Hijsen met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

de bolle schreef:
Nogmaals: hoe eerder die palletvorken worden verboden des te beter!!!

Was getekend: Bolle
Dat is al lang verboden..

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door bvvoorst »

Hoe bedoel je dat Henk?
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

Nou Ben, machines moeten worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. Een graafmachine graaft en is geen vorkheftruck.

pascal312liebherr
Forumlid
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 5 feb, 2010 19:54
Locatie: t' zand (nh)

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door pascal312liebherr »

Maar daarmee zijn ze nog niet verboden toch?
..

Jelmer
Starter
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 5 feb, 2007 20:59
Locatie: Verderop

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Jelmer »

Als je de palletvork gebruikt om twee gelijke sleuven te graven niet. :D

JordiSchijf
Nieuw forumlid
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 3 jul, 2017 19:28

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door JordiSchijf »

goeie avond ik zit eens even terug telezen over dit onderwerp ik ben machinist op een atlas 150w met LMB ik draai voor namelijk met palletvorken of met een jip, voor heen reed ik ook door rotterdam met mijn bakken en lepelbord het belemert je zicht niks minder dan met je standaart bakken omkeer lepelsetje bakken er op spanbandje er om en als je gewoon met verstand rijd en vast zet kan er weinig gebeuren. een dks aan de kraan als er ongeluken mee gebeuren hadden ze die dingen niet zo gepromoot.
met een jip aan de kraan op shell oa is de veiligheid belangrijker dan prijs dus als een jip aan een kraan niet veilig is zouden ze wel meet telekranen huren maar is toch veilig genoeg er rijden zn 20 a 25 mobile kranen rond waar van minimaal 10 met standaart lepels of jip

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door bvvoorst »

Mijn vraag blijft overeind; is er specifieke wetgeving die zegt dat een palletvork niet aan een graafmachine mag?
Natuurlijk is een graafmachine ontworpen op mee te graven maar een sloop-/sorteergrijper dan? Of een crusher?
Er zijn zoveel hulpstukken waar niet mee gegraven wordt...
Maar dat maakt ze nog niet meteen verboden.
Veni Vidi Excavati

de bolle
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 14:45
Locatie: alphen aan den rijn

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door de bolle »

Ik zat net te lezen dat er iemand is die zijn bak aan de schuif meeneemt........ de cilinders zijn alleen aan de zuigerzijde gezekerd met slangbreukventielen, dus dat mag sowieso niet en je bent te lang achter de as..... dus kans op een prent van een overijverige smeris.
En wat als je over een drempel stuitert en de ketting breekt of dat ding wat je daar voor gemaakt hebt..... ligt daar die bak in het donker midden op de weg...... ja ja.
Een bakkenwagen is ook verboden omdat een kraan geen tractor is, dus daar begin ik zeker ook niet aan.
Het mooiste is dat van die bedrijven die de bakkenregels hebben verzonnen en ondertekend, de uitvoerders het meest kwaad worden als je zegt dat ze dan maar een heftruck hadden moeten huren.
Toen ik vroeg aan de uitvoerder of de grondwerker de rijplaat zou vastzetten zei die beste man dat ik een gaatje in mijn hoofd had.
Jazeker dat klopt... meerdere ... maar als die rotplaat van de lepels afglijdt heb jij waarschijnlijk helemaal geen hoofd meer op je lijf.!!
Ze proberen je te dwingen met rijplaten, pakken PVC en andere oncourante troep over de bouw door grote gaten stuiterend, en in erger geval, over de openbare weg al dan niet op een industrie- terrein te laten rijden. Weigeren betekent meestal Weggestuurd worden.!!!
Pak je spullen maar..... Voor de buitenwereld zijn ze roomser dan de paus, maar als het de mannen belieft moet je in opdracht rotzooien.
Het is inderdaad een feit dat er onopgeleide grondwerkers rondlopen, waar wij als machinist maar rekening mee moeten houden.
Dus ik laat die troep lekker liggen als er mensen in de buurt lopen en zeker als die eigenlijk geen grondwerker zijn.
Menig uitvoerdertje wordt kwaad als je zegt dat je je houdt aan door hun baasjes verzonnen regels; ben zelfs al weg gestuurd !!!
Geef ik niet om, maar doe dan niet of alles pico bello in orde is; en meet zeker niet met twee maten.
Het gaat er nog van komen, en eigenlijk is het al zover dat alles onwerkbaar gemaakt wordt door figuren die in de praktijk niet weten hoe het ook op een andere manier veilig en verantwoord kan, door bijvoorbeeld een knijperauto te laten rijden en de machine aan te voeren op een semi- dieplader met de bakken in de laadbak van de vrachtwagen. Reken er NIET op- dat kost wederom geld hé.
Ben zelfs al een uitvoerder tegengekomen die eigenlijk heel ander werk had gedaan. Die had na twee maanden al meer ervaring als je dat zo hoorde dan wij met zijn allen bij elkaar!!
Als je er in trapt is dat vragen om armoe, maar het is dan jammer dat ze toch vaak een door hen op handen gedragen machinist vinden die het wel doet..... tot er wat gebeurt en dan moet hij een nieuw vriendje zoeken, want de machinist had kunnen weten dat ze je dan laten vallen als een baksteen.
Dus bel mij voortaan alleen voor normale dingen, ik heb geen zin om hoe dan ook de schuld te krijgen als er iets gebeurt, of om uit te leggen waarom ik iets niet doe.
Bijvoorbeeld sloten baggeren, zand en grond depots opladen, sloten graven talud maken en meer van dat soort onwijs leuk werk.

Hoop hiermee te zeggen als je het onverantwoord vindt; trek je eigen plan.!!!
De beste stuurlui staan zeker nog altijd aan wal !!!

M.V.G.
Bolle
Hitachi = Caterkiller

Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Henk Wijnholds »

bvvoorst schreef: is er specifieke wetgeving die zegt dat een palletvork niet aan een graafmachine mag?
Nee, het woord palletvork komt nergens voor. Verwisselbare uitrustingsstukken, gebruiksvoorschriften en samengestelde machines wel.


"verwisselbaar uitrustingsstuk": een inrichting die na inbedrijfstelling van een
machine of trekker door de bediener zelf hieraan wordt gekoppeld om deze een
andere of bijkomende functie te geven, voorzover dit uitrustingsstuk geen
gereedschap is;


Zowel de grondverzetmachine als de verwisselbare uitrustingsstukken moeten voldoen aan De Machinerichtlijn. Beide zijn daarom voorzien van gebruiksvoorschriften, CE-markering en een EG-verklaring van overeenstemming. Door bijvoorbeeld een vorkenbord te koppelen aan een grondverzetmachine die bedoeld is om te graven, ontstaat een nieuwe functie, namelijk het gebruik als vorkheftruck.

Bij de grondverzetmachine die nu als vorkheftruck wordt gebruikt ontstaan geheel andere risico’s dan door de fabrikant voorzien bij het “beoogd gebruik”. Misschien is de lepelsteel niet berekend op een ander soort krachten dan bij graven. Misschien is leidingwerk onvoldoende beschermd tegen leidingbreuk en zou een last ongewild kunnen vallen. Bij overbelasting zou de machine kunnen kantelen.
Doordat de fabrikant geen rekening heeft gehouden met het gebruik als vorkheftruck heeft hij daarvoor geen risicobeoordelingen uitgevoerd, de benodigde beveiligingen niet aangebracht en geen aanwijzingen opgenomen in de gebruiksvoorschriften.

Voordat grondverzetmachines verwisselbare uitrustingsstukken mogen gebruiken, moet worden onderzocht of er nieuwe risico’s ontstaan of dat bestaande risico’s groter worden. Voor bovenstaand voorbeeld zal de grondverzetmachine technisch moeten worden aangepast en voorzien worden van nieuwe of aanvullende gebruiksvoorschriften. Wanneer alles op orde is, wordt een nieuwe EG-verklaring van overeenstemming opgesteld waaruit blijkt dat de grondverzetmachine ingezet als vorkheftruck, voldoet aan het gestelde in De Machinerichtlijn.
Degene die deze verklaring opstelt wordt voor deze toepassing gezien als fabrikant en ontslaat daarmee de oorspronkelijke fabrikant van alle verantwoording bij het gebruik als vorkheftruck.

Deze procedure geldt voor alle samenstellen van grondverzetmachines en verwisselbare uitrustingsstukken uitgezonderd eenvoudige graaf- of laadbakken. Deze veranderen namelijk niet het beoogd gebruik of functie en zijn niet risico-verhogend. Wel moet worden beoordeeld of het gewicht en de bakinhoud overeen komt met de capaciteit van de grondverzetmachine.

pascal312liebherr
Forumlid
Berichten: 2037
Lid geworden op: vr 5 feb, 2010 19:54
Locatie: t' zand (nh)

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door pascal312liebherr »

Dus waarschijnlijk komen we er pas echt achter als er wat gebeurt is..
En Henk gebruik je de lepels nog wel? Of liever niet?
..

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”