Adblue gebruik

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door daf3600 »

Das oud nieuws

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door bvvoorst »

IMG_3290.jpg
IMG_3290.jpg (245.74 KiB) 4247 keer bekeken
Even een kleine tussenstand; na zo'n twee weken werken met de nieuwe machine ongeveer 26 liter verbruikt (met normale werkzaamheden), wat ik toch wel een mooi verbruik noem. Aangezien de infrastructuur rondom de distributie van AdBlue door de leveranciers nog geheel op poten moet worden gezet, wat betreft levering in het veld, moet ik het voorlopig nog met jerrycans doen. Met het huidige verbruik is dat nog wel te doen, maar niet optimaal. In de toekomst is het de bedoeling dat er een aparte tank in de IBC ingebouwd wordt.
Om lekken tijdens het afvullen te voorkomen heb ik een vulslang in een dop gemonteerd. De jerrycan leg ik boven de vulopening (met de slang er al in) en laat de zwaartekracht z'n werk doen.
Veni Vidi Excavati

sytzecat
Forumlid
Berichten: 5284
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 21:07
Locatie: Garyp
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door sytzecat »

bvvoorst schreef:
IMG_3290.jpg
Even een kleine tussenstand; na zo'n twee weken werken met de nieuwe machine ongeveer 26 liter verbruikt (met normale werkzaamheden), wat ik toch wel een mooi verbruik noem. Aangezien de infrastructuur rondom de distributie van AdBlue door de leveranciers nog geheel op poten moet worden gezet, wat betreft levering in het veld, moet ik het voorlopig nog met jerrycans doen. Met het huidige verbruik is dat nog wel te doen, maar niet optimaal. In de toekomst is het de bedoeling dat er een aparte tank in de IBC ingebouwd wordt.
Om lekken tijdens het afvullen te voorkomen heb ik een vulslang in een dop gemonteerd. De jerrycan leg ik boven de vulopening (met de slang er al in) en laat de zwaartekracht z'n werk doen.
Hoi Ben,

Er zijn fabrikanten van IBC tanks welke een perfecte tank hebben ontwikkeld voor in het veld met AD bleu, geen gesjouw meer met jerrycans het veld in, oude tijden herleven toch niet weer?
Sytzecat

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door bvvoorst »

Daar heb je helemaal gelijk in Sytze, en die komt er ook wel. Maar het punt is juist dat deze in het veld gevuld moet worden en juist dat punt staat nog in de kinderschoenen.
Veni Vidi Excavati

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door geertyke »

Dan nog, is het wel leuk in IBC tank met AdBlue, maar het bevriest ook al heel snel bij lage temperatuur. Ligt met diesel toch anders.

Gebruikersavatar
timajanssen31
Forumlid
Berichten: 1650
Lid geworden op: wo 21 dec, 2005 17:59
Locatie: Heteren

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door timajanssen31 »

Dat is wel een punt. Misschien dat de leverancier nog met een oplossing komt.
P u't komt goed

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door service man »

met dat bevriezen val ook nog wel mee , wij draaien al twee jaar met een puin breker met adbleu ,
en hebben er ook 4 vrachtwagens op lopen , de 1000liter ibc staat gewoon buiten , het valt allemaal nog wel mee .
ook dat het alles op vreet is zwaar over trokken (mijn opvatting) .
één keer klein probleem gahad met verstopt aan zuig filter (was eigen schuld ) niet schoon genoeg gewerkt
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1829
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door bvvoorst »

Het bevriezen speelt pas bij een vloeistof-temperatuur vanaf -11°C; het is natuurlijk ook sterk afhankelijk hoe de IBC opgesteld staat voordat de inhoud gaat kristalliseren. Heb je een IBC met een kleine extra ingebouwde AdBlue-tank dan zijn de omstandigheden weer anders (kleine hoeveelheden koelen sneller af dan een volle bulktank).
Hoewel het risicor op bevriezing hier in Nederland inderdaad klein is, maar wel mogelijk, vind ik het handig om (wanneer ik een extra tank krijg) voor de winterperiode toch een jerrycan achter de hand te houden met vloeibare inhoud.

En wat betreft dat invreten; ik ga het niet uittesten op m'n machine... ;)
Veni Vidi Excavati

fendtboertje
Starter
Berichten: 75
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door fendtboertje »

janbak schreef:een motor stil legen dat kan maar een met een turbo moet je laten na draaien voor de olie koeling ,
ik het geleerd dat bijvoorbeeld een scania v 8 heel oud kan worden door niet te snel stil te leggen ( en ook warm te daaien/ rijden) de varkers rijders
heb ik in itale zien aan komen bij een eethuisje per gsm eten besteld en de scania v8 laten zij draaien voor het eethuisje
de groente en bloemen rijder (lijn rijders ) legen een motor ook niet stil zo auto rijd snel 2 mil km zonder sleutel werk
daf3600 schreef:Das oud nieuws
Dat kan oud nieuws zijn maar is wel waar!

In de theorie was het vroeger al raar als je je machine liet draaien, nu met die emissie ellende is het in de praktijk ook raar. Toch moet ik zo'n mooi tier4i final emissie blabla plastic kapwerk machientje nog eens op z'n sokken de 25.000 uurtjes zien halen, motorisch heb ik er helemaal niks geen vertrouwen in dat dat goed kan komen! Toch durf ik heel zeker te zeggen dat er ook andere manieren van uitstoot terugdringen zijn. Hybride is de toekomst maar om gelijk met elektra te gaan spelen gaat niet werken. Er is technisch veel meer uit een machine te halen dan we door hebben!

Ik ken een voorbeeld van een atlas 160w bietenkraan die in 1 campagne + 1000 uur met nu dus zo'n 4000 uurtjes op de klok al 3 complete roetfilters heeft versleten! Ja oké, Atlas heeft veel problemen met de emissie meuk maar je maakt mij niet wijs dat er merken zijn waar de motoren door alle gedoe bedrijfszekerder zijn geworden.

Maar helaas is er maar 1 ding wat echt telt: wat de boer niet kent dat vreet hij niet! En die boeren zijn zowel de dealers als de klanten en de machinisten.

Sjanzo
Starter
Berichten: 619
Lid geworden op: di 16 feb, 2010 20:47

Re: Ervaringen met AdBlue en andere zaken

Bericht door Sjanzo »

fendtboertje schreef:Ik ken een voorbeeld van een atlas 160w bietenkraan die in 1 campagne + 1000 uur met nu dus zo'n 4000 uurtjes op de klok al 3 complete roetfilters heeft versleten! Ja oké, Atlas heeft veel problemen met de emissie meuk maar je maakt mij niet wijs dat er merken zijn waar de motoren door alle gedoe bedrijfszekerder zijn geworden.
Waarschijnlijk Deutz TIER 3B motor met DPF en burner ?? Tegenwoordig nu er SCR bij aan hangt, hebben ze ook een ander roetfilter dat al vanaf 250 graden uitlaatgastemperatuur regenereert en haast nooit meer "actief" hoeft te regenereren.

De markt is ontzettend in beweging geweest, John Deere motoren begin jaren 90 waren bijna de zuinigste, terwijl de TIER 2 bekend stond als ontzettende zuipers, dat was voor het EGR tijdperk dus zette men het inspuitmoment heel laat, zodat de zuiger al over zijn maximale compressie heen was waardoor je een lagere verbrandingstemperatuur kreeg. Helaas was ook alle efficientie eruit en zopen ze als ketters.
Deutz heeft ook enorme problemen met roetfilters gehad, maar ook de ontwikkeling van roetfilters gaat door.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”