Trilblok voor graafmachine

Post hier alle bijzonderheden over aanbouwdelen aan bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
stefanvi
Starter
Berichten: 860
Lid geworden op: wo 1 apr, 2009 20:55
Locatie: Krabbendijke

Re: Trilblok voor graafmachine

Bericht door stefanvi »

Bedoel je met druk en dansen, dat het trilblok ondanks het niet geven van druk met je pedaal/joystick, wel een beetje blijft trillen?

Ik denk dat je het moet zoeken in het trilblok, neem aan dat dit iedere keer hetzelfde blok is? Aangezien je het met iedere kraan hebt, denk ik dat het probleem daar zit.
Anders moet je het eens een keer proberen met een ander (gehuurd) trilblok, dan weet je het.

brekken bullie
Starter
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 25 nov, 2007 16:27
Locatie: dalfsen

Re: Trilblok voor graafmachine

Bericht door brekken bullie »

Net wat kubota forever al aangeeft,hetzelfde probleem hebben ik en mij collega ook met onze caterpillars 313c'szodra we er het trilblok van de firma eraanhangen,maar
een andere collega van ons weer niet met zijn doosan 140.
En het toeval mag wezen dat ik afgelopen winter een trilblok van een collega bedrijf uit de buurt eraan had hangen,
en geen centje pijn!?

Raar maar waar
kuubs muj drej'n!

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door bvvoorst »

Ik ga het trilblok-topic in de gaten houden Marcel! 'K ben benieuwd wat er uitkomt!

Groet, Ben
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re:

Bericht door Bart »

@ Ben van Voorst: als je in de cabine zit, zie je rechts naast het hamerfilter een blok. Hier komt de hamer/schaarfunctie op uit. Middels servodruk wordt de schaarfunctie (2-weg) omgezet naar hamerfunctie (1-weg), vise versa. Er ligt tot onderaan de giekvoet een lekolie-leiding. Indien de hydromotor lekolie heeft, kan dit hierdoor worden afgevoerd. Hiervoor moet er nog wel een slang over de giek getrokken worden.
Al gauw bemerkte ik inderdaad dat de machine stond te dansen op het veen (bij stationair draaien) en de jongens onderin bemerkten dat de hydromotor van het blok langzaam draaide. Dit gaf mij dus ook de gedachte dat er dus een oliestroom in stand bleef en ik ben wat gaan experimenteren met de instellingen.
Het schaar-symbool links onderin de display licht op. De olie gaat hier via de normale weg retour. Dus door het ventielblok en dat betekend voor de hydromotor op het trilblok behoorlijke weerstand.
Bij het omzetten van "twee-weg" naar "één-weg" was de druk weg en het dansen dus over!


Het hamer-symbool links onderin de display licht op. De olie gaat nu via het filter retour de tank in, dus niet via het ventielblok en zo heb je veel minder weerstand.

Vraag aan de fabrikant/leverancier na wat de beste manier van aansluiten is. Schade is gauw gemaakt en dus kostbaar.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Kubota Forever
Starter
Berichten: 46
Lid geworden op: za 7 mar, 2009 22:11

Re: Trilblok voor graafmachine

Bericht door Kubota Forever »

@ Bart, Site Beheerder,

Mooi dat je de reacties van o.a. mij hebt samengevoegd in "dit Topic", maar enkele reacties van mij waren afgeleid van hetgeen ik zag in het Topic: "groot onderhoud winkeltocht te zeewolde" van bvvoorst. Willen Jullie van Bouwmachine-Forum in de desbetreffende Topics alleen maar foto's van degene die de reportage plaatst zien of mag je ook een reactie erop geven??? Dit is geen bezwaar hoor, alleen een vraag.

En dan nog 1 vraag Bart:

Jij bent toch Monteur bij Kuiken??? Waarom geef je dan wel antwoord op bvvoorst, terwijl hij geen vraag stelde, maar zijn bevindingen opschreef. En hetgeen ik in "dit Topic" juist vroeg helaas niet beantwoord???. Dit terwijl hetgeen bij mijn 8-tonner Kubota ook bij de EC-210 Volvo en de EW-140 Volvo optreed. Weet je misschien het antwoord hierop??? Dat zou een hoop schelen, want zoals bv. bij de Mobiele Volvo was het stationair geen houden aan in de stoel. Of ligt het dan toch aan het merk Trilblok??? Graag een antwoord/ reactie a.u.b.

Gr, Marcel

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Trilblok voor graafmachine

Bericht door Bart »

Willen Jullie van Bouwmachine-Forum in de desbetreffende Topics alleen maar foto's van degene die de reportage plaatst zien of mag je ook een reactie erop geven??? Dit is geen bezwaar hoor, alleen een vraag.
Het topic over het groot onderhoud aan de tocht te Zeewolde ging over het bagger- en beschoeingswerk aldaar. Om dan uitgebreid over de werking/aansluiting van een trilblok te gaan hebben, voerde wat ver. Ik vond het zo specifiek dat ik dit heb uitgesplitst en heb samengevoegd met dit topic, omdat het hier beter op zijn plaats is. Waarvan akte.
Jij bent toch Monteur bij Kuiken??? Waarom geef je dan wel antwoord op bvvoorst, terwijl hij geen vraag stelde, maar zijn bevindingen opschreef.
Mag ik niet antwoorden op Ben zijn bevindingen?
En hetgeen ik in "dit Topic" juist vroeg helaas niet beantwoord???.
Daar ik deze week o.a. bezig was met de voorbereidingen voor een beurs/evenement heb ik dit vanmiddag kort doorgelezen. Het topic van het groot onderhoud aan een tocht te Zeewolde heb ik uitgesplitst en samengevoegd, zodat ik maar 1 keer antwoord hoef te geven.
Dit terwijl hetgeen bij mijn 8-tonner Kubota ook bij de EC-210 Volvo en de EW-140 Volvo optreed. Weet je misschien het antwoord hierop??? Dat zou een hoop schelen, want zoals bv. bij de Mobiele Volvo was het stationair geen houden aan in de stoel.
Zoek goed uit wat kan of niet kan qua aansluitingen en liters op het trilblok. Voor de rest ben ik hier geen technische vraagbaak, raadpleeg hiervoor uw dealer.

Nee, ik ben geen monteur bij Kuiken, maar demonstrateur.
Ja, ik geef antwoord op de zaken van B. van Voorst, temeer omdat ik hem ken en gemakkelijk kan antwoorden.

Stel dat... Zou bijv. ook een ventiel kunnen blijven hangen waardoor er olie vanuit de machine naar het trilblok lekt?
Stel dat een klep die bij de EW140B (load-sensing systeem) mogelijk kan blijven hangen, dan laat de schuif (ventiel) olie door. Deze blijft open staan. Een LS-signaal heeft aan de pomp door dat deze een beperkte hoeveelheid olie moet leveren, waardoor het trilblok blijft nalopen.

Let wel, het kan ook een andere oorzaak hebben. :)
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Kubota Forever
Starter
Berichten: 46
Lid geworden op: za 7 mar, 2009 22:11

Re: Trilblok voor graafmachine

Bericht door Kubota Forever »

Bart, bedankt voor je reactie (Y) (Y) .

Kubota Forever
Starter
Berichten: 46
Lid geworden op: za 7 mar, 2009 22:11

Re: Trilblok voor graafmachine

Bericht door Kubota Forever »

@ Ben van Voorst,

Dat "onderzetstuk" is niet alleen makkelijk met het sturen van de palen, de grondwerker kan ook makkelijker de paal goed positioneren onder je trilblok he. Ik heb het ooit laten maken, omdat ik nogal veel op krappe schouwpaden moet werken. Meestal zijn ze 4 meter breed. Althans zo hoort het. Maar veelal zijn juist de stukken talud die opnieuw gemaakt moeten worden uitgezakt. De schouwpaden worden zo vanzelf smaller, wat werken met groot materieel tegengaat. Mijn 8-tonner is dan ideaal. Maar daar zit dan ook weer een MAAR aan: ik moet bij hoge taluds kort op de insteek talud gaan staan anders zie ik de onderkant van het talud = draad te zetten beschoeiing, geeneens. Natuurlijk kassen we de taluds eerst uit, maar juist omdat veel taluds opgebouwd zijn uit zand met een kleilaag eroverheen kan ik niet te ver uitkassen. Anders zakt het gehele talud waar ik zelf op sta de sloot in. Oftewel kort op de kant gaan staan dus.

Hiervoor laat ik ook zo'n "onderzetstuk" van ongeveer een halve meter lang eronder lassen per keer dat we een trilblok huren. Door deze verlenging hoef ik de taluds ook minder diep uit te kassen. Wordt het talud onderin de slootkant bv maar 20 cm diep uitgekast en je zou werken met alleen een trilblok zonder "onderzetstuk", dan kom je met het trilblok in het talud uit bij de laatste cm's / dm's op de hoogte van de draad. Vooropgesteld dat je het midden van het trilblok gebruikt om de palen de grond in te trillen. Aan 1 kant van het blok op de paal drukken gaat ook wel, maar dat vindt het trilblok niet zo fijn, (I) . Verderrest kan ik en mijn grondwerker beter de juiste hoogte aan de draad bepalen, zonder dat de grondwerker onderhand plat op de buik moet gaan liggen om onder het trilblok te kunnen kijken. En met een waterpak blijf je in winterse omstandigheden toch liever boven als onder water. Brrrr Koud he!!! Zeg ik dan met mijn sokken voor de kachel, :D .

Gr, Marcel

Gebruikersavatar
Tom_1978
Starter
Berichten: 204
Lid geworden op: wo 20 jan, 2010 19:28

Re: Trilblok voor graafmachine

Bericht door Tom_1978 »

Nieuw trilblok van Vematec / Rhino :
degelijke kwaliteit
degelijke kwaliteit
Vematec Rhino_Trilblok_EPC805PA_007.jpg (155.54 KiB) 3892 keer bekeken

Gebruikersavatar
jan bruin
Forumlid
Berichten: 1162
Lid geworden op: vr 19 jan, 2007 21:43
Locatie: Warmenhuizen

Re: Trilblok voor graafmachine

Bericht door jan bruin »

ik heb een vraag over wat nou een goed merk is kwa trilblokken,
en of je dan beter een enkele hydromotor of een dubbele hydromotor kan hebben.
En wat de bevindingen ervan zijn.
Groeten Jan Bruin.
Mannen blijven kinderen,
Alleen het speelgoed wordt duurder....

Plaats reactie

Terug naar “Aanbouwdelen”