Volvo A 25 E sneeuwveger rijdt op methaan-diesel

Alle overige Volvo machines kunnen hier besproken worden

Moderator: Bart

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Volvo A 25 E sneeuwveger rijdt op methaan-diesel

Bericht door Bart »

Volvo A 25 E sneeuwveger rijdt op methaan-diesel

Op de Volvo Days 2011 stond een Schmidt TJS-C 560 sneeuwbezem opgesteld, welke opgebouwd is op een Volvo A25E chassis. In België draaien inmiddels 2 van deze machines en in Zweden zie je deze ook op praktisch elk vliegveld.

SCHMIDT_A25E_002.jpg
SCHMIDT_A25E_002.jpg (179.07 KiB) 5090 keer bekeken
Eigenaar Swedavia heeft een groot aantal van deze sneeuwbezems aan het werk op de in totaal 14 Zweedse vliegvelden. Swedavia heeft een overheidsverplichting om de CO2-footprint van haar materieel te verlagen. Schmidt, Volvo CE en Volvo Penta hebben hiervoor het methaan-diesel concept voor de sneeuwbezems ontwikkeld voor de beide D9 dieselmotoren die deze machines aandrijven.

Deze combinatie maakt dus gebruik van een alternatieve brandstof, namelijk methaangas. De Volvo D9 dieselmotoren (zowel van dumperchassis als van veeginstallatie) zijn aangepast om op methaanga s te kunnen draaien. Het methaangas wordt in het inlaatspruitstuk ingespoten en biodiesel wordt gebruikt om het methaangas te laten ontbranden tijdens de compressieslag. Bovenop de bezem zijn 8 tanks gemonteerd waarin de het biogas onder hoge druk is opgeslagen.
SCHMIDT_A25E_003.jpg
SCHMIDT_A25E_003.jpg (175.79 KiB) 5090 keer bekeken
De sneeuwbezem heeft de praktijktesten succesvol doorstaan. Deze zijn gehouden in de winter van 2010-2011 op het meest noordelijke vliegvelden in Zweden, namelijk in Kiruna. De dieselmotor van het dumperchassis verbruikte > 50% minder diesel en de dieselmotor welke de veeginstallatie aandrijft, verbruikte tot > 70% minder diesel tijdens een werkcyclus. Niet alleen de bezem wordt hydraulisch aangedreven. Achter de bezem is een grote sneeuwblazer gemonteerd, welke het stuifsneeuw van de baan blaast.
SCHMIDT_A25E_005.jpg
SCHMIDT_A25E_005.jpg (143.39 KiB) 5090 keer bekeken
Enkele technische gegevens...
  • Basismachine: Schmidt TJS560D
  • Trekkende eenheid: Volvo A25E
  • Lengte: 15.590 mm. excl. sneeuwploeg
  • Motoren: 2x Volvo D9 (Volvo Penta TAD952VE)
  • Motorvermogen voor/achter: 224 kW/225 kW
  • Veegbreedte: 4.750 mm.
  • Luchtverplaatsing sneeuwblazer: 10,75 m³/sec. @ 1800 omw./min.
  • Tankinhoud dieselolie: 1000 ltr.
  • Tankinhoud methaangas: 320 m³ (komt overeen met ca. 320 ltr. dieselolie)
  • Werkbare tijd: ca. 6 uur
  • Gewicht: 23.400 kg. excl. sneeuwploeg
SCHMIDT_A25E_007.jpg
SCHMIDT_A25E_007.jpg (131.11 KiB) 5090 keer bekeken
SCHMIDT_A25E_004.jpg
SCHMIDT_A25E_004.jpg (162.9 KiB) 5090 keer bekeken
SCHMIDT_A25E_006.jpg
SCHMIDT_A25E_006.jpg (170.83 KiB) 5090 keer bekeken
Bijlagen
SCHMIDT_A25E_001.jpg
SCHMIDT_A25E_001.jpg (176.59 KiB) 5090 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Flesdop
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 21 feb, 2010 21:27

Re: Volvo A 25 E sneeuwveger rijdt op methaan-diesel

Bericht door Flesdop »

Tankinhoud dieselolie: 1000 ltr.
Tankinhoud methaangas: 320 m³ (komt overeen met ca. 320 ltr. dieselolie)
Serieuze dieselolie tank!

Gebruikersavatar
DafgekCanada
Forumlid
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 4 apr, 2010 2:02
Locatie: Barneveld/Den Bosch

Re: Volvo A 25 E sneeuwveger rijdt op methaan-diesel

Bericht door DafgekCanada »

Hier is een video er van.

Grt van Tristan Papenburg

Check out my Youtube channel

Plaats reactie

Terug naar “Overige”