Hitachi ZX890 - KMC 1200

Post hier alles over de Hitachi Graafmachines
Advertentie post before
Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door Sjanzo »

Ik mis nog een stukje Hollands glorie, we zijn er niet voor niets vier, vijf maand keidruk mee geweest om m op de Bauma te krijgen:

https://www.bouwmachines.nl/branche/art ... d-10144784

Er staat Kteg (Kiesel technologie entwicklung gesellschaft) op, omdat Hitachi met de Duitse importeur Kiesel een deal heeft, waardoor alle Hitachi specials onder het KTEG label in de markt komen. Echter het is een puur Nederlandse ontwikkeling.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=BE8Wc96_x2Y[/youtube]

Opmerking gehoord op locatie: "Dit is een stabiele sloopgiek, het is net een specht, je kunt zelfs zonder schaar de silo naar beneden tikken" :D
Laatst gewijzigd door Sjanzo op wo 30 okt, 2019 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door Sjanzo »

Hier wat fotos van de afbouw voor transport:
20190819_132017.jpg
20190819_132017.jpg (118.55 KiB) 2973 keer bekeken
Pennen (diameter 180mm) hydraulisch gelost
20190819_133812.jpg
20190819_133812.jpg (110.73 KiB) 2973 keer bekeken
Met het hulpstuk wordt net naast het zwaartepunt aangegrepen, zodat de rups loskantelt
20190819_140817.jpg
20190819_140817.jpg (124.85 KiB) 2973 keer bekeken
1 rups staat op een dieplader
Laatst gewijzigd door Sjanzo op wo 30 okt, 2019 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door Sjanzo »

20190819_150250.jpg
20190819_150250.jpg (116.9 KiB) 2973 keer bekeken
Steunpootcilinder omgepend zodat hij tot boven de onderkant onderwagen intrekt (hij kan 350mm onderuit zodat de machine zich boven het asstel van een dieplader kan heffen zodat deze eronder gereden kan worden)
20190819_150448.jpg
20190819_150448.jpg (84.21 KiB) 2973 keer bekeken
Proudly built in Coever'n (Y)
20190819_151820.jpg
20190819_151820.jpg (123.21 KiB) 2973 keer bekeken
Zo, een 180 tons machine, binnen 3.50 transportbreedte en 67 ton. Op een diepbed blijft ie onder de 4 meter, op een semi blijft ie onder de 100 ton treingewicht.

Omdat er geen uitschuifsysteem op zit, zit nergens speling op: Immers de mm ruimte op de onderwagen, is al gauw 10cm zwabber op 51m penhoogte: Om op 51 meter penhoogte exact te kunnen positioneren, is stijfheid van de onderwagen belangrijk.

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door geertyke »

Niet geheel correct, er worden nog steeds in Europa andere machines en specials gebouwd. En dat is geheel buiten KTEG om. Zeker niet alle Hitachi specials zijn KTEG machines. Alleen Kiesel wil OilQuick op bijvoorbeeld (telescopische) sloopgieken hebben. En dat is hun patent. En daar staat Hitachi nu achter en heet KTEG. En hier in Nederland kun je gewoon met je Hitachi naar een bedrijf als Beco of Kocurek of Pladdet gaan voor ombouw en is geen KTEG.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door Sjanzo »

Wat je zegt klopt letterlijk: als jij met JOUW hitachi naar een derde partij gaat, ben je daar uiteraard vrij in, als die partij garant wil staan dat zn werk voldoet aan de Machinerichtlijn. Maar wil je bij Hitachi een complete sloopmachine met fabrieksgarantie kopen, krijg je een Kteg. HCME heeft namelijk de hal waar de specials gebouwd werden, in gebruik genomen om meer mini/midi t/m 8 ton te kunnen bouwen, dus geen eigen HRD lijn meer. Daarom de joint venture met Kiesel.

De machines met Cat compomenten die op een nieuw STC chassis gebouwd zijn, komen wel onder de naam STC in de markt.

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door geertyke »

Niet waar dat Hitachi geen eigen HRD lijn meer heeft. Zo is er nog altijd altijd een Hitachi ZX 350-6 met sloopgiek en zal ook een Hitachi ZX 490-6 met sloopgiek volgen. Origineel Hitachi en geen ombouw en af fabriek leverbaar.

buddie
Forumlid
Berichten: 1888
Lid geworden op: wo 25 jun, 2008 19:52

Re: Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door buddie »

Ik ga me niet in dit soort 'discussies' mengen. Ik vind het gaaf dat je dit soort foto's kunt en wilt posten van een interessant stuk techniek.
Als je er meer hebt, houd ik me zeker aanbevolen.
Dank! :)

Gebruikersavatar
boertje
Forumlid
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 3 apr, 2008 15:48
Locatie: purmerend

Re: Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door boertje »

alleen jammer dat de foto,s op z,n kant staan.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door marcel.koenen »

Toevallig heb ik deze kraan afgelopen voorjaar zien staan op de Bauma (Y)
Bijlagen
bauma2019.jpg
bauma2019.jpg (151.13 KiB) 2806 keer bekeken

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Hitachi ZX890 - KMC 1200

Bericht door Sjanzo »

marcel.koenen schreef: vr 1 nov, 2019 12:10 Toevallig heb ik deze kraan afgelopen voorjaar zien staan op de Bauma (Y)
Dat is de KMC 1600, een opgefokte EX1200.
De KMC1200 is een 890 op custom chassis, zwaarder uitgevoerd als een standaard EX1200

Plaats reactie

Terug naar “Graafmachines”