Beelden uit het Munktell Museum

Alle overige Volvo machines kunnen hier besproken worden

Moderator: Bart

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door Bart »

Beelden uit het Munktell Museum - Een reis door de tijd

Afbeelding

Het industriestadje Eskilstuna is de bakermat van het huidige Volvo Construction Equipment. Ruim 175 jaar geleden is Johan Theofron Munktell hier begonnen met een machinefabriek. In dit museum is van alles te vinden, van stoom,- stationaire,- scheeps,- en vliegtuigmotoren tot dorsmachines, van stoomtrams en auto's tot tractoren en bouwmachines. Dit is een merk met haar roots in de machinetechniek en landbouw. Vanuit de landbouw zijn de bouwmachines als laadschoppen en knikdumpers ontstaan.

Onlangs ben ik in het Munktell Museum in Eskilstuna geweest en ik heb een serie foto's gemaakt welke voor Bouwmachine FORUM het meeste van toepassing zijn. Ook vind je bij de meeste machines links naar infopagina's, de brochure's of technische gegevens en deze staan op Volvo's History site, waar je van bijn alle door Volvo en haar ondernemingen geproduceerde industriemachines een PDF kunt downloaden. Werkelijk uniek!

LÃ¥ten vi beginnen oftewel let's get started!

Foto 1: Een hele serie gerestaureerde Bollinder-Munktell en Volvo tractoren. Op de voorgrond staat de B-M Victor Typ 230, welke in 1955 voor het eerst verscheen. Dit is een trekker met een 2 cilinder Bolinders 1052 motor met 29 pk vermogen. In 1958 is dit opgewaardeerd naar 31 pk. Deze trekker is tot 1961 gebouwd.

Link naar de Zweeds-talige brochure: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/9B572 ... 7261xx.pdf

Foto 2: Een bijzondere Bollinder-Munktell dozer. Deze dozer is gebouwd voor het Zweedse leger in de 2e wereldoorlog en hier zijn er 5 van gemaakt. De productie vond plaats in een grot waar ook de vliegtuigmotoren werden gebouwd. De dozer wordt aangedreven door een benzinemotor.

Foto 3: Een hele bekende trekker is de B-M 350. Hier is een opengewerkt model getoond, welke op bijv. landbouwtentoonstellingen werd gebruikt. Deze trekker werd aangedreven door een 3 cilinder BM1113 motor met een vermogen van 56 pk. De trekker is gebouwd van 1959 tot 1964 en is zeer geliefd onder de verzamelaars. Door een kiepkar achter de B-M 350 te hangen werd al vroeg de basis gelegd voor de later zo bekend geworden knikdumper.

Link naar de Zweeds-talige brochure: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/5644F ... 436105.pdf
Link naar de Zweeds-talige technische gegevens: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/6B951 ... 156211.pdf
Bijlagen
BM_VICTOR_TYP230.jpg
BM_VICTOR_TYP230.jpg (78.64 KiB) 5522 keer bekeken
BM_DOZER.jpg
BM_DOZER.jpg (95.01 KiB) 5522 keer bekeken
B-M350.jpg
B-M350.jpg (120.26 KiB) 5522 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door Bart »

Foto 4: Een landbouwproduct was de Munktell MST751 maaidorser. Aangedreven door een 56 pk sterke Volvo ED dieselmotor kon de machine een 7-voets maaibord baas. De graantank had een inhoud van 1400 ltr. Deze machine is gebouwd van 1954 tot 1959. Leuk om te weten is dat mijn opa destijds 2 Munktell dorsmachines had en een oom en een tante van mij voor Maris in de Polders graan dorsten.

Link naar de infopagina: http://www.volvo.com/constructionequipm ... ST+751.htm

Foto 5: Naast zelfrijdende maaidorsers werden er ook nog getrokken maaidorsers gebouwd. Hier zie je een BM-Volvo BT45A welk ongeveer 1 jaar in productie is geweest, welgeteld van 1964 tot 1965. Met een 5-voets maaibord en een 1250 ltr. graantank kon de boer de gewassen dorsen. Ook hier geen lospijp, het graan werd afgezakt.

Link naar de Zweeds-talige brochure: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/15B7A ... 127218.pdf

Foto 6: Wegenbouwmaterieel, jawel! Hier een Munktells Typ 22 grader met 22 pk motorvermogen. Zoals te zien, zijn alle machinebewegingen op het rijden na, hand bediend met grote wielen. Hard werken dus! Deze grader is gebouwd van 1921 tot 1934.

Link naar de Zweeds-talige brochure: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/2C368 ... 073109.pdf
Bijlagen
MUNKTELL_MST751.jpg
MUNKTELL_MST751.jpg (130.83 KiB) 5514 keer bekeken
BM-VOLVO_BT45A.jpg
BM-VOLVO_BT45A.jpg (133.61 KiB) 5514 keer bekeken
MUNKTELLS_GRADER.jpg
MUNKTELLS_GRADER.jpg (92.57 KiB) 5514 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door Bart »

Foto 7: Van een oudere Munktell grader naar de BM-Volvo VHK grader. Het type nr. van deze machine is mij ontschoten. Technisch is de machine klaargemaakt, schoongemaakt en doorgesmeerd en ingevet en heeft nu een mooi plekje in het museum. Superroel kent deze graders nog wel.

Link naar de infopagina: http://www.volvo.com/constructionequipm ... uction.htm

Foto 8: Achter elke machineserie in het museum hangt een mooie grote banner met daarop het merknaam van de machine, het decennium waarin deze gebouwd is en een foto van de machine. Dus bij een grader is dat een redelijk lange banner. :)

Foto 9: Hier de DR631 knikdumper en dit is BM-Volvo's eerste echte zelfrijdende knikdumper, na enkele getrokken varianten te hebben gebouwd.
Deze dumper heeft 4x4 aandrijving, een BM1113A motor die 65 pk levert en neemt 10 ton lading/6,5 m3 mee. Zijn gewicht is rond de 8,4 ton en deze dumpers zijn gebouwd van 1966 tot 1967 om opgevolgd te worden door de DR631B. Ook waren dergelijke dumpers niet voorzien van cabinedempers of vering op de vooras. Hard werken dus.

Deze dumper had als bijnaam Grus Kalle, in het Engels Gravel Charlie.

Link naar de brochure: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/62335 ... 386810.pdf
Bijlagen
BM-VOLVO_VHK.jpg
BM-VOLVO_VHK.jpg (124.73 KiB) 5476 keer bekeken
BM-VOLVO_VHK001.jpg
BM-VOLVO_VHK001.jpg (137.67 KiB) 5476 keer bekeken
BM-VOLVO_DR631_KIES_KALLE.jpg
BM-VOLVO_DR631_KIES_KALLE.jpg (102.13 KiB) 5476 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door Bart »

Foto 10: Een diorama van schaalmodellen. Altijd leuk toch? Hier zie je een LM841 die een Bollinder-Munktell DD15 trekker met kieper laadt. Rechts daarvan staat de eerste B-M laadschop, de bekende H10.

Foto 11: Dan hier een BM-Volvo LM841 schaal 1:1. Dit model is de grootste van dit type gebouwd. De LM841 wordt aangedreven door een Volvo D50 dieselmotor en heeft 112 pk. Bakinhoud bedroeg 1,3 - 4,0 m3, afhankelijk van het soortelijk gewicht van het materiaal natuurlijk. Deze 4-wiel aangedreven laadschop is gebouwd van 1972 tot 1978.

Link naar de Zweeds-talige brochure: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/B2EBE ... 9_7208.pdf

Foto 12: Een kleiner model is deze Volvo-BM LM642 en dit model is het laatste model van de zogenaamde 'koppensnellers' en is van 1978 tot 1982 gebouwd. Je ziet dat het hefframe al zwartgespoten is en ook de voor die tijd moderne bestickering aanwezig is. Deze kleurstelling is gekomen met de introductie van de Volvo-BM 4000-serie knikladers. Een Volvo D42 motor met 80 pk vermogen dreef deze 8 ton wegende machine aan.

Link naar de brochure: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/0CD44 ... 467909.pdf
Link naar de technische gegevens: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/BE198 ... 568207.pdf
Bijlagen
BM-VOLVO_DIORAMA.jpg
BM-VOLVO_DIORAMA.jpg (128.9 KiB) 5438 keer bekeken
VOLVO-BM_LM841.jpg
VOLVO-BM_LM841.jpg (123.59 KiB) 5438 keer bekeken
VOLVO-BM_LM642.jpg
VOLVO-BM_LM642.jpg (109.61 KiB) 5438 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door Bart »

Foto 13: Voor de Volvo werd het allang duidelijk dat de laadschop met knikbesturing de toekomst had en werd dus langzaam aan afscheid genomen van de 'koppensnellers' of voorladers. Een voorbeeld van één van Volvo's de eerste knikbestuurde laadschoppen was de BM-Volvo Parca 1640 en deze BM-Volvo LM845. Motorisch bleef men natuurlijk bij Volvo en ditmaal was het een 112 pk sterke D50B dieselmotor die machine in beweging bracht. Met zijn 9 ton gewicht konden er bakken gekoppeld worden tussen 1,6 en 5,0 m3 inhoud.

Bijzonder waren de wielmaten. Zo waren de voorwielen voorzien van 18.4-34/14 banden en achterop lag een maat kleiner, nl. 16.9-30/14.

Link naar de brochure: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/6EEF8 ... 1_7012.pdf
Link naar de technische gegevens: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/65B51 ... 007105.pdf

Foto 14: Een grote maat was de LM1240 met een 160 pk sterke Volvo D70B motor. De machine werd van 1972 tot 1979 gebouwd en koppelde bakken van 2,1 tot 7,0 m3. Alle Volvo's uit deze serie zijn uitgerust met een dubbele Z-kinematiek in het laadframe.

Link naar de infopagina: http://www.volvo.com/constructionequipm ... M+1240.htm

Foto 15: De wat jongere forumleden zullen deze machine zich nog wel herinneren. De Volvo BM 4300, het is de verre voorvader van de huidige L60F. Deze serie had 2 cabine deuren en vanaf toen werd er het parallele hefframe toegepast. Ook werd het laadframe zwart gespoten om reflecteren door de zon tegen te gaan. De Volvo TD42 motor met 107 pk dreef deze machine aan. Voor het eerst gebouwd in 1977 en in 1984 opgevolgd door de B-serie.

In 1981 werd APS oftewel Automatic Power Shift geïntroduceerd, dit was destijds een optie en in datzelfde jaar werd de stuurhydrauliek vervangen door Load-Sensing hydrauliek. De 4300 is door de jaren heen voorzien van 3 verschillende motoren en 2 verschillende as-combinaties.

Link naar de brochure (TD42 motor): http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/F1E2E ... 798009.pdf
Link naar de brochure (TD45 motor): http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/AEA68 ... 688112.pdf
Link naar de technische gegevens (TD42 motor): http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/19F27 ... 287902.pdf
Link naar de technische gegevens (TD45 motor):http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/F8F11 ... 448211.pdf
Link naar de APS brochure: http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/12901 ... 678111.pdf
Bijlagen
BM_VOLVO_LM845.jpg
BM_VOLVO_LM845.jpg (113.8 KiB) 5433 keer bekeken
VOLVO-BM_LM1240.jpg
VOLVO-BM_LM1240.jpg (116.12 KiB) 5433 keer bekeken
VOLVO-BM_4300.jpg
VOLVO-BM_4300.jpg (110.56 KiB) 5433 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door Bart »

Als laatste foto een koppel schaalmodellen van verschillende machines.

Op de H10 bouwde Bollinder-Munktell destijds al een snelwisselaar en parallel hefframe en je ziet dat bij alle machines in het museum hier in voorzien is. De reden dat er geen bak gemonteerd is is simpel, het neemt teveel ruimte in beslag.

Leuk om te weten is dat naast het museum een prototype staat van de eerste L50 B-serie met TP-hefframe. Met de moderne cabine voorzien, maar profisorisch ingericht en ook is het TP-hefframe nog niet je-van-het en zit er een bijzondere snelwisselaar aan.

Ook staat er een L120C prototype. Althans zo leek het, want dichter bij bleek er een D-serie cabine gemonteerd te zijn en de motorkap was te lang voor een C en D-serie. Deze had ik gauw geopend en ziedaar er was een watergekoelde 6 cilinder Deutz 1013 te zien. Dit blok werd als Volvo D6-motor pas in de E-serie in gebouwd. Ook was deze machine in de knik onder de cabine volgebouwd met allerlei hydrauliekventielen en smoringen, waarschijnlijk om de motor te testen. Dus af te wurgen. Dit prototype wordt nu gebruikt voor hand- en spandiensten in en rondom het museum.

De fabriek is verbouwd en opgeknapt tot o.a. hotel, museum en bedrijfsverzamelgebouwen. Het museum is voor de liefhebber een bezoek waard, te meer daar het aantal machines groeit. De wals die voorheen bij de Zettelmeyer fabriek in Konz stond, staat daar nu even als een Zettelmeyer voorlader (word opgeknapt) en een mobiele Pel-Job graafmachine.

Allerlei info over het Munktell Museum kun je HIER vinden.
Bijlagen
VOLVO-BM_MODELLEN.jpg
VOLVO-BM_MODELLEN.jpg (104.47 KiB) 5429 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door sytzecat »

Mooi Man!!!

Is een plekie op de wereld waar ik ook graag eens een kijkje ga nemen, staat hier ook al het oude Åkerman materiaal Bart?
Sytzecat

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door André »

sytzecat schreef:Mooi Man!!!

Is een plekie op de wereld waar ik ook graag eens een kijkje ga nemen, staat hier ook al het oude Åkerman materiaal Bart?
Ik ben er ruim 10 jaar geleden ook eens geweest, echt heel leuk om te zien. Van Åkerman stond er toen niks geloof ik...

Verder ben ik toen ook nog in de fabriek en bij het demonstratie-centrum geweest. Echt een hele leuke ervaring. (Y)
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door Bart »

Wat Åkerman betreft moet ik jouw (en mijn zelf ook) teleurstellen Sytze.
Maar goed, er staan ook andere merken en als je van Stockholm Arlanda naar Eskilstuna rijdt, kom je nog zat machines tegen die in dat museum kunnen staan.

Het demo terrein is uitgebreid met een extra stijlere dumperhelling en ook ligt er sinds enkele jaren een weg met een glooiende bocht. Verder heeft men nog een stuk gesprongen om het e.e.a. te vernieuwen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Beelden uit het Munktell Museum

Bericht door sytzecat »

t'Zal tijd worden als we eens met een groepje BMF ers gaan kijken in Zweden! Leuk reisje.
Sytzecat

Plaats reactie

Terug naar “Overige”