[BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
Moderator: Wilco
Advertentie post before
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
zijn een paar dingen,bart.
de velen ongelukken die er met krollen gebeuren (wildgroei in verhuur).niet alleen in nederland maar ook daar buiten.
de veiligheidsladder van pro-rail
nieuwe regels uit brussel
ik zal niet zeggen dat het alleen naar flauwekul is,er zitten ook goeie dingen tussen.maar je word in 2016 beperkt in je doen en laten op een krol.wat nu van zelf is kan dan niet meer.een vb,nu pak ik alleen een tongbeweging op met me 1404-zw.dat moet straks met 2 kranen.
in dec. wordt er op mijn krol ook lmb gebouwd,met de zwenk en hoogtebegrenzer daar in verwerkt.plus daaraan een black-box gekoppeld die alles opslaat,mensen van pro-rail mogen deze gegevens opvragen of uitlezen als ze s,nachts komen controleren.als ze zien dat ik sta te overbruggen krijg ik strafpunten.4 strafpunten is 2jaar geen werk aan het spoor.............dus je gaat wel nadenken wat je doet.
waar er een hoop ergenis over is,is een lijstje met werkzaamheden die zegt wat je in de hijs-modus moet doen en wat er in de graaf-modus mag.
ook een vb,met een mdv-bak moet je de lmb erop hebben,omdat je een dwarslegger in je klem heb.maar als ik de oude dwarlegger onder de spoorstaven uitsla,deze zitten altijd vast,slaat de lmb op tilt........
nog een vb,op nieuw ongestopt spoor rij je met je pendelas los.zo kan je vooras met lorrie het spoor volgen.ze willen met lmb dat deze vast/star staat.met gevolg dat je lorriewiel los komt als het spoor ongelijk legt,en je valt met je kraan het spoor uit........
wij zijn nu aan het kranen vernieuwen,1404,s gaan eruit en er komen 1604,s voor terug.maar dit zijn wel investeringen.terwijl de markt steeds meer terug loopt.verhuurbedrijven hebben doordeweeks bijna geen werk voor hun krollen.alleen in het weekend.........dus zeggen er een paar al we stoppen met het spoorwerk.de kosten wegen niet tegen de baten op!!!
van de 150 krollen hou je er misschien nog geen 100 over in nederland.
de velen ongelukken die er met krollen gebeuren (wildgroei in verhuur).niet alleen in nederland maar ook daar buiten.
de veiligheidsladder van pro-rail
nieuwe regels uit brussel
ik zal niet zeggen dat het alleen naar flauwekul is,er zitten ook goeie dingen tussen.maar je word in 2016 beperkt in je doen en laten op een krol.wat nu van zelf is kan dan niet meer.een vb,nu pak ik alleen een tongbeweging op met me 1404-zw.dat moet straks met 2 kranen.
in dec. wordt er op mijn krol ook lmb gebouwd,met de zwenk en hoogtebegrenzer daar in verwerkt.plus daaraan een black-box gekoppeld die alles opslaat,mensen van pro-rail mogen deze gegevens opvragen of uitlezen als ze s,nachts komen controleren.als ze zien dat ik sta te overbruggen krijg ik strafpunten.4 strafpunten is 2jaar geen werk aan het spoor.............dus je gaat wel nadenken wat je doet.
waar er een hoop ergenis over is,is een lijstje met werkzaamheden die zegt wat je in de hijs-modus moet doen en wat er in de graaf-modus mag.
ook een vb,met een mdv-bak moet je de lmb erop hebben,omdat je een dwarslegger in je klem heb.maar als ik de oude dwarlegger onder de spoorstaven uitsla,deze zitten altijd vast,slaat de lmb op tilt........
nog een vb,op nieuw ongestopt spoor rij je met je pendelas los.zo kan je vooras met lorrie het spoor volgen.ze willen met lmb dat deze vast/star staat.met gevolg dat je lorriewiel los komt als het spoor ongelijk legt,en je valt met je kraan het spoor uit........
wij zijn nu aan het kranen vernieuwen,1404,s gaan eruit en er komen 1604,s voor terug.maar dit zijn wel investeringen.terwijl de markt steeds meer terug loopt.verhuurbedrijven hebben doordeweeks bijna geen werk voor hun krollen.alleen in het weekend.........dus zeggen er een paar al we stoppen met het spoorwerk.de kosten wegen niet tegen de baten op!!!
van de 150 krollen hou je er misschien nog geen 100 over in nederland.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
Bedankt voor jouw antwoord Jeroen.
Ik kan er o.a. het volgende uit op maken:
- Oorzaak & gevolg, lees onveilig handelen met ongelukken tot gevolg, leiden tot strengere maatregelen.
- Strengere maatregelen worden ingevoerd, echter zonder naar de praktijk te hebben geluisterd.
- Hijs je wel of hijs je niet, hierin is dus onduidelijkheid doordat veel situaties over de kam van het hijsen wordt gescheerd.
- KROLS' s worden zo grotere kostenposten dan dat zij al waren, de markt hierin krimpt cq. er vindt een sanering plaats.
Ik kan er o.a. het volgende uit op maken:
- Oorzaak & gevolg, lees onveilig handelen met ongelukken tot gevolg, leiden tot strengere maatregelen.
- Strengere maatregelen worden ingevoerd, echter zonder naar de praktijk te hebben geluisterd.
- Hijs je wel of hijs je niet, hierin is dus onduidelijkheid doordat veel situaties over de kam van het hijsen wordt gescheerd.
- KROLS' s worden zo grotere kostenposten dan dat zij al waren, de markt hierin krimpt cq. er vindt een sanering plaats.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
-
- Starter
- Berichten: 295
- Lid geworden op: wo 11 aug, 2010 19:30
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
het werken word er weer leuker op gemaakt! vinden ze het gek dat niemand meer de bouw in gaat.Bart schreef:Bedankt voor jouw antwoord Jeroen.
Ik kan er o.a. het volgende uit op maken:
- Oorzaak & gevolg, lees onveilig handelen met ongelukken tot gevolg, leiden tot strengere maatregelen.
- Strengere maatregelen worden ingevoerd, echter zonder naar de praktijk te hebben geluisterd.
- Hijs je wel of hijs je niet, hierin is dus onduidelijkheid doordat veel situaties over de kam van het hijsen wordt gescheerd.
- KROLS' s worden zo grotere kostenposten dan dat zij al waren, de markt hierin krimpt cq. er vindt een sanering plaats.
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
Ja Jeroen, zo ben je dadelijk aan handen en voeten gebonden. Wij hebben daar ook iedere dag weer mee te maken op raffinaderijen. De touwtjes worden steeds strakker aangetrokken en verantwoording afgeschoven. Daar zul je jezelf bij neer moeten leggen. Het gevolg is wel dat je je werk anders moet gaan doen. En als iets niet meer gaat, "nee" is ook een antwoord. Hier in de buurt zie je trouwens wel dat de kranen al maar groter/ zwaarder/ worden en meer hijscapaciteit krijgen. Dat is een gevolg van de regelgeving. En of prorail zomaar je datalogger uit mag lezen, geloof ik direct nog niet. Ik denk dat dit voorbehouden blijft aan de arbeidsinspectie na een ongeval.
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
Ja, waaruit blijkt dat?Jantje schreef:... En of prorail zomaar je datalogger uit mag lezen, geloof ik direct nog niet. Ik denk dat dit voorbehouden blijft aan de arbeidsinspectie na een ongeval.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- geertyke
- Forumlid
- Berichten: 7867
- Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
Als je aan het werk bent voor ProRail op het spoor dan dien je ook aan hun 'huisregels' te voldoen. Net zoals je BVT dient te hebben om werkzaamheden te mogen uitvoeren. Je bent verplicht bij inspectie aan alles mee te werken. Dat is met moderne techniek, dus zullen ze ook wel zaken digitaal moeten/mogen uitlezen. En daar is enigszins wel wat voor te zeggen.
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
Dit is mij toendertijd verteld, dat het alleen door de a.i. gebruikt mag worden. Misschien zijn de regels hieromtrend gewijzigd of ben ik niet goed voorgelicht, en had ik beter mijn huiswerk moeten doen.Bart schreef:Ja, waaruit blijkt dat?Jantje schreef:... En of prorail zomaar je datalogger uit mag lezen, geloof ik direct nog niet. Ik denk dat dit voorbehouden blijft aan de arbeidsinspectie na een ongeval.
Iedereen zal dat moeten, maar daar mankeert het nog wel eens aan vind ik.geertyke schreef:Als je aan het werk bent voor ProRail op het spoor dan dien je ook aan hun 'huisregels' te voldoen. Net zoals je BVT dient te hebben om werkzaamheden te mogen uitvoeren. Je bent verplicht bij inspectie aan alles mee te werken. Dat is met moderne techniek, dus zullen ze ook wel zaken digitaal moeten/mogen uitlezen. En daar is enigszins wel wat voor te zeggen.
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
Het werk word er niet persé beroerder van, maar die momenten dat t allemaal maar net aan gaat worden op deze manier compleet buitengesloten. Is zeker voor de veiligheid een goede ontwikkeling maar het is juist wel eens leuk om dat te doen waarvan eigenlijk gezegd word dat het niet gaat
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
er komt ook veel bij jullie branche vandaan,jantje.
en er was ook veel wild-west langs het spoor.dat er een opleiding komt juich ik alleen maar toe !!dat er nog strenger naar kranen wordt gekeken is ook wat van te zeggen.waar het de meeste jongens om gaat is ,dat ze zich met de manier van werken gaan bemoeien.
een hydr.blokkentang kan 5 blokken hebben,leg ik nu lachend weg met me 1404 in de zij.straks niet meer,met lmb.
een wisseldeel oppakken met 2 kranen,wat gebeurt er als bij de een door rijden en zwenken z,n lmb inwerking treed?dan stopt je kraan.maar de andere kraan staat gunstiger en kan hem wel tillen,en kan dus ook rijden..............
en over dat uitlezen,het is ons zo verteld.misschien valt het mee.
maar dat er verhuurbedrijven stoppen weet ik wel zeker.de grote 3 kunnen hun mensen doordeweeks bijna niet aan het werk houden.en het wordt nog erger,grote vernieuwingen gaan naar de zomervakantie.
en wie bouwt er op een kraan van 8-9 jaar oud nog een dure lmb op?
en er was ook veel wild-west langs het spoor.dat er een opleiding komt juich ik alleen maar toe !!dat er nog strenger naar kranen wordt gekeken is ook wat van te zeggen.waar het de meeste jongens om gaat is ,dat ze zich met de manier van werken gaan bemoeien.
een hydr.blokkentang kan 5 blokken hebben,leg ik nu lachend weg met me 1404 in de zij.straks niet meer,met lmb.
een wisseldeel oppakken met 2 kranen,wat gebeurt er als bij de een door rijden en zwenken z,n lmb inwerking treed?dan stopt je kraan.maar de andere kraan staat gunstiger en kan hem wel tillen,en kan dus ook rijden..............
en over dat uitlezen,het is ons zo verteld.misschien valt het mee.
maar dat er verhuurbedrijven stoppen weet ik wel zeker.de grote 3 kunnen hun mensen doordeweeks bijna niet aan het werk houden.en het wordt nog erger,grote vernieuwingen gaan naar de zomervakantie.
en wie bouwt er op een kraan van 8-9 jaar oud nog een dure lmb op?
Re: [BEDRIJFSTOPIC] SOMA Bedrijfsopleidingen
Misschien ook maar goed dat er hier en daar een beetje gesnoeid word, want net wat jij zegt Jeroen er komen er steeds meer bij die maar even wat doen op het spoor..
Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden na april 2015! Zeker ook m.b.t. de cursussen en dergelijke. Dommer zal je er sowieso niet van worden, het is alleen te hopen dat de kosten ook gaan opwegen tegen de baten.
Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden na april 2015! Zeker ook m.b.t. de cursussen en dergelijke. Dommer zal je er sowieso niet van worden, het is alleen te hopen dat de kosten ook gaan opwegen tegen de baten.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...