Liebherr L 580 met Holtz-Knecht

Post hier alles over de Liebherr Laadschoppen

Moderator: Wilco

Advertentie post before
Gebruikersavatar
J.B235
Forumlid
Berichten: 2597
Lid geworden op: za 16 jul, 2005 19:20
Locatie: @Home in de kop van N-H

Liebherr L 580 met Holtz-Knecht

Bericht door J.B235 »

De Liebherr L 580 bij Overslag Bedrijf Moerdijk is nu als extra voor het eerst in Nederland ook af fabriek voorzien van een Holtz-Knecht (ch) Waardoor de kracht op de bak cilinder aanzienlijk meer is als standaard dit om meer controle te krijgen bij zware producten.

Kan iemand dit uitleggen en evt. een paar detail-foto's plaatsen
En is dit ook op kleinere typen mogelijk ???
Verbaas U niet,Verwonder U slechts!!!

Caterpillar 966Mxe

Gebruikersavatar
kleintje75
Forumlid
Berichten: 1629
Lid geworden op: do 15 feb, 2007 19:40
Locatie: doorwerth
Contacteer:

Re: Liebherr L 580 met een Holtz-Knecht

Bericht door kleintje75 »

Een Holz-knecht ondersteunt de bakcilinder in ongunstige standen. als je veel opbreekkracht nodig hebt om uit de bult te scheppen, helpt de "knecht"het eerste gedeelte mee totdat de cilinders volledig uitgeschoven zijn. hierna werkt alleen de bakcilinder nog maar. zie ook het pdf bestand van Liebherr

http://www.liebherr.com/catXmedia/em/Do ... 12f977.pdf

een foto staat op bladzijde 7

zal kijken of ik wat meer info heb liggen

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Liebherr L 580 met een Holtz-Knecht

Bericht door Bart »

Antwoord: Mechanica. :)
  • Een Z-frame is alleen geschikt om opbreekkrachten te bereiken onderin het hefgebied. Dus bij het uit de hoop laden van materiaal, want dan kan de Z-kinematik een grote kracht ontwikkelen. Bovenin het hefbereik verliest een Z-frame haar opbreekkracht en je hebt ook geen goede controle over de last. Zeker bij een volle bak met zwaar materiaal 'slaat' deze door, omdat bij het uitkiepen de cilinder en de bakkinematik in een zéér ongunstige hoek komen te staan.

    Het Holz-Knecht principe is ontwikkeld voor het werken met houtklemmen, waarbij men bijv. boomstammen van een vrachtauto moet lossen tussen de rongen vandaan. Hierbij moet de klem over het hout geplaatst worden en wordt de klem gesloten. Juist dan komt het op de kracht in het laadframe aan om de klem achterover te trekken, over de rongen heen met last te manouvreren. De Holz-Knecht helpt de bakcilinder hierbij om toch voldoende kracht te leveren om de klem achterover te trekken, want zonder deze hulp lukt dit niet. Te meer omdat er gedrukt moet worden op de negatieve zijde van de bakcilinder, de stangzijde, en omdat de lijn in de kinematik nagenoeg recht staat.

    Voor grondverzet toepassingen heeft dit het voordeel dat je de last beter kunt doseren, om een vrachtauto vol te maken of om bijv. af te schudden bij gebruik van een weeginrichting om zo het juiste te laden tonnage te bereiken. De Holz-Knecht maakt het Z-frame wel zwaarder.
  • Het paralelframe heeft niet de opbreekracht van een Z-frame. Noch onderin als bovenin het hefbereik, maar heft wel parallel door het gehele bereik en je kunt de last goed doseren.
  • Het TP-frame (Volvo) is een combinatie van Z-frame en paralel-frame en combineert de positieve eigenschappen van beide. Dus max. opbreekracht onderin en tot +/- 80% opbreekracht op max. hefhoogte, paralelgeleiding door het hele bereik en de last is nauwkeurig te doseren. Dit komt omdat ten alle tijde op de positieve zijde van de cilinder wordt gedrukt, de zuigerzijde. Ook staat de kinematik bij lange na niet in 1 lijn, zodat de klem met last gemnakkelijk en gedoseerd achterover getrokken kan worden.
Op onderstaande afbeelding wordt het verschil snel duidelijk.
Bijlagen
key_lever_arm.jpg
key_lever_arm.jpg (110.76 KiB) 4945 keer bekeken
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Catman uut Dalfsen
Forumlid
Berichten: 1086
Lid geworden op: za 31 mar, 2007 17:55
Locatie: dalfsen
Contacteer:

Re: Liebherr L 580 met Holtz-Knecht

Bericht door Catman uut Dalfsen »

Lijkt me dat het zicht wel minder word.
Hoe gaat dat met de krachten op het verachtert systeem? (ch) (ch)
Only a cat understand my!

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Liebherr L 580 met Holtz-Knecht

Bericht door Bart »

Over het zicht van Z-frame of deze i.c.m. met Holz-Knecht doe ik geen uitspraken, dat is aan jullie. :)

Ik preek even weer voor eigen parochie: In het geval van een TP-frame blijft het zicht goed. De Volvo snelwissel is optimaal gebouwd voor een Volvo, dus zo kort mogelijk op het laadframe met het werktuig zo dicht mogelijk aan de snelwissel, zodat er zo min mogelijk krachten verloren gaan. Ook is het gegoten snelwisselframe, waar je letterlijk doorheen kunt kijken en dat is wel handig bij palletvorkwerk als je bijv. schotten, rijplaten of putten moet lossen.

Dan nog even dit omtrent de Holz-Knecht: i.p.v. klem met last kun je hier ook een bak met zwaar product invullen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

johnhoutepen
Nieuw forumlid
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 jul, 2009 16:02

Re: Liebherr L 580 met Holtz-Knecht

Bericht door johnhoutepen »

ik werk nu 3 maanden met deze shovel en kan de holtz-knecht ten zeerste aanraden
ideaal als je wat zwaardere lasten in je bak hebt
kan er zeer rustig mee uitkiepen zonder dat hij doorslaat
hij is veel sterker en rustiger met de holtz-knecht
Bijlagen
1248457830N02042009015.jpg
1248457830N02042009015.jpg (47.97 KiB) 4711 keer bekeken

johnhoutepen
Nieuw forumlid
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 jul, 2009 16:02

Re: Liebherr L 580 met Holtz-Knecht

Bericht door johnhoutepen »

nog een foto
Bijlagen
1248458502N02042009012.jpg
1248458502N02042009012.jpg (33.99 KiB) 4707 keer bekeken

Gebruikersavatar
Cat Diesel Power
Forumlid
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 20:56
Locatie: Oostduinkerke

Re: Liebherr L 580 met Holtz-Knecht

Bericht door Cat Diesel Power »

Bart schreef:Ik preek even weer voor eigen parochie: In het geval van een TP-frame blijft het zicht goed. De Volvo snelwissel is optimaal gebouwd voor een Volvo, dus zo kort mogelijk op het laadframe met het werktuig zo dicht mogelijk aan de snelwissel, zodat er zo min mogelijk krachten verloren gaan.
Wat je hier zegt over die Volvo snelwissel klopt wel. Want als ik die Liebherr zo bekijk hangt daar een serieuze klomp tussen.
hier een foto van een Volvo snelwissel die toch opmerkelijk kleiner is.

Afbeelding
(bron : www.lidpol.se)
Volvo ECR48C

Gebruikersavatar
Wilco
Beheer van forum & site
Berichten: 5373
Lid geworden op: za 16 okt, 2004 22:10
Locatie: Brakel
Contacteer:

Re: Liebherr L 580 met Holtz-Knecht

Bericht door Wilco »

Cat Diesel Power schreef:hier een foto van een Volvo snelwissel die toch opmerkelijk kleiner is.
De Volvo L 90 F is ook opmerkelijk kleiner als een Liebherr L 580...

Catman uut Dalfsen
Forumlid
Berichten: 1086
Lid geworden op: za 31 mar, 2007 17:55
Locatie: dalfsen
Contacteer:

Re: Liebherr L 580 met Holtz-Knecht

Bericht door Catman uut Dalfsen »

johnhoutepen schreef:ik werk nu 3 maanden met deze shovel en kan de holtz-knecht ten zeerste aanraden
ideaal als je wat zwaardere lasten in je bak hebt
kan er zeer rustig mee uitkiepen zonder dat hij doorslaat
hij is veel sterker en rustiger met de holtz-knecht
Ik ben wel met je eens dat Liebherr bij het loskiepen met volle bak graag in een keer los slaat
Only a cat understand my!

Plaats reactie

Terug naar “Laadschoppen”