Hoe schuin kan een graafmachine staan?

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
drik
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: do 15 dec, 2016 12:35
Locatie: Aljezur

Hoe schuin kan een graafmachine staan?

Bericht door drik »

Ik heb een Yanmar B50 op het oog, de totale lengte van de ijzeren rupsen zijn 2m38.
Hij zou vervoerd moeten op een kipper vrachtwagen, hoogte achterkant 1m45.
Hij zal dan zo'n 50 graden schuin moeten om hem te laden, gaat dit lukken of klapt hij achterover?

Zie op tube veel filmpjes van het laden van een graafmachine en deze staan soms extreem schuin.

Ga het liefst met de schuiver naar voren ivm ruimte.

Is hier iets zinnigs op te zeggen?

Dirk

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1830
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: hoe schuin kan een graafmachine

Bericht door bvvoorst »

Dag Dirk, welkom hier.
Hoe ga je de machine in de kipper zetten; met oprijschotten of is het een afzetbare kipper?

Groet, Ben
Veni Vidi Excavati

drik
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: do 15 dec, 2016 12:35
Locatie: Aljezur

Re: hoe schuin kan een graafmachine

Bericht door drik »

Ha Ben, dank.

Wat ik veel zie op youtube, bv

https://www.youtube.com/watch?v=cZI1HUFBe80

zonder oprijschotten er zelf op tillen.
Zal wel arbotechnisch niet verantwoord zijn

Als je zoekt op "digger loading onto truck" zie je hier talloze voorbeelden.

Gebruikersavatar
oxbow
Starter
Berichten: 650
Lid geworden op: ma 1 mei, 2006 17:20
Locatie: geel

Re: hoe schuin kan een graafmachine

Bericht door oxbow »

Je kan ook de kipper een klein stukje gekiept zetten, dan zakt de laadhoogte al met 15cm.
zware aluminium oprijbruggen van een meter of 3 erbij kan ook een oplossing zijn.

Zonder oprijbruggen erin rijden zoals op het filmpje zal wel meevallen, maar bij het afladen moet je toch flink opletten.

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1830
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: hoe schuin kan een graafmachine

Bericht door bvvoorst »

Om dat in een noodgeval zo te doen is tot daar aan toe; dagelijks op die manier is wachten tot het een keer fout gaat... :? Dat zie je meestal ook niet op dat soort filmpjes.
Ik zou je aanraden om een investering te doen in een paar oprijschotten; dan zit je verzekeringstechnisch ook aan de veilige kant en werkt ook nog eens een stuk prettiger.
Veni Vidi Excavati

drik
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: do 15 dec, 2016 12:35
Locatie: Aljezur

Re: hoe schuin kan een graafmachine

Bericht door drik »

Zal sporadisch zijn dat ik hem ga vervoeren, verzekeren doe ik hem niet...
Zie het bij de zware graafmachines wel eens misgaan in die filmpjes, meestal met ijzer rupsen (glad), nog nooit met een mini/midi, en reken maar dat als het misgaat en op een filmpje staat dat het op youtube staat.
Wil hier niet mee zeggen dat het niet mis kan gaan, ook moet ik niet denken aan een slangbreuk....
Maar is er iets zinnigs te zeggen over hoe scheef zo'n ding kan en is er een manier om dat te testen zonder achterover te slaan??
(zat al te denken de bak te borgen met een sjorband en op het moment dat je moet draaien de machine met een sjorband)

Gebruikersavatar
André
Forumondersteuning
Berichten: 7388
Lid geworden op: do 7 dec, 2006 11:00
Locatie: Eethen

Re: hoe schuin kan een graafmachine

Bericht door André »

Besef je goed dat op deze wijze een machine laden riskant is en niet zonder gevaar voor jezelf...

Die machine kun je repareren... maar als jij ergens onder of tussen komt?
Verwarring schept werk...

Lees hier de forumregels nog eens door.

dieselsss
Starter
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 19 apr, 2009 11:46

Re: hoe schuin kan een graafmachine

Bericht door dieselsss »

drik schreef:Zal sporadisch zijn dat ik hem ga vervoeren, verzekeren doe ik hem niet...
Zie het bij de zware graafmachines wel eens misgaan in die filmpjes, meestal met ijzer rupsen (glad), nog nooit met een mini/midi, en reken maar dat als het misgaat en op een filmpje staat dat het op youtube staat.
Wil hier niet mee zeggen dat het niet mis kan gaan, ook moet ik niet denken aan een slangbreuk....
Maar is er iets zinnigs te zeggen over hoe scheef zo'n ding kan en is er een manier om dat te testen zonder achterover te slaan??
(zat al te denken de bak te borgen met een sjorband en op het moment dat je moet draaien de machine met een sjorband)
Lekker slim om het kraantje niet te verzekeren, als ik je vragen lees over hoe schuin een kraantje scheef kunt bijvoorbeeld. Krijg ik toch het idee dat je weinig ervaring hebt met graafmachines.

drik
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: do 15 dec, 2016 12:35
Locatie: Aljezur

Re: hoe schuin kan een graafmachine

Bericht door drik »

Klopt, heb ooit 3 weken 1 kunnen lenen, deze is dus de 2e en van mezelf, gebruik hem in principe alleen op m'n eigen terrein, zie niet in waarom ik hem zou verzekeren, waartegen eigenlijk?

Caster
Starter
Berichten: 32
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 11:51
Locatie: Riemst - Belgisch Limburg

Re: Hoe schuin kan een graafmachine staan?

Bericht door Caster »

Als je zo weinig met een graafmachine hebt gewerkt is het niet echt aan te raden om dit soort toeren te gaan uithalen om hem zo hoog te willen laden zonder fatsoenlijke oprijrampen. Vooral omdat de machine ijzeren rupsen heeft zal hij weinig grip hebben op de stalen vloer en vooral als je de bak gaat kiepen om de laadhoogte te verminderen. Dan glijdt hij er zo terug vanaf...

Weet ook niet hoe hoog de machine is maar vaak zit je met een 5tonner boven 4m totaal hoogte uit als hij geladen is.
Wij zetten onze 5tonner ook vaak in de container ipv op de dieplader maar dan ben ik in totaal 4,15m hoog en dan moet je toch weten waar je gaat rijden. Meestal is dit als we snel in de buurt ergens moeten zijn maar anders neem ik dat risico ook niet.

Waarom geen dieplader achter de vrachtwagen hangen of iemand vragen om hem te vervoeren met een dieplader of haakarm vrachtwagen? Dit is vragen om problemen en een machine kan je wel repareren maar waarom het risico nemen als het ook veiliger kan?

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”