Hijsen met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Jantje
Forumlid
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 16 okt, 2005 12:10
Locatie: Numansdorp

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Jantje »

de bolle schreef:Leuk dat je dat aanhaalt met palletvorken.!!! Ik bedoel dan voornamelijk aan een graafmachine
Er is nu nogal wat gezeik over het verplaatsen en meenemen van je bakken.
Maar leg nu maar eens uit wat palletvorken anders zijn dan een bak.
Wat mij aangaat worden die rotdingen aan een graafmachine helemaal verboden !!!
Bouwmaterialen op een steiger zetten bijvoorbeeld- op hoogte heb je bijna geen zicht meer op wat je doet.
De opgepakte ladingen, niet op een pallet vastgezet zouden niet meer opgetild mogen worden.!!
Denk daarbij aan pakketten PVC buizen - rijplaten - bouwhekken zelfs hoge piepschuim paketten en meer van dat soort oncourante troep.
Uitvoerders willen dan ook nog dat je daar met 6 meter breed over de openbare weg mee gaat rijden, als dat zo uitkomt.
Ook vraag ik mij af hoe het is te verkopen met palletvorken aan een draai- kantelstuk.... Daar zie ik helemaal stunten mee
worden uitgehaald zoals inzwenken van de lepels en lepels haaks op de lepelsteel en rijden met schotten en rijplaten.
Overal moeten slangbreuk beveiligingen en ladingzekeringen op gezet worden, maar als het economisch belang gewogen wordt
krijg je van de uitvoerder een grote bek en ben je een ##### als je het zoals ik weigert te doen.
Daar komt nog bij dat die palletvorken niet mee te nemen zijn met een mobiele graafmachine... ze belemmeren je uitzicht en sommigen hangen dan een bak of een frame aan de schuif.... je bent dan te lang achter je achteras en de slangbreukventielen werken niet aan de stangzijde van de schuif cilinders.
Dus kortom: een GRAAF machine is om te graven, en als je zo nodig wil hijsen doe je dat maar met een ketting.!!!!

Nogmaals: hoe eerder die palletvorken worden verboden des te beter!!!

Was getekend: Bolle
Wat jij nu allemaal aanhaalt is niet te wijten aan de palletvorken maar aan de gebruiker welke de regels aan zijn laars lapt. :mrgreen:
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---

Gebruikersavatar
Jantje
Forumlid
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 16 okt, 2005 12:10
Locatie: Numansdorp

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Jantje »

cjsiku schreef:Kijk dan eens naar een jib. Al helemaal levensgevaarlijk. Die dingen hadden ze 20 jaar geleden al moeten verbieden.
Dus jij hebt NOOIT een jib aan de machine hangen Nelis. Dus ook niet om te graven. (ch)
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door cjsiku »

Heb helaas al teveel met een jib gewerkt Jan. Maar zoals dat aan een kraan hangt, zeker met een CW snelwissel, vind ik het echt levensgevaarlijk. Als je ziet wat een kracht erop de wig komt.. Dan verbaast het mij nog steeds dat er zo weinig mee fout gaat.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Ernie
Starter
Berichten: 340
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 18:43

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Ernie »

Dat vind ik hetzelfde als ik met een buizendoorn riool aan het leggen ben.De krachten op de spie worden in mijn ogen ook veel te groot.Het gaat goed zolang er niks gebeurt.

pascal312liebherr
Forumlid
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 5 feb, 2010 19:54
Locatie: t' zand (nh)

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door pascal312liebherr »

Maar dat is met alles zo.. als je kijkt naar de bevestiging van een hijskabel van een telekraan bovenaan de giek dat ziet er ook niet heel zwaar uit en die tillen toch 10x meer dan wij met onze kraantjes. En als je iets met de jib of lepels pakt waarvan jullie bang zijn dat de wig zal breken zakt ie allang door de bakcilinder lijkt me, of er is sprake van ijzermoeheid. Nu is het wel ideaal met dks dat je de wig kan ontlasten als je hem omdraaid met de jib. Ik denk wel dat dit een vrij lange discussie kan worden.. vind het wel interessant en altijd leuk werk hijsen (Y)
..

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door cjsiku »

Ja, een telekraan is inderdaad vrij licht qua constructie.. Maar die rijden niet met de last ook..
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door boertje »

voor het lmb tijdperk vaak en veel te zware lasten gehesen,ook aan een verlenggiek.en het is wat pascal al opmerkt,hij gaat gewoon door de bakcil.als het te zwaar voor de kraan is.
de discussie hijsen op de bouw vindt ik wel interessant ,vergeet echter een dingetje niet.als het fout gaat,is de machinist de gebeten hond.die uitvoerder die zei dat het moet,weet plotseling niks meer.......
trouwens makkelijk op te lossen,lmb op de graafmachine......

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door kapteinron »

ik werk voor 1 van de zogenaamde grote 7 die met dat bakken gezeik zijn begonnen. onder het motto de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt hebben ze iets bedacht. ik pak tegenwoordig de bakken met en ketting en bij transport hang ik er 1 aan het dozerblad gaat goed. waar ik mij aan erger is dat er nooit is gekeken naar wat er nu echt gebeurt is. en bak valt echt niet zo maar uit de kraan en dat iemand hm op de kop krijgt gebeurt ook niet zo maar. er is dus iets aan de hand en juist daar is niet naar gekeken en juist daar is geen oplossing voor. want iemand die en goede opleiding heeft gehad of in iedergeval enige onderricht heeft gehad weet wat hij niet moet doen. 1 ding zou moeten zijn om nooit onder en last te lopen. bij ons wordt je al grondwerker als je en schop aan kunt wijzen en zelfs machinist ben je zomaar. enige vorm van educatie ontbreekt en juist dat is de oorzaak van heel veel zo niet alle ongevallen
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door boertje »

ron,bij ons niet anders.er wordt veel verboden tegenwoordig wat voorheen normaal was.maar als je om een oplossing vraag hoor je niks uit die kantoren........

pascal312liebherr
Forumlid
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 5 feb, 2010 19:54
Locatie: t' zand (nh)

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door pascal312liebherr »

Misschien is alleen al bewust maken van wat er gebeurt is en wat er kan gebeuren ook al helpt, ik denk dat ik er wel bewuster mee bezig ben sinds het ongeluk in de aandacht is. Iemand zei eens dat de voorzetmessen een groot gevaar zijn met bakken mee nemen daar ben ik het wel mee eens maar ik zou hem niet willen missen. Maar ik zou het jammer vinden als we de Amerikaanse kant op gaan qua regels.. Daar hebben we al mee te maken hier met een groot project van Microsoft op Agriport
..

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”