Banden voor hydraulische graafmachines
Moderator: Paul
Advertentie post before
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer:
Banden voor hydraulische graafmachines
Voor mobiele graafmachines zijn er heel veel verschillende, merken, soorten en maten banden. Graag zou ik met jullie ervaringen van banden willen uitwisselen. Vaak zijn banden echt machinist-specifiek gekozen, hiervoor zou ik ook de reden van willen weten.
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer:
Zelf heb ik nu onder mijn Caterpillar M 315 C, Caliber banden liggen van de maat 315/80 R 22,5 op een extra brede velg van 9.00 - 22,5.
Ik heb toen der tijd voor deze banden gekozen, omdat deze niet zo op de velg gedrukt zitten als andere 315/80 banden, die meestal op een 7.50 - 22,5-velg zitten. hierdoor is de bolling aan de zijkant kleiner, en zullen de banden minder tegen elkaar schuren.
Voorheen heb ik altijd 10.00 x 20 banden gehad, meestal Kuhmo's, maar als eerste montage Barum en Bridgestone gehad. De Barum waren op 2000 uur helemaal kaal, en begonnen bij 1000 uur te trillen. De Bridgestone's waren fijne banden, maar op 2300 uur ook helemaal kaal. De Kuhmo's hielden het ongeveer een 3700 uur vol, maar het probleem van deze banden is dat ze moeilijk te verkrijgen waren in de maat 10.00 x 20 16 PR, de 14 PR is wel iets makkelijker te verkrijgen, echter deze band is slapper.
Ook heb ik met opzet gekozen voor dubbellucht, omdat je dan ook nog door kunt draaien als je een band lek hebt, je hebt wel je beperkingen, maar je staat niet stil!
Ik heb toen der tijd voor deze banden gekozen, omdat deze niet zo op de velg gedrukt zitten als andere 315/80 banden, die meestal op een 7.50 - 22,5-velg zitten. hierdoor is de bolling aan de zijkant kleiner, en zullen de banden minder tegen elkaar schuren.
Voorheen heb ik altijd 10.00 x 20 banden gehad, meestal Kuhmo's, maar als eerste montage Barum en Bridgestone gehad. De Barum waren op 2000 uur helemaal kaal, en begonnen bij 1000 uur te trillen. De Bridgestone's waren fijne banden, maar op 2300 uur ook helemaal kaal. De Kuhmo's hielden het ongeveer een 3700 uur vol, maar het probleem van deze banden is dat ze moeilijk te verkrijgen waren in de maat 10.00 x 20 16 PR, de 14 PR is wel iets makkelijker te verkrijgen, echter deze band is slapper.
Ook heb ik met opzet gekozen voor dubbellucht, omdat je dan ook nog door kunt draaien als je een band lek hebt, je hebt wel je beperkingen, maar je staat niet stil!
- Bijlagen
-
- 001.JPG (137.97 KiB) 15664 keer bekeken
- Roger van Nispen
- Forumlid
- Berichten: 6842
- Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 15:49
- Locatie: Geleen
- Contacteer:
Banden voor hydraulische graafmachines.
Ik heb gekozen voor enkellucht van Alliance (600/50-22.5) bij 6 bar.
Dit omdat ik veel in het land rij en er zo minder insporing is.
Ook is de band hoger als een 1000 x20 en is er meer trekkracht.
Nog een voordeel is, dat als het nat is je geen grond tussen je banden krijgt en dus ook de weg veel minder onder de klei rijdt en dat is een punt waar de provincie en de waterschappen veel op letten.
Ook is het veercomfort veel beter als bij dubbellucht als je op de weg rijdt.
Een klein nadeel is dat als je een zware last moet tillen dat de machine eerst ver inzakt voor er wat gebeurt.
Dit omdat ik veel in het land rij en er zo minder insporing is.
Ook is de band hoger als een 1000 x20 en is er meer trekkracht.
Nog een voordeel is, dat als het nat is je geen grond tussen je banden krijgt en dus ook de weg veel minder onder de klei rijdt en dat is een punt waar de provincie en de waterschappen veel op letten.
Ook is het veercomfort veel beter als bij dubbellucht als je op de weg rijdt.
Een klein nadeel is dat als je een zware last moet tillen dat de machine eerst ver inzakt voor er wat gebeurt.
- Bijlagen
-
- Terex-Atlas 1505 M 016 (Custom).jpg (77.09 KiB) 15635 keer bekeken
--- Als je je werk ziet, ben je nooit te duur ---
-
- Forumlid
- Berichten: 3554
- Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
- Locatie: rouveen
ik heb er ook alliance op zitten maar dan 700-40-22,5 . deze had ik ook op de vorige kraan zitten en die gingen vlot 4000 uur mee . als je ze op tijd een keer omzet slijten ze ook heel mooi af . ik heb er ook ongeveer 6 bar inzitten , wel moet je zorgen dat de druk voor en achter goed verdeeld is anders krijg je spanning in de aandrijving . ik vind ook dat ze vooral in spuitzand veel beter doortrekken dan dubbellucht .
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .
- william brooymans
- Forumlid
- Berichten: 3730
- Lid geworden op: di 3 mei, 2005 19:22
- Locatie: Nieuw-vossemeer
onze O&K kranen stonden altijd op dezelfde banden als van Roger. nu is bij de laatste nieuwe O&K 71 cm brede nokians onder gezet en vanaf nu worden alle kranen van ons voorzien van die banden. rede is dat we minder kosten aan banden hadden doordat ze mooier afslijten. en als je bij dubbellucht je buitenste banden nieuw legt merk je gelijk dat je daarop het meest steunt waardoor ze ook weer niet gelijk afslijten.
- zaxis-hitachi 135 us
- Forumlid
- Berichten: 1482
- Lid geworden op: di 15 aug, 2006 9:40
- Locatie: brugge
wij hebben op onze o&k MH city banden liggen van bandenmarkt een hollands bandenspecialist maar die banden kan je niet "nieuw" kopen dit zijn opgegoten banden de maat van de velg is 22.5 en de maat van de banden is 315/80R22.5 de machine staat op een werf om puin te laden en kon daardoor geen fotoo maken en heb de fotoos van de site gehaald van bandenmarkt : http://www.bandenmarkt.com
- Bijlagen
-
- flotagrip%20315-80r22_5.jpg (119.9 KiB) 15507 keer bekeken
Breaking new ground: HITACHI
Om de M318 had ik deze banden, ik had er nog wel ens problemen mee als ik te lang onderweg was( snelheid 38 Km) dan klapte er wel eens een band, geheel spontaan. dat was dan wel ff schrikke.
in het terein waren ze goed en ook in het zand weinig hoog profiel begon echt niet te springen in het losse zand.
Groetjes,
Sytzecat
in het terein waren ze goed en ook in het zand weinig hoog profiel begon echt niet te springen in het losse zand.
Groetjes,
Sytzecat
- Bijlagen
-
- Traction-20.jpg (52.08 KiB) 15410 keer bekeken
Sytzecat
- hansspierings
- Starter
- Berichten: 286
- Lid geworden op: ma 19 sep, 2005 20:24
- Locatie: Oirschot
Banden
Bij mijn baas hebben ze onder de Liebherr ' s allemaal Cor Lange Banden liggen . Maat 315/80 R 22.5 .
Het nadeel van deze banden is dat ze minimaal op 8 Bar moeten blijven staan , anders gaan ze kapot . De wang van de band scheurt dan inwendig en dan ontsnapt er lucht . Er ontstaat dan een bult op de wang van de band . Deze wordt steeds groter en op een gegeven moment klapt hij . In het spuit zand kunnen wij totaal niks met deze band en op de weg krijg je alle trillingen van de weg in de Cabine . Voor mij zijn nu Alliance 600/40/22.5 banden bestelt . Hiermee moet ik wat gemakkelijker het terrein in kunnen met mijn steenklem , zonder dat ik in het zand blijf hangen . Deze banden zijn trouwens ook al bijna bij de 5000 uur kaal .
Het nadeel van deze banden is dat ze minimaal op 8 Bar moeten blijven staan , anders gaan ze kapot . De wang van de band scheurt dan inwendig en dan ontsnapt er lucht . Er ontstaat dan een bult op de wang van de band . Deze wordt steeds groter en op een gegeven moment klapt hij . In het spuit zand kunnen wij totaal niks met deze band en op de weg krijg je alle trillingen van de weg in de Cabine . Voor mij zijn nu Alliance 600/40/22.5 banden bestelt . Hiermee moet ik wat gemakkelijker het terrein in kunnen met mijn steenklem , zonder dat ik in het zand blijf hangen . Deze banden zijn trouwens ook al bijna bij de 5000 uur kaal .
- Bijlagen
-
- 314 nemaasko (30).jpg (93.22 KiB) 15256 keer bekeken