Adblue gebruik

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue

Bericht door Bart »

DOC vóór de DPF in 1 unit, net zoals nu het geval is bij de H-serie motoren t/m D8. Beroepsdeformatie, we noemen het een DPF, maar het bestaat uit 2 systemen. Eigenlijk net zoals je de ASC (Ammonia Slip Catalyst) amper noemt bij de SCR-techniek. Regenereren van de DPF wordt teruggebracht van gemiddeld 60x per 500 draaiuren naar 1x per 500 draaiuren.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Ervaringen met AdBlue

Bericht door Sjanzo »

Wat ik bedoel is: Sisu redt het met alleen een DOC en SCR, zonder DPF. John Deere brengt een reeks viercilinders van 100-140pk uit met EGR, DOC en SCR omdat dit een populaire reeks is voor verhuurmachines, want huurders ploffen zo je motor uit middenin een regeneratiecyclus waardoor dure schades aan roetfilters kunnen ontstaan...
Helaas blijven ze wat de grotere motoren betreft, nog doorgaan met twee turbos, 30% EGR, 50% meer koelbehoefte, smoorkleppen in de uitlaat en inlaat om die EGR er bij in te krijgen, een DOC, DPF en SCR. Ik geloof niet in roetfilters, alhoewel je al een GIGANTISCH deel van het probleem oplost als het aantal regeneraties van eens per dag, naar eens per kwartaal kunt reduceren...

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Ervaringen met AdBlue

Bericht door cjsiku »

Waarom kan Cat dan wel motoren bouwen die tijdens de regeneratie cyclus uitgezet kan worden ?
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Ervaringen met AdBlue

Bericht door service man »

cjsiku schreef:Waarom kan Cat dan wel motoren bouwen die tijdens de regeneratie cyclus uitgezet kan worden ?
dat kan iedereen wel is alleen de vraag waar je voor kiest als fabrikant
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue

Bericht door Bart »

Je kunt een motor wel tijdens de regenatiecyclus uitzetten, maar het is geen aanrader.

Situatie: de motor is met regenereren begonnen, de temperatuur in het filter is stijgende en wellicht is het verbrandingsproces ook al gaande en een deel van het roet is verbrand. Dan schakel je de motor uit voor bijv. schaft en stopt het regeneratieproces. Na de schaft wordt de motor weer gestart en komt het moment dat het roetfilter moet worden schoongebrand. De interval tussen de beide keren is korter, omdat er nog een percentage roet in het filter aanwezig is en het regeneratieproces zal dan weer worden opgestart. Vergeet niet dat hiervoor brandstof nodig bent. Zou je regenereren afbreken en moet het later toch weer plaats vinden, dan ben je meer brandstof nodig. Daarom regenereren tijdens het werk, liefst onder belasting.

Bij de J-serie motoren is de deelbrander of rechtstreekse brander verleden tijd. Dat wordt ondervangen door hogere verbrandingstemperatuur in combinatie met de DOC. De DOC blijft op een hogere temperatuur werkzaam en daar heeft de DPF weer baat bij.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Ervaringen met AdBlue

Bericht door daf3600 »

regenreren komt toch alleen voor bij heel veel langdurig licht werkof stationair draaien? Zal dan in de wegenbouw niet veel voorkomen, Denk dat de verticaaltransportjongens eerder moeten regeneren. Mischien moeten de machines net als bij vrachtwagens na een paar minuten stationair draaien vanzelf uitgaan. Scheelt ook nog eens brandstof.

Hier nog een filmpje over het regenerenen bij de nieuwe Daf euro6: http://www.youtube.com/watch?v=XYP1BBSqGTE

Gebruikersavatar
arjan290b
Starter
Berichten: 808
Lid geworden op: zo 15 jun, 2008 12:26
Locatie: wapenveld
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue

Bericht door arjan290b »

Volvo heeft dat al, die van mij de 300D gaat na 10 min vanzelf uit
Niet altijd even praktisch maar het bespaart wel brandstof.
En als je één keer zo'n machine hebt, valt het je nog tegen hoe vaak hij
Op een dag uit gaat.
Alleen tijdens het regenereren gaat hij niet vanzelf uit.
"Vaak bi'j te bange!!
www.scheffergroep.nl

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Ervaringen met AdBlue

Bericht door cjsiku »

Dat systeem heeft Cat ook ja (kan je zelf instellen btw, de tijd tot hij uitvalt). Daar blijft hij ook draaien als hij aan t regenereren is ;)
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door Bart »

regenreren komt toch alleen voor bij heel veel langdurig licht werkof stationair draaien? Zal dan in de wegenbouw niet veel voorkomen,
Juist wel.
De gemiddelde stationairtijd van een machine in de verhuur en wegenbouw bedraagt 30-40% van het totaal aantal draaiuren, er zijn erbij die er ook overheen schieten. Met een automatische motorstop kun je dit +/- 5% terugdringen, álsje dit al haalt. Het hangt namelijk sterk af van de werkzaamheden die worden uitgevoerd. Stationairtijd zit overal in, denk aan overleg, materiaal aan de kant zetten, wachten tot de buis kan worden aangehaakt of gelegd, bonnen aftekeken, laser verzetten. Geen machine haalt 100% werken in een uur, anders zouden we een heel ander beeld krijgen van het gemiddelde verbruik.
Mischien moeten de machines net als bij vrachtwagens na een paar minuten stationair draaien vanzelf uitgaan. Scheelt ook nog eens brandstof.
Ik vind dit een praktisch hulpmiddel op het moment dat je bijv. te ver van de machine af bent gelopen om werkt te bekijken, een collega een handje te helpen, ergens onderin een sleuf staat te helpen of aan de praat wordt gehouden. Maar op het moment dat je de machine uit kunt zetten, zet deze dan uit jezelf uit, houdt dat in ere. Laat de machine dan niet onnodig langer stationair draaien onder het mom van 'die motor redt zich wel, het slaat toch vanzelf wel af' terwijl je bijvoorbeeld naar de schaftkeet loopt. Je zult dan ook zien dat de automatische motorstop eigenlijk weinig effect.
Wanneer een machine bijv. in een productieproces (om wat voor reden dan ook) wel veel stationair uren maakt, dan is dit een goede optie. Lang stationair draaien is niet bevordelijk voor de motor en een DOC en DPF hebben hier geen baat bij. Tevens kan het je dan schelen in de onderhoudskosten. We hebben er machines tussen zitten dit méér dan 50% stationair tijd hebben en dan scheelt het een paar onderhoudsbeurten (oliëen, filters, etc) en dan heb je wel baat bij het terugdringen van het brandstofverbruik.

Als er wordt geregenereerd, wordt de automatische motorstop overruled. Dit om het regeneratieproces wat gaande is, af te maken. Is het regeneratieproces voltooid, dan slaat de motor af. Regenereren heeft dan voorrang, zodat je niet een korte tijd later wanneer de motor weer is gestart, wéér moet beginnen met regenereren.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

janbak
Forumlid
Berichten: 1443
Lid geworden op: do 31 mei, 2007 18:57
Locatie: wicourt
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door janbak »

een motor stil legen dat kan maar een met een turbo moet je laten na draaien voor de olie koeling ,
ik het geleerd dat bijvoorbeeld een scania v 8 heel oud kan worden door niet te snel stil te leggen ( en ook warm te daaien/ rijden) de varkers rijders
heb ik in itale zien aan komen bij een eethuisje per gsm eten besteld en de scania v8 laten zij draaien voor het eethuisje
de groente en bloemen rijder (lijn rijders ) legen een motor ook niet stil zo auto rijd snel 2 mil km zonder sleutel werk

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”