2000 uren beurt JCB 8016

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

2000 uren beurt JCB 8016

Bericht door RR Trent 772B Power »

Toen ik mijn 8016 kocht had deze 2150 uur op de teller en nu heeft hij er 2312.
Aangezien ik een lekkage op een hydraulische cylinder heb dacht ik dat het tijd is om hem ook maar meteen een 2000 uren beurt te geven. Volgens de verkoper was hij altijd dealer onderhouden maar je weet het nooit zeker.

Onderdeel van deze 2000 uren beurt is het vervangen van de olie in de onderrollen. Als je deze vervangt raad JCB ook aan om de keerringen te vervangen en hier gaat mijn vraag over.

De keerringen in de onderrollen kosten rond de €25 per stuk en je hebt er twee nodig. Dit is de prijs bij de dealer. Echter een geheel nieuwe onderrol kost rond de €80 dus in totaal maar €30 duurder als je de prijs van de olie niet meerekent.

Graag wil ik de machine onderhouden volgens het aanbevolen onderhoudschema. Echter ik vraag me af wat wijsheid is bij de onderrollen. Met de hoge prijs voorde keerringen denk ik dat het misschien beter is om de onderrollen in z’n geheel te vervangen zodra deze problemen opleveren.

Of een andere optie is om er een universele keerring in te zetten ipv een JCB orgineel onderdeel. We hebben hier een winkel zitten die gespecialiseerd is in keerringen en lagers dus die zouden een goed vervangent exemplaar moeten hebben.

Wat is de algemene gedachten hierover van de techneuten in grondverzetmateriaal?

acverhage
Starter
Berichten: 405
Lid geworden op: vr 23 okt, 2009 16:34

Re: 2000 uren beurt JCB 8016

Bericht door acverhage »

Daar heeft de Jcb specialist Marcel Koenen vast wel een mening over.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: 2000 uren beurt JCB 8016

Bericht door marcel.koenen »

Ik denk dat je de eerste bent die van een minigraver de olie uit de onderrollen gaat verversen..
In het loopwiel (bij de spanner dus) zit warempel een vulnippel en daar kan olie in. Tegen de tijd dat daar olie uitkomt, is niet alleen je keerring versleten, maar ook het binnenwerk van je loopwiel.
Wat betreft je onderrollen.. ik zal je eerlijk zeggen dat ik zoiets niet in het onderhoudsschema heb staan. Ze zijn life-time gesmeerd, met andere woorden, zolang ze stroef draaien en niet lekken of speling hebben, zijn ze goed.
Er komt een moment dat zo'n rol speling krijgt, het beetje smering dat erin zit zal dan snel verdwenen zijn en tegen de tijd dat je dat in de gaten hebt is je rol ook uitgesleten.
Dus, zitten laten die handel en als je ziet dat er ergens speling op zit, vernieuwen die hap (Y)

Gebruikersavatar
RR Trent 772B Power
Starter
Berichten: 74
Lid geworden op: di 30 jan, 2007 20:02
Locatie: Echt (L)

Re: 2000 uren beurt JCB 8016

Bericht door RR Trent 772B Power »

Bedankt voor de reacties!

Ik had al zo’n antwoordt verwacht Marcel. Als ik de prijs bekijk dan is het kost effectiever om de hele onderrol te vervangen indien nodig dan alleen de olie.

Het interessant dat jij dat niet in het service schema hebt staan. Volgens het service manual dat ik heb staat op pagina 3-9 dat bij de 1000 en 2000 uren beurt de keerringen en de olie vervangen moet worden, zodoende dat ik bij mijn vraag uitkwam.

Uiteraard heb jij meer up to date informatie en weet jij het zeer zeker beter dan mij.
Mijn service manual heeft als publicatie nummer: 9803/9350-4.

Bedankt voor je hulp.

Gebruikersavatar
marcel.koenen
Forumlid
Berichten: 6940
Lid geworden op: za 23 mei, 2009 11:15
Locatie: Brunssum
Contacteer:

Re: 2000 uren beurt JCB 8016

Bericht door marcel.koenen »

Nu heb ik toch eens wat dieper in de materie gezocht en wat schetst mijn verbazing.. bij de 2000 urenbeurt dienen de olie en keerringen van de onder- en looprollen te worden vervangen.
Ik kan je zeggen dat dit in de praktijk dus nooit voorkomt. Een onderrol heeft op een gegeven moment speling en dan kun je hem beter gewoon vervangen. Ik denk dat als je de vergelijking uurtarief - kosten van het onderdeel gaat maken, je al snel mijn visie snapt :)
Wat betreft het loopwiel, die kun je wel vrij makkelijk voorzien van nieuwe keerringen en olie, maar ook hier geldt: op het moment dat dit speling heeft kun je het beter gewoon vervangen. De as die door de 2 geleiders en het loopwiel loopt, kan namelijk ontzettend vast gaan zitten in de geleiders. Oorzaken hiervan zijn o.a. een zwaar vervuild rijwerk (af en toe toch eens schoonmaken), een te strakke ketting en natuurlijk ook gewoon slijtage.
Groet!
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”