Volvo A 40 8x6x2

Post hier alles over de Volvo (knik-)dumpers

Moderator: Bart

Advertentie post before
piedie
Starter
Berichten: 105
Lid geworden op: za 8 dec, 2007 20:13
Locatie: montfoort

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door piedie »

Volgens mij is de vooras van een dumper niet star, omdat hij d.m.v. cilinders wordt gestuurd (gedraait)
Terberg doet dit ook met zijn achteras.Daar tellen ze dit ook als stuuras.
Het verschil zit hem alleen in dat een normale stuur as d.m.v. fusee's wordt gestuurd.
Het zijn dus volgens mij allebei stuurassen, alleen de manier waarop het wiel wordt gedraait ten opzichte van het chassis is anders.
Alles = tijdelijk

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door Bart »

De vooras van een knikdumper is star, deze stuurt nooit. Niet middels fusee's en ook niet middels een draaikrans. De vooras wordt afgeveerd middels gewone veerdempers of tegenwoordig gas-hydraulische dempers.

Of bedoel je soms de vooras van een starre (rigid) dumper?
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

piedie
Starter
Berichten: 105
Lid geworden op: za 8 dec, 2007 20:13
Locatie: montfoort

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door piedie »

Nee, Ik heb het alleen over de vooras van een knikdumper.
In wezen heb je gelijk als je zegt dat hij star is, maar d.m.v cilinders is wel de complete as en het voorste chassis draaibaar dus lijkt het mij toch een stuuras anders zou de machine niet bestuurbaar zijn. Het is maar net wat je verstaat onder een stuuras.Een stuuras kan dus volgens mij ook star zijn.
Ik denk dat André gelijk krijgt en dat het wel een discussie punt zal blijven .
Alles = tijdelijk

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door Bart »

... maar d.m.v cilinders is wel de complete as en het voorste chassis draaibaar dus lijkt het mij toch een stuuras anders zou de machine niet bestuurbaar zijn.
De as is star en niet bestuurbaar, dat maakt het sturen (dus het voertuig naar links- of rechts manouvreren) niet mogelijk, dat doet de knikbesturing.
Dan zou een laadschop of trekker met knikbesturing ook stuurassen hebben, wat dus niet het geval is.
Een stuuras kan dus volgens mij ook star zijn.
Ja, mits deze stuurt door middels een pen of draaikrans.
Ter illustratie een 25m³ mesttank met een bestuurbare achteras. Deze is star, maar draait middels een pen en stuurcilinders.
Voorbeeld.png
Voorbeeld.png (611.71 KiB) 3840 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door Sjanzo »

Wat Terberg doet weet ik niet, maar Ginaf gebruikt een starre 13 tons DAF as welke gestuurd wordt door de spoorstangen (vervangen door een hydraulische cilinder) langer of korter te maken. Veldhuizen maakt een systeem met stalen rollen op een sikkelvormige rollenbaan (een draaikrans met maar 2 rollagers erin, die per zijde maar voor 30 graden aanwezig is dus niet 360 graden rondloopt zegmaar)

Het stuursysteem van de Volvo 8x6 is niet nieuw, op de Werklust WD3 werd dit ook toegepast, daar echter bediende de stuurstang die de stuurhoek van het knikpunt opneemt, een hydraulisch proportioneel ventiel de de stuurcilinders van de achteras bediende. Of dit standaard of optie was weet ik niet, wel zijn er verschillende generaties WD3 geweest, onder meer met luchtvering.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door Sjanzo »

kleine correctie, het waren de DK1 moerasvoertuigen met gestuurde achteras. de WD3 dumper was gewoon star. ;)

Als ik meer capaciteit zou willen uit een A40, had ik trouwens geen kosten gemaakt op een gestuurde extra as, maar gewoon een opleggerschotel met 3.5 duims kingpin gemonteerd en daarachter een oplegger, zoals Veldhuizen met de hovertrack doet. Echter een Volvo ADT is ervoor gebouwd, een Iveco snelwegtruck die Veldhuizen verbouwt, is gemaakt op een bepaald maximaal aandrijfkoppel gebaseerd op 315/70R22.5 wielen, niet op de veel grotere earthmover wielen waarmee je een veel groter aandrijfkoppel op je steekassen hebt bij dezelfde trekkracht aan de trekhaak.
Maar goed, als je groot bent geworden door mensen een 3.5 tons busje te verkopen om het werk van een 15 tons vrachtwagen te doen, zal je dit waarschijnlijk ook niets kunnen schelen ;)

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door Bart »

Maar goed, als je groot bent geworden door mensen een 3.5 tons busje te verkopen om het werk van een 15 tons vrachtwagen te doen, zal je dit waarschijnlijk ook niets kunnen schelen ;)
We houden het hier wel positief hè? :)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door Sjanzo »

Bart schreef:We houden het hier wel positief hè? :)
Okee, inderdaad ben ik weer erg kritisch... (ch)

Feit blijft wel dat de RDW de wet aan gaat passen, B-E combinaties worden gemaximeerd op 7 ton, in 2013 dacht ik. Dit werd in 2008 afgekondigd (toen ik nog in die branche werkte) om de fabrikanten 5 jaar de tijd te geven nieuwe richtingen in te gaan. In het schrijven van de RDW stond dat deze maatregel ingevoerd werd "omdat bepaalde fabrikanten van B-E combinaties de wet omzeilen door combinaties op de markt te zetten tot boven de 10 ton, waardoor er onveilige situaties ontstaan, en dit tevens tot concurrentievervalsing leidt ten opzichte van de constructeurs die WEL hun verantwoording willen nemen" Welke constructeur de RDW daarmee bedoelde, is wel duidelijk want er is er maar een die altijd tot het wettelijke gaatje gaat ;)

Wat er gedaan werd, is de regeling die de RDW heeft om zwaartransporttrekkers individueel op hoge treingewichten te keuren (test op testcentrum Lelystad: in 5 minuten 5 keer wegrijden op een helling van 12% : houdt je koppeling het, dan is het voertuig geslaagd) gebruiken om een Iveco busje met een door de fabrikant afgegeven combinatiegewicht van 10 ton, te verhogen naar 15 ton. In principe geeft de fabrikant alleen 10 ton vrij op de 6.5 tons uitvoering (6.5 plus 3.5 ton aanhanger is 10 ton) maar speciaal voor de Nederlandse markt ging Iveco 10 ton combinatiegewicht vrijgeven op de trucks met een 4 tons chassis (alleen dezelfde motor en bak als de 6.5 ton) Dan vinden ze het nog niet genoeg en gaan ze ze buiten de fabriek(sgarantie) om, opkeuren naar 15 ton !!

Als je in het voertuigreglement kijkt, is het zowieso niet toegestaan om minder dan 20% van het opleggergewicht op de schotel te hebben: Aangezien een 3.5 tons truckje nooit meer als 1500kg laadvermogen op de schotel overhoudt, kom je met 5x 1500kg nooit boven de 7500kg dus heeft men alle keuringsstations geattendeerd op deze in vergetelheid geraakte regel toe te zien, en zo nu al de B-E combinaties boven de 10 ton te weren. Om dit dan weer te omzeilen maken ze een jeep-as, zodat het gewicht niet als schoteldruk geldt en ze het toch weer voor elkaar hebben.... ;N
http://bedrijfsauto.com/ns_021540_Nieuw ... n-ton.html
Nu moet het onderste uit de kan, maar over 2 jaar krijg je het deksel op de neus :D

Maar goed, dit gaat al lang niet meer over ADT's dus ik zal erover ophouden :)

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door Bart »

Bij deze 2 foto's van de betreffende knikdumper toen deze nog nieuw waren. Deze knikdumpers draaiden in een ertsmijn in Noorwegen, laadvermogen bedraagt 70 ton.
VOLVO_A40_70T001.jpg
VOLVO_A40_70T001.jpg (160.12 KiB) 3426 keer bekeken
VOLVO_A40_70T002.jpg
VOLVO_A40_70T002.jpg (162.23 KiB) 3426 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
fabian 954
Forumlid
Berichten: 9065
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 11:16
Locatie: zwartsluis
Contacteer:

Re: Volvo A 40 8x6x2

Bericht door fabian 954 »

Bart schreef:Bij deze 2 foto's van de betreffende knikdumper toen deze nog nieuw waren. Deze knikdumpers draaiden in een ertsmijn in Noorwegen, laadvermogen bedraagt 70 ton.
VOLVO_A40_70T001.jpg
VOLVO_A40_70T002.jpg
dat is een mooie dumper bij ons op het terrein daar kun je nog eens wat mee (Y)
het is pas crisis als het bier op is

Plaats reactie

Terug naar “(Knik-)dumpers”