Wat is dit voor een machine?
Moderator: Wilco
Advertentie post before
-
- Starter
- Berichten: 134
- Lid geworden op: vr 1 jan, 2010 18:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Wat is dit voor een machine?
Van Den Ouden schijndel zo te zien
https://www.bodac.nl/
https://www.bodac.nl/
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1830
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Wat is dit voor een machine?
Onderstaande kwam ik tegen op de site Bouwmachines van toen; is hier misschien iemand die het weet?
"Mijn naam is Peter van Kaathoven, woonachtig in Vught. Sinds 2010 ben ik een onderzoek aan het doen over het Konzentrationslager Herzogenbusch (kamp Vught). Vanaf begin december 1943 was er binnen Kamp Vught was een vliegtuigsloperij gevestigd. Hier werden gecrashte geallieerde en Luftwaffe vliegtuigen gesloopt. Het doel was het terugwinnen van metalen voor de Duitse oorlogsindustrie. Naast een speciaal aangelegd industriespoor werd er ook een industriekraan op het Kamp geplaatst. Het gaat hier na alle waarschijnlijkheid om een door de Duitsers confisqueerde kraan.
Ik ben er nog steeds niet achter om wat voor merk / type kraan het hier gaat. Wie zou mij hiermee kunnen helpen?"
"Mijn naam is Peter van Kaathoven, woonachtig in Vught. Sinds 2010 ben ik een onderzoek aan het doen over het Konzentrationslager Herzogenbusch (kamp Vught). Vanaf begin december 1943 was er binnen Kamp Vught was een vliegtuigsloperij gevestigd. Hier werden gecrashte geallieerde en Luftwaffe vliegtuigen gesloopt. Het doel was het terugwinnen van metalen voor de Duitse oorlogsindustrie. Naast een speciaal aangelegd industriespoor werd er ook een industriekraan op het Kamp geplaatst. Het gaat hier na alle waarschijnlijkheid om een door de Duitsers confisqueerde kraan.
Ik ben er nog steeds niet achter om wat voor merk / type kraan het hier gaat. Wie zou mij hiermee kunnen helpen?"
Veni Vidi Excavati
- stefan v
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: ma 26 jan, 2009 17:18
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: Wat is dit voor een machine?
Kan iemand mij meer over deze wals vertellen?
- Bijlagen
-
- DSC_6050-BorderMaker.jpg (250.54 KiB) 3950 keer bekeken
- stefan v
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: ma 26 jan, 2009 17:18
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: Wat is dit voor een machine?
En de laatste hij is vrij oud denk ik
- Bijlagen
-
- DSC_6245-BorderMaker.jpg (295.34 KiB) 3951 keer bekeken
- bvvoorst
- Forumlid
- Berichten: 1830
- Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Wat is dit voor een machine?
Ziet eruit als een Aveling Barfort maar welk type?
Veni Vidi Excavati
Re: Wat is dit voor een machine?
Beste Stefan, ik zie in deze wals een stuk herinnerring van zo'n vijftig jaar geleden, het zou best een Aveling kunnen zijn,( het steigerende paard word nog steeds nagemaakt) ik weet het niet.
In die tijd werden deze walsen uitgevoerd met een 4 cilinder Ford diesel, en in mijn herinnerring met een Lucas hydraulische aandrijving, dat werkte wel goed, maar je moest als monteur heel allerd zijn op de olie die je gebruikte, omdat het verhaal ging dat er op de taatsplaten van de pomp plunjers, zilver zou zijn toegepast.
En die konden niet alle olie verdragen.
Verder wilde de Hollandse aannemers graag een watervoorziening op de rollen, dat ging als volgt , er werd in het dak een extra watertank gebouwd, waardoor een vrijeval water voorziening kon worden gebruikt op de rollen, maar om deze dak-tank te vullen, moest er vanuit de lage watertank water naar boven geperst worden.
Dat gebeurde door de uitlaat van de motor af te sluiten, zodat er druk via een bypass op de lage tank kwam en het water naar boven werd gedrukt.
Mijn probleem was dan na verloop van tijd, om de dak-tank, die altijd scheurde van de trillingen, boven mijn kop weer dicht te lassen.
En die Ford motor, ja dat was gewoon een probleemloos ding, liep altijd en starte ook in de winter vlot, het zijn de motoren die ook in de Ford Major werden toegepast, en als 6 cilinder in de Thames Trader, in het begin van de jaren 60 , met directe inspuiting, een heerlijke motor om mee. en aan te werken.
En verder is een wals eigenlijk, toen een simpel ding, zonder ruiten had je ook geen ruitenwisser nodig en een houten bankje had ook geen vering.
En die deksels en pluggen op de rollen, waren om de rollen extra te vullen, liefst met water, maar als je ze liet bevriezen had je een probleem, omdat ook het dikste staal niet de druk van ijs uitzetting kan weerstaan.
Arbo geen gezeik of voor jou een ander.
Groetjes Rinus
In die tijd werden deze walsen uitgevoerd met een 4 cilinder Ford diesel, en in mijn herinnerring met een Lucas hydraulische aandrijving, dat werkte wel goed, maar je moest als monteur heel allerd zijn op de olie die je gebruikte, omdat het verhaal ging dat er op de taatsplaten van de pomp plunjers, zilver zou zijn toegepast.
En die konden niet alle olie verdragen.
Verder wilde de Hollandse aannemers graag een watervoorziening op de rollen, dat ging als volgt , er werd in het dak een extra watertank gebouwd, waardoor een vrijeval water voorziening kon worden gebruikt op de rollen, maar om deze dak-tank te vullen, moest er vanuit de lage watertank water naar boven geperst worden.
Dat gebeurde door de uitlaat van de motor af te sluiten, zodat er druk via een bypass op de lage tank kwam en het water naar boven werd gedrukt.
Mijn probleem was dan na verloop van tijd, om de dak-tank, die altijd scheurde van de trillingen, boven mijn kop weer dicht te lassen.
En die Ford motor, ja dat was gewoon een probleemloos ding, liep altijd en starte ook in de winter vlot, het zijn de motoren die ook in de Ford Major werden toegepast, en als 6 cilinder in de Thames Trader, in het begin van de jaren 60 , met directe inspuiting, een heerlijke motor om mee. en aan te werken.
En verder is een wals eigenlijk, toen een simpel ding, zonder ruiten had je ook geen ruitenwisser nodig en een houten bankje had ook geen vering.
En die deksels en pluggen op de rollen, waren om de rollen extra te vullen, liefst met water, maar als je ze liet bevriezen had je een probleem, omdat ook het dikste staal niet de druk van ijs uitzetting kan weerstaan.
Arbo geen gezeik of voor jou een ander.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
- stefan v
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: ma 26 jan, 2009 17:18
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: Wat is dit voor een machine?
Bedankt voor de informatie heren
-
- Forumlid
- Berichten: 2037
- Lid geworden op: vr 5 feb, 2010 19:54
- Locatie: t' zand (nh)
- stefan v
- Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: ma 26 jan, 2009 17:18
- Locatie: Purmerend
- Contacteer:
Re: Wat is dit voor een machine?
Als ik het goed onthouden heb in Nederhemert
Re: Wat is dit voor een machine?
Bulldozer van het leger. Welk merk?
- Bijlagen
-
- leger.jpg (191.81 KiB) 3082 keer bekeken
Cris