Hijsen met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door bvvoorst »

pascal312liebherr schreef:Dus waarschijnlijk komen we er pas echt achter als er wat gebeurt is..
Dat is dus ook het gevoel wat ik hier aan over houd.
Ik vraag me toch ook wel af hoe sloopbedrijven hier mee om gaan; zij gebruiken over het algemeen gewone graafmachines in hun werk en ik denk niet dat deze hier speciaal op aangepast zijn (op een enkele uitzondering na dan) wat betreft de papierhandel zoals beschreven door Henk.
Veni Vidi Excavati

de bolle
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 14:45
Locatie: alphen aan den rijn

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door de bolle »

Ja Ben, Pascal,Henk en iedereen die zijn nuchtere verstand gebruikt
Dat is eigenlijk wat ik wil zeggen: als er wat gebeurt weet ineens iedereen dat het niet mag.!!
Je bakken moet je vastzetten, zelfs als je ze verplaatst, maar met palletvorken allerlei troep verzetten hoor je er niemand meer over.!!
Ik zoek nog steeds iemand die mij kan uitleggen waarom je bakken moet zekeren maar zodra je bijvoorbeeld een pakket PVC buizen moet verrijden hoor ik niemand meer als je zegt dat de lading gezekerd moet worden en worden ze zelfs kwaad, als ik de zooi laat liggen.!!!
Wat zijn palletvorken anders dan een graafbak; de te verplaatsen materialen ligt op twee smalle lepeltjes of kan soms IN een bak.
Ik blijf erbij dat die troep per direct verboden wordt !!!! en al helemaal met een DKS; wat is gemaakt om te graven / afwerken.
Hoor trouwens al met enige regelmaat dat die dingen het begeven dus in mijn ogen met gebruik van palletvorken LEVENSGEVAARLIJK.

Stof tot nadenken jongens.
Hoop dat die kantoorlui van de ,,grote zeven'' hier ook eens wat voor opstellen, maar dat zal wel niet- economisch belang gaat voor ongevalpreventie.
Hitachi = Caterkiller

Ernie
Starter
Berichten: 340
Lid geworden op: di 30 aug, 2005 18:43

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Ernie »

Bolle sorry dat ik het zeg maar wat ben je een mierenneuker. Iedereen gaat met het doel van huis af om weer heel thuis te komen. Maar jij hebt gewoon een hekel aan palletvorken.Ik draai in zowel grond als sloopwerkzaamheden. Moet ik b.v een crusher ook zekeren met een ketting ofzo z want als er iets gebeurt met een kraan of snelwissel is het wel met zoiets. Is geen cw sluiting voor gemaakt. Mag dat dan niet aan de machine?. En als jij dan een pakket pvc moet verplaatsen op de lepels trek je er zelf toch een spanband om in plaats van met een grote mond te zeggen dat doe ik niet. En een dks heeft met een volle bak grond andersom meer te verduren dan een pakket pvc op de lepels. De mensen die om de machine lopen bewust laten worden van de gevaren die kort in het bijzijn van de machine zijn. Kan in mijn ogen meer ongelukken voorkomen dan af te geven op een aanbouwdeel aan de machine. Als je een put moet zetten en je hebt die op juiste wijze aangeslagen en een aanslagoog breekt uit,ben jij dan fout of de fabrikant?. Gewoon zorgen dat er geen mensen in het gat staan of op veilige afstand totdat de put bijna op zijn plaats staat.En dat kan gewoon op een normale manier tegen mekaar gezegd worden.En zo niet doe je het niet.

Gebruikersavatar
hannes
Forumlid
Berichten: 3260
Lid geworden op: wo 26 aug, 2009 18:14
Locatie: sluiskil
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door hannes »

Mee eens Ernie!

Wat ik er nog wel aan toe wil voegen is dat de uitrustingstukken wel afgestemd moeten zijn op de machine en in goede staat moeten zijn. Als een dks afbreekt, wat echt niet zomaar gebeurd, is hij vaak te licht voor de machine. En wat je vaak ziet is dat een machine vervangen word, er komt een nieuwe bak aan maar de vorken moeten nog maar een paar jaar mee...

de bolle
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 29 okt, 2006 14:45
Locatie: alphen aan den rijn

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door de bolle »

jullie snappen het helemaal! Ik hoef helemaal niet met een grote mond, wat jullie veronderstellen, te zeggen wat gevaarlijk is.!!
Ik heb die regeltjes niet verzonnen, maar waarom zou bijvoorbeeld een pakket PVC los op lepeltjes mogen liggen ??
Als je met transport je bakken moet zekeren moet je wel ongezekerd met een pakket PVC rondtoeren, wat ook nog eens vijf meter breed is.??
Wat ik nog steeds overeind wil houden is dat er met twee maten gemeten wordt, en als je aangeeft niet met los spul te gaan rijden ben je in de ogen van de uitvoerder grondwerkers en jullie een mierenneuker.
Dit is nog de minst erge rommel, en ik ben zeker niet van plan constant in en uit te stappen- niet best voor je knietjes.
De vergelijking met een crusher gaat ook nergens over want daar lopen geen mensen onder, of draai jij gewoon over alles en iedereen heen
Jullie komen er wel !! je moet altijd rekening houden met mensen om je machine, maar net die ene die onverwacht ergens staat vanwaar jij hem niet hebt zien aankomen!!
Denk daar maar eens over na. ben benieuwd naar reacties.
Ik blijf er bij dat palletvorken in de polder geen kwaad kunnen, maar op een bouw levensgevaarlijk zijn!! hoe voorzichtig je ook bent.
Hitachi = Caterkiller

Gebruikersavatar
hannes
Forumlid
Berichten: 3260
Lid geworden op: wo 26 aug, 2009 18:14
Locatie: sluiskil
Contacteer:

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door hannes »

Ik heb er geen problemen mee om even een pak pvc vast te sjorren, dat doe ik regelmatig. Maar als ik het niet nodig vind doe ik het niet. Ik word betaald om mijn werk te doen, daar hoort bij dat ik wel eens uit moet stappen..

Maar wat je zegt over met twee maten meten, daar heb je gelijk in maar ze kunnen niet voor elke situatie een regel verzinnen. Er zijn nog tal van situaties te bedenken, bijvoorbeeld een stenenklem...

Ik ben in Afrika geweest, daar gebruiken ze een graafmachine waar hij voor gemaakt is. Het zag er een stuk veiliger uit dan hier in nl... :D ;N

rick123
Forumlid
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 29 sep, 2012 12:35
Locatie: Kudelstaart NH

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door rick123 »

Het is nooit verkeerd om met elkaar te discussiëren, het is interessant om met elkaar bewust te zijn van de gevaren.

Ik vind persoonlijk wel een verschil zitten in het vervoeren van bakken en het vervoeren van een pak PVC (zoals hier veel als voorbeeld wordt gebruikt). Over het algemeen worden bakken vervoerd van - en naar de klus. Als je rond 16.00 uur onderweg naar huis bent, zie je meerdere machines op de openbare weg kilometers naar huis crossen met bakken opgestapeld. Dat hier een spanbandje omheen moet of regels voor gesteld worden, is logisch. De machine rijdt voor langere tijd over de openbare weg, met alle gevolgen van dien. Dat je even wat bakken verplaatst binnen het werkgebied, maakt niet zo erg uit. Er is nou eenmaal gekozen voor een uniforme regel, die in alle situaties geldt. Het is nou eenmaal ook vaak genoeg fout gegaan met bakken en ongelukken...

Een pak PVC zal over het algemeen niet lang op de lepels liggen of over de openbare weg gaan. Vaak is dit een ritje van het depot/opslag naar de werkplek van enkele honderden meters. Het is de verantwoordelijkheid van de machinist om in te schatten hoe hij dit vervoerd. Is het gevaarlijk, of moet er een stukje over de openbare weg? Laat dan even een grondwerker meelopen en het verkeer tegenhouden of bespreek met de uitvoerder of er niet nog even een knijperauto langs kan komen, om e.a. te vervoeren. 'Ik doe het niet', helpt niet, maar denk mee...

Zonder palletvorken kun je niet, zeker niet als je in de waterbouw, wegenbouw etc. zit (tenzij je op een gronddepot de hele dag staat de draaien :? ). Als ik een mobiele kraan inhuur of een shovel, dan is dit veelvuldig met palletvorken (ja, ik ben 'kantoorlui', zoals het hier genoemd wordt). Ik gebruik een rupskraan voor graafwerk, shovels en mobiele kranen gebruik ik voor ondersteuning. Denk aan het bijrijder van materialen (pakken stenen, banden, hout voor schoeiingen, rioleringsmaterialen) en het leggen van rijplaten/ stelconplaten etc.

Wanneer de palletvorken daadwerkelijk verboden worden/ zijn en gaan verdwijnen uit het straatbeeld, weet ik één ding zeker. Dit gaat gevolgen hebben voor de bedrijven, aangezien vele machines niet meer ingehuurd zullen worden, waardoor je voor een dagje in de schuur zal blijven staan. (ch)

Ze kunnen beter stenenklemmen gaan verbieden, daar gaat het vaak genoeg fout mee. Van alles dondert daaruit. Ik zie het vaak genoeg fout gaan...

Geldt trouwens deze regel rondom palletvorken ook voor shovels, aangezien ik daar nog wel een link zie met een ruwterreinheftruck?

Takeuchi driver
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 16 jul, 2017 18:22
Locatie: Nunspeet

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Takeuchi driver »

Hoi ik ben nieuw hier. Ik heb mijn tcvt certificaat voor roterende verreiker. Mag ik daarmee ook hijsen met een graafmachine uitgerust met lmb?

Gebruikersavatar
Peerke
Forumlid
Berichten: 1773
Lid geworden op: do 27 okt, 2005 19:00
Locatie: Hoogvliet

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Peerke »

Nee dat mag niet. Dit valt onder een andere categorie, verreiker is W4-07 en graafmachine is W4-05
Lekker trucken.

Takeuchi driver
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 16 jul, 2017 18:22
Locatie: Nunspeet

Re: Hijsen met graafmachines

Bericht door Takeuchi driver »

Dankje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”