Hijsen met graafmachines

Post hier de algemene zaken over bouwmachines. Denk aan een juiste titel om zo het terugvinden te vergemakkelijken!

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
henkjan
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 19:44
Locatie: Salland

Hijsen met graafmachines

Bericht door henkjan »

[EDIT Bart] Ik heb het topic over de Hijsjib aan graafmachines opgesplitst. Hier gaan we verder over Hijsen met graafmachines en dan met name over wat wel en niet mag, wet- en regelgeving.

Hijsen met graafmachines, wat mag wel en wat mag niet?
Bijlagen
mecalac 3.jpg
mecalac 3.jpg (130.52 KiB) 15382 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peerke
Forumlid
Berichten: 1773
Lid geworden op: do 27 okt, 2005 19:00
Locatie: Hoogvliet

Re: Hijsjib voor graafmachines

Bericht door Peerke »

CAT330gek schreef:
bouwmachinefan schreef:aan een 5 tons midigraver
bron: http://www.entreeding.com
148_4833.jpg
zoals deze 5 tonner bezig is met de jib vind ik het goede voorbeeld de bakcilinder is zo te zien helemaal uit. moest men met hijsen van lasten op de connectomaat niet de bakcilinder helemaal uit zijn??? dat om veiligheids redenen
Ik vind het ook een goed voorbeeld maar dan voor hoe het niet moet want om over het geluidsscherm heen te kunnen komen heeft hij toch de bakcilinder in moeten trekken,aangezien de hefcilinder helemaal omhoog is en de knikarm gestrekt en de last hangt anderhalve meter onder de bovenkant van het scherm. :o
Was denk toch beter geweest met een slangbreukventiel op de bakcilinder.
Lekker trucken.

Hornet
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: do 2 jul, 2009 16:15

Re: Hijsjib voor graafmachines

Bericht door Hornet »

Zodra een machine een hangende last heeft (geen ondersteunde last op vorken) dan is vaak een LMB en slangbreuk verplicht.

In de norm EN 13000 staat waaraan de machine moet voldoen om een kraanboek te krijgen. Hangende last is altijd slangbreukbewaking. Afhankelijk van het te heffen max. gewicht kan het zijn dat LMB niet nodig is. Last minder dan 1000 kg met daarbij geen overschrijding van 4 ton meter.

Hijsen met hulpjip wel een slangbreukklep nodig op de bakcilinder, hijsen aan de snelwissel geen slangbreukklep nodig. Cilinder staat immers helemaal uitgestuurd en kan dus niet verder uit vallen. snelwissel is vaak een probleem wat ik gezien heb in de praktijk is dat er een dikke as over de wig gemaakt wordt zodat de wig niet zomeer perongeluk gelost kan worden. Daarom is er tevens ook een zogenoemde tweehand bediening verplicht op de bakvergrendelfunctie van een wiellader, verreiker of kraan.

De lepelcilinder dient vaak ook een tweede slangbreukklep te hebben als je hijst aan het snelwiselframe. Je kunt nu je lepel zover intrekken naar de cabine dat deze ook weer terug kan vallen. Pendule schakelaar is ook mogelijk op de lepelsteel, in hijsstand kan de lepel niet verder dan verticaal en stopt dan automatisch. Je hebt dan geen klep extra nodig (is nogal goedkoper).

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Re: Hijsjib voor graafmachines

Bericht door kleintje75 »

Wij geven altijd in het kraanboek aan: De te hijsen last over een vluchtbereik van Lepelsteel vertikaal tot maximaal.
Is in principe al voldoende voor beperkt hijswerk

Gebruikersavatar
Danny t Hart
Starter
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 17 nov, 2008 15:59
Locatie: Lekkerkerk

Re: Hijsjib voor graafmachines

Bericht door Danny t Hart »

Ik heb de laatste maanden ook bijna elke dag wel de jip eraan. Deed in het begin al het hijswerk gewoon met mijn haak aan de kraan, maar bij lange wapening kwam ik toch lengte of hoogte te kort. Daarom toch maar een jib op het werk, en dat scheelt toch wel een hoop getob, zet er nu ook bekisting mee, en kan nu zelf veel vaker beton storten 8)

Valt me alles mee hoe ik met jib nog met mijn 500l kubel om kan gaan met mn 1304tje :shock:

Afbeelding

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Hijsjib voor graafmachines

Bericht door sytzecat »

Jij gaat over de 10 ton meter bouwgerelateerd hijsen!
  • Gewicht kubel 500 Kg
  • Gewicht 500 ltr. beton 1175 Kg
  • Gewicht Jib 650 Kg
  • Totaal 2725 Kg
Lengte van de giek en verlenggiek Atlas 1304
  • Monogiek 4,20 M
  • Lepelsteel 2,50 m
  • Verlenggiek 2,50 m
  • Totaal 9,20 m vlucht X 1675 Kg = 15,41 ton/meter
Nu heb ik het gewicht van de verlenggiek (optie) nog niet mee gerekend.
Onder deze omstandigheden heeft de machine een LMB nodig, en de machinist een TCVT Certificaat hydr. graafmachine. Let wel, dan kun je deze kubel met de Atlas 1304 niet meer tillen, de machine stopt met hijsen en vlucht vermeerderen als het maximale lastmoment is bereikt, je kan dan alleen nog de vlucht verminderen om zo weer binnen het lastmoment te komen.

Mochten er nu ongelukken gebeuren, dan is de machinist hoofdelijk ansprakelijk voor de gevolgen.
De machinist hoort te weten dat dit niet mag. Dit heeft de machinist tijdens zijn opleiding geleerd, of wanneer de machinist geen opleiding heeft gehad hoort hij dit bij de instructie te hebben gehoord. Ook geen instructie gehad?
Dan gaat de werkgever naar aanleiding van een paragraaf in de Arbowet nog nat, omdat hij dan niet kan aantonen dat de machinist instructie heeft gehad en hier op is getoetst.

Dus met andere woorden, in dit geval is het spelen met vuur. De enigste die er wel bij vaart is de opdrachtgever, want hij hoeft niet een duurdere hijskraan te gaan inhuren en bij een ongeval zegt de uitvoerder ook nog 'hoe kun je zo stom zijn om dingen te doen die je niet mag doen'. Zo gaat hij weer vrij uit en jij, jij bent de schuldige en maakt niet uit wat een werkgever tegen jou zegt, want als er wat is gebeurd dan ben jij de gebeten hond!

Mannen we hoeven niet Roomser te zijn dan de paus,
Maar ik wil wel bij deze de risico's aangeven,

(Y) Veiligheid is het nemen van een overwogen risico (Y) (po) ;S
Sytzecat

Hornet
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: do 2 jul, 2009 16:15

Re: Hijsjib voor graafmachines

Bericht door Hornet »

Het is net wat Sytsecat zegt,
Krijg je schade of ga je om ben je zelf aansprakelijk, verzekering zal echt moeilijk gaan doen.
Kosten LMB en kraanboek zijn dan al snel terug alleen al om dat je (werkgever) verzekerd bent.
Ik heb ook LMB op mobiele kraan gebouwd (staat niet altijd aan ;) ) maar werkt wel .
Laatst gewijzigd door Hornet op wo 22 jul, 2009 8:31, 1 keer totaal gewijzigd.

martijn de v
Starter
Berichten: 981
Lid geworden op: zo 23 mar, 2008 16:46
Locatie: schagerbrug
Contacteer:

Re: Hijsjib voor graafmachines

Bericht door martijn de v »

materieele schade is zo erg nog niet dat is te vervangen persoonlijk letsel is veel erger
hard werken word niet betaald lang wel

Hornet
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: do 2 jul, 2009 16:15

Re: Hijsjib voor graafmachines

Bericht door Hornet »

Ben ik het helemaal mee eens

Gebruikersavatar
Roger van Nispen
Forumlid
Berichten: 6842
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
Locatie: Geleen
Contacteer:

Re: Hijsjib voor graafmachines

Bericht door Roger van Nispen »

Ik heb dit nu al een hele tijd gevolgd, maar ook in andere topics (maar ook in de praktijk), zie je dat veel machinisten de fout in gaan met hijsen. Maar laten we eerlijk zijn, deze fouten zijn heel vaak niet aan hun te wijden, maar aan het feit dat er in de wet een stukje ontbreekt over een verplichte cursus voor het bedienen van machines en de controle daarop.

Want "iedere gek" kan en mag met een machine draaien, en er is niemand die controleerd of iemand de wet overtreed of niet !

Zelf zit ik nu in oktober 17 jaar op de kraan, maar mij heeft nog nooit iemand naar een machinistendiploma of een hijsbewijs gevraagd, er komen alleen maar van die pennenlikkers vragen naar je kraanboek en kijken of hij wel gekeurd is, maar wat gekeurd is dat snappen ze toch niet!

"Hornet" heeft dan een LMB op zijn kraan, maar is theoretisch gezien wel duurder per uur, maar dat betaald in de praktijk niemand als het effe kan. Er word meestal van het kantoor van de opdrachtgever gekeken naar de prijs, maar niet naar de prijs-kwaliteits verhouding, want die is in de praktijk vele malen belangrijker dan dat de goedkoopste komt.
Roger

Kijk ook eens op: BouwmachineWeb.com

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”