Caterpillar 583
Advertentie post before
Re: Caterpillar 583 pijpenlegger
Mooie machines
Bij NACAP en A.HAK mocht ik er bij gelegenheid graag mee werken.
Jammer dat ze in Nederland officieel niet meer gebruikt mogen worden voor hijswerk i.v.m. vrije val en ontbreken van de LMB.
Dit was een strijd in 1991 aan de gaspijp van Veendam naar Ommen. Daar werd door een kraanverhuurder tegen NACAP gezegd dat er met deze machines niet gewerkt mocht worden. Tot het laatst i.s.w. met de Arbeidsinspectie werden de SIDE-BOOMS uit gerust met een LMB en ze mochten alleen gebruikt worden voor het leggen van pijpen. Dit heeft NACAP toen klauwen met geld gekost.(maar hadden toen wel wereldprimeur met de beveiligde side-booms)
Deze oude 583's zijn uit gerust met mechaniche lieren d.w.z. Je heb een door de motor aangedreven versnellingsbak (3voor en 1 achteruit) deze drijft via 2 koppelingen de beide lieren aan en met 2 rembanden ken je de boom of de last laten zakken d.m.v. vrijeval, Het is ook mogelijk om de versnellingsbak in de achteruit te zetten en op de moter de last of de boom te laten zakken. Nadeel is omhoog of omlaag gaat alleen op beide lieren. Dus wat deden we dan, de versnellingsbak in z'n 2 vooruit om te hijsen en met het rechter knijphendel de boom op vrijeval laten vieren en met beleid ging dit altijd goed. Je komt echt een hand te kort
In je linkerhand heb je de koppeling en rechts heb je 4 hendels voor de 2 lieren, 1 voor de versnellingbak en je gashendel.(heb het niet eens over het rijden)
Daarom zie je tegenwoordig hier in Nederland haast overal (bij aanleg gaspijp) Side-booms met hoog sprocket want deze zijn uit gerust met hydraulische lieren en die werken veel gemakkelijker en veiliger.
Groeten Rapier
Bij NACAP en A.HAK mocht ik er bij gelegenheid graag mee werken.
Jammer dat ze in Nederland officieel niet meer gebruikt mogen worden voor hijswerk i.v.m. vrije val en ontbreken van de LMB.
Dit was een strijd in 1991 aan de gaspijp van Veendam naar Ommen. Daar werd door een kraanverhuurder tegen NACAP gezegd dat er met deze machines niet gewerkt mocht worden. Tot het laatst i.s.w. met de Arbeidsinspectie werden de SIDE-BOOMS uit gerust met een LMB en ze mochten alleen gebruikt worden voor het leggen van pijpen. Dit heeft NACAP toen klauwen met geld gekost.(maar hadden toen wel wereldprimeur met de beveiligde side-booms)
Deze oude 583's zijn uit gerust met mechaniche lieren d.w.z. Je heb een door de motor aangedreven versnellingsbak (3voor en 1 achteruit) deze drijft via 2 koppelingen de beide lieren aan en met 2 rembanden ken je de boom of de last laten zakken d.m.v. vrijeval, Het is ook mogelijk om de versnellingsbak in de achteruit te zetten en op de moter de last of de boom te laten zakken. Nadeel is omhoog of omlaag gaat alleen op beide lieren. Dus wat deden we dan, de versnellingsbak in z'n 2 vooruit om te hijsen en met het rechter knijphendel de boom op vrijeval laten vieren en met beleid ging dit altijd goed. Je komt echt een hand te kort
In je linkerhand heb je de koppeling en rechts heb je 4 hendels voor de 2 lieren, 1 voor de versnellingbak en je gashendel.(heb het niet eens over het rijden)
Daarom zie je tegenwoordig hier in Nederland haast overal (bij aanleg gaspijp) Side-booms met hoog sprocket want deze zijn uit gerust met hydraulische lieren en die werken veel gemakkelijker en veiliger.
Groeten Rapier
Geen last te zwaar voor ap sigaar
Re: Caterpillar 583 pijpenlegger
Mechanische lieren mogen niet meer gebruikt worden op de pijpleiding,zowel in Nederland als in België. Voor andere landen weet ik het niet. Bij ons (Denys) zijn alle sidebooms uitgerust ( of omgebouwd ) naar hydraulische lieren.De 587's zijn al fabriek af uitgerust als hydraulische lieren.De oudere worden in eigen beheer ism met Caterpillar omgebouwd. En uiteraard zitten er ook overal lmb's op,maar die worden nu weer gemoderniseerd,want ze voldoen niet echt zoals het hoort. Met deze machines wordt er gehesen zoals met geen enkele andere machine en als je de lmb's inschakeld ( deze zijn eigelijk van hijskranen afkomstig)( krüger systeem) kan je in princiepe niets hijsen want ze slaan onmiddelijk af. Met die sidebooms kan je nog op een perfecte veilige manier hijsen,zelfs als de ene rups van de grond komt.Het kantelmoment ligt erg hoog,zodat je je redelijk gerust voelt als de machine begint te bewegen. Het enige waar je steeds voor moet opletten is,dat je steeds naast een open sleuf staat!
catfan
- marcel.koenen
- Forumlid
- Berichten: 6940
- Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
- Locatie: Brunssum
- Contacteer:
Re: Caterpillar 583
Ik kwam nog een niet geplaatste foto tegen in m'n album, dus zet ik die maar hier
- Bijlagen
-
- hak 5.JPG (155.52 KiB) 3689 keer bekeken