidelijker een foto wordt. Door nu het aantal puntjes per centimeter te halveren wordt de foto, afhankelijk van de instellingen van je fotobewerkingsprogramma, een keer zo groot. Voorbeeld; een foto van 10 bij 15 centimeter met een resolutie van 100 puntjes per centimeter wordt 20 bij 30 centimeter als je de resolutie verlaagd naar 50 puntjes per centimeter, het totale aantal puntjes waaruit de foto is opgebouwd blijft hierbij gelijk.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het bewerken en verkleinen van foto's

Bericht door Peter_S »

Voordat je aan de slag gaat met het bewerken van de opnames is het handig om ook nog van onderstaande tips kennis te nemen.

Het opslaan van de foto's: Zorg ervoor dat je gaat werken met een kopie van de oorspronkelijke digitale foto! Niks is er vervelender dan dat je oorspronkelijke digitale foto ongewild wordt overschreven door de foto die je aan het bewerken bent. Afhankelijk van welk programma je gebruikt kan dit automatisch gebeuren danwel jij vergist je met het opslaan van de bewerkte foto. Ieder programma heeft zo weer zijn eigen (on)hebbelijkheden en ik ken die van Photoshop inmiddels aardig. Zo wordt bij Photoshop een dia die gescand is door de scanner als zodanig herkend en krijgt bij het opslaan automatische een aangepast volgnummer. Bewerk ik dezelfde foto meerdere malen dan krijgt hij een steeds hoger volgnummer. Pak ik echter een digitale opname van mijn Pentax, of een gescande dia die ik met een andere scanner heb gescand in het verleden, dan herkent Photoshop deze niet als zodanig en overschrijft Photoshop gewoonweg de oorspronkelijke opname! Easyresize slaat de opname automatisch op als een kopie waarbij er herschaalde kopie voor komt te staan. Bij Bordermaker geldt er iets soort gelijks maar hoe het bij de andere fotobewerkingsprogramma's zit weet ik niet.

Hoe sla ik mijn foto's op: Om enig overzicht te houden in de (grote) hoeveelheid foto's die je maakt doe je er verstandig aan om deze foto's netjes gesorteerd in mappen en sub-mappen op te slaan. Ikzelf heb op deze manier een aardige "wortelstructuur" op mijn harde schijf opgebouwd waarbij diverse mappen ook nog eens onderverdeeld zijn in ondergelegen mappen. Van boven naar beneden gezien krijg je dus een aardige "wortelstructuur" in de opgeslagen foto's. Hierbij is het wel belangrijk dat je zeer consequent te werk gaat bij het opslaan, en archiveren, van foto's. Het op deze manier opslaan van foto's is tamelijk bewerkelijk maar door de mappen logische namen, van datgene wat er in staat, te geven houdt je een aardig overzicht van het geheel. Tip van de meester: maak een map aan voor ieder bedrijf waar je kranen van fotografeert en maak in deze map weer een aantal submappen voor elk type kraan die je van dat bedrijf gefotografeerd hebt. Op deze manier kun je tamelijk gemakkelijk een bepaalde foto terug vinden.

Waar sla ik mijn foto's op: Je doet er verstandig aan om voor het opslaan van de foto's aparte mappen en sub-mappen aan te maken. Sla bij voorkeur NOOIT je foto's, of wat dan ook, op in de map "mijn documenten/foto's/films/etc." want als je PC onverhoopt wordt gekraakt door een virus dan bestaat er een grote kans dat het virus bestanden vanuit deze map gaat rondmailen naar de bekenden van je die in je adresboek staan van het email programma dat je gebruikt. Zelf sla ik al mijn bestanden op op de D-schijf die ik als zodanig ook apart in mijn PC heb laten plaatsen toen ik deze PC enkele jaren geleden kocht. Voor het opslaan/archiveren gebruik ik daarnaast, als een soort van back-up ook nog eens een losse harde schijf.
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het bewerken en verkleinen van foto's

Bericht door Peter_S »

En dan nu aan de slag! Als eerst zal ik jullie iets uitleggen over het gebruik van EasyResize. Dit gratis programmatje kun je downloaden en installeren via http://www.easyresize.nl

Na het binnenhalen/installeren en openen van EasyResize krijg je onderstaand scherm in beeld:
Bijlagen
openingsscherm EasyResize.jpg
openingsscherm EasyResize.jpg (142.26 KiB) 9180 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het bewerken en verkleinen van foto's

Bericht door Peter_S »

Je klikt vervolgens eerst op het "knopje" bestand gevolgd door instellingen om naar onderstaande schermafbeelding te gaan en stelt de waardes in zoals in dit voorbeeld. LET OP; als je een staande foto wilt verkleinen dan moet je "schalen over de hoogte" aanklikken ipv schalen over de breedte. Denk er wel om om deze instelling terug te zetten naar "schalen over de breedte" als je een gewone liggende foto gaat verkleinen.
Bijlagen
instellen van  EasyResize.jpg
instellen van EasyResize.jpg (147.94 KiB) 9182 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het bewerken en verkleinen van foto's

Bericht door Peter_S »

Door nu te klikken op het knopje "openen" en vervolgens te gaan zoeken naar de foto die je wilt verkleinen, en middels dubbelklikken te openen, krijg je onderstaand beeld. Het plaatje heeft zichzelf automatisch verkleind tot de juiste waarde.
Bijlagen
EasyResize geopend met foto.jpg
EasyResize geopend met foto.jpg (125.68 KiB) 9183 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het bewerken en verkleinen van foto's

Bericht door Peter_S »

Als je vervolgens klikt op het knopje voor opslaan krijg je onderstaand beeld waarbij het oorspronkelijke nummer/naam van de foto behouden blijft doordat er automatisch de woorden "Herschaalde kopie van" voor de oorspronkelijke naam komt te staan. Waar je een plaatje opslaat moet je zelf weten, ikzelf sla mijn plaatjes die ik bewerk voor het BMF altijd op in de map "BMF nog te plaatsen foto's". Na het plaatsen van de foto's op het BMF verplaats ik de geplaatste foto's naar de map "BMF reeds geplaatse foto's verkleind". De oorspronkelijke opnames blijven in principe altijd op hun eigen plek staan in mijn fotoarchief.
Bijlagen
opslaan met EasyResize.jpg
opslaan met EasyResize.jpg (147.84 KiB) 9183 keer bekeken
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
Peter_S
Forumlid
Berichten: 8005
Lid geworden op: zo 21 dec, 2008 11:40
Locatie: Remmerden (gemeente Rhenen)

Re: Tips en trucs voor het bewerken en verkleinen van foto's

Bericht door Peter_S »

Tot zover mijn uitleg over het gebruik van EasyResize. Veel meer valt er over dit (zeer) beperkte programma eigenlijk ook niet te zeggen.

Tenslotte nog even de voor- en nadelen op een rijtje van EasyResize

Voordelen:
- gratis te downloaden
- eenvoudig in gebruik
- geeft de aangepaste foto automatisch een nieuwe naam

Nadelen:
- je kunt er alleen foto's mee verkleinen en verder niks
- om foto's verder te kunnen bewerken heb je nog een ander programma nodig
- programma wordt niet meer ge-update, tegen betaling is er wel een uitgebreidere versie verkrijgbaar
Met vriendelijke groet Peter Schoeber uit Remmerden

sterk in grafisch werk: www.cunerabv.nl

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Tips & trucs voor fotobewerking & verkleinen met EasyResize

Bericht door André »

Peter, bedankt voor de uitleg hier over.

Ik denk dat veel forummers hier wel wat aan hebben... op naar de volgende 'Tips & trucs voor fotobewerking'. (Y)
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
Vincent84
Forumlid
Berichten: 2736
Lid geworden op: di 11 sep, 2007 19:05
Locatie: Veenendaal

Re: Tips & trucs voor fotobewerking & verkleinen met EasyResize

Bericht door Vincent84 »

André Nieuwkoop schreef:Peter, bedankt voor de uitleg hier over.

Ik denk dat veel forummers hier wel wat aan hebben... op naar de volgende 'Tips & trucs voor fotobewerking'. (Y)
Bijvoorbeeld voor Mac gebruikers!? (po)
Rustig aan.... En rap een beetje! Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”