Maaikorf aan Atlas 1304

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Tiny
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 sep, 2015 22:14

Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door Tiny »

Hallo, hierbij een vraag over de extra functie op een Atlas 1304 van 1987. Deze machine heb ik onlangs aangeschaft voor werkjes op en rondom het erf. Ook wil ik daar een Herder maaikorf van 3 meter aan hangen. De hydromotor van zo'n korf voor aandrijving van het mes vraagt zo'n 35 liter per minuut. Wat is de opbrengst van het extra ventiel? Ik vind dat niet terug in de manual. Ik heb zo'n vermoeden dat dat (veel) meer is. Kan ik de flow vermeerderen of verminderen en zo ja hoe en waar? En de maximale druk, is die ook af te stellen? Ik draai liever de maaikorf niet in de soep natuurlijk. Alvast bedankt voor jullie hulp.

fendtboertje
Starter
Berichten: 75
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door fendtboertje »

De liters zijn niet standaard, die kan je instellen bij het ventiel. Ook de druk kan je afstellen als je weet wat je doet. Toch is het vrij ongebruikelijk om te maaien op de extra functie, als je je giek beweegt veranderen de snelheid en de kracht van het mes en dat betekend dus dat het mes niet meer snijd. Bij die oude kraantjes weet ik even niet hoe ze het toen opbouwden maar er word eigenlijk altijd een tandwielpomp rechtstreeks aan de motor gebouwd om daar de korf mee te laten knippen en dus heel het systeem te omzeilen.

Als je precies wilt weten wat voor pomp dat is, waar en ook hoe je hem opbouwd bij die kranen zou je even naar van Tetering in Steenbergen moeten bellen, als je dan naar Carl vraagt kan hij je dat zo door de telefoon uitleggen. Die man heeft dat allemaal in z'n hoofd! 0167-564808. Je moet er wel voor bij Carl zijn!

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door Bart »

Het is een 1304 met AWE4, dus deze heeft een Linde LSC systeem met 1 hoofdpomp. Bij machines met een LSC of LUDV systeem kan de maaikorf gevoed via de rotatie of hamer/schaarfunctie. Ja, de snelheid van het mes fluctueerd bij dergelijke systemen wanneer je met name heft, maar daar loopt het maaien wel om. Als je de opbrengst en de druk op de rotatiefunctie kunt instellen, ben je daarnaast een vasthoudfunctie nodig anders moet je de knop vast blijven houden. Ik denk dat dit voor een oude machine voor om het huis een betaalbare is dan een apart circuit met tandwielpomp. Dat kun je ook voorleggen als je met de dealer belt.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Tiny
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 sep, 2015 22:14

Re: Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door Tiny »

Bedankt voor jullie reacties, inmiddels ben ik erachter dat ik inderdaad bij het ventiel de druk en liters kan instellen. Dat ga ik proberen. Als ik zie hoeveel liters de pomp kan opbrengen (het is inderdaad een AWE4, dus load sensing systeem), dan denk ik dat bij rustig draaien die 30 liter voor de maaikorf wel moet kunnen. Wordt vervolgd. :)

Maarten Fens
Starter
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 19 dec, 2007 22:36
Locatie: Langeweg

Re: Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door Maarten Fens »

Gaat hendig, je moet de korf gewoon iedere keer uitzetten. Dus rijden, zwenken richting sloot, knippen aan, sloot maken tot je boven in bent, korf uit en dan zwenken en uitstorten..........en dan weer van voor af aan. Gewoon in de leiding achter op de giek een regelbare smoring zetten voor de liters, hiermee regel je de snelheid van het mes. Druk is volgens mij niet zo'n probleem. Wel zorgen dat je de retour drukloos kan zetten voor de korf en terug om kan zetten voor roteren / kantelen. Waarschijnlijk was je zelf ook al zo ver, maar beter mee verlegen, dan........

En anders inderdaad naar Steenbergen bellen, die zijn er hendig zat mee {al zullen er wel meer dealers zijn die weten hoe het moet}. Succes en we zien de foto's wel.
Not the sky is the limit, maar de hoogte van het viaduct wel.

Tiny
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 sep, 2015 22:14

Re: Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door Tiny »

Wordt vervolgd heb ik gezegd. Beetje laat, maar tis weer maaitijd, dus weer actueel.

De liters op het ventiel instellen lukte niet met de instelschroef op de ventielkap, volgens mij is deze instelschroef niet voor het aantal liters, maar om het nulpunt/startpunt af te stellen. Als je met de stuurdruk geen druk of volle druk stuurt naar het ventiel (uit/aan) heeft deze instelling geen functie volgens mij.

De druk instellen met de andere instelschroef (langs de kap) gaat wel. Dat had ik al gedaan om schade te voorkomen. Stelschroef naar buiten geeft minder druk.

Als oplossing ter vermindering van het aantal liters heb ik een overstortventiel in de stuurleiding naar het ventiel gezet (instelbaar tot 50 bar, stuurdruk is 25 bar), en dat werkt. Ik kan nu nauwkeurig proportioneel de aansturing van het ventiel regelen zoals je ook met een joystick doet. Ik stel zo de messnelheid af met het overstortventiel en de liters die nu nodig zijn voor het mes beïnvloeden de andere bewegingen nagenoeg niet. Dat was voorheen wel zo omdat er toen rond de 90 liter/minuut naar de korf gejast werden!

Hele verbetering en geen extra pomp nodig!

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door johan de volvo man »

90 liter !!?? Per minuut ?? kon je het mes nog wel terugvinden ?
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Tiny
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 11 sep, 2015 22:14

Re: Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door Tiny »

Ja, veel te veel, nodig is 30 liter/minuut. Zaakje is wel heel gebleven maar dit is beter!
Liters afgeleid aan de hand van benodigde tijd voor verstellen van de giek. Die zit met z'n twee cilinders met ieder een inhoud van ongeveer 7,5 liter op hetzelfde ventiel, omschakelbaar natuurlijk. Die beweegt zonder overstort van geheel in naar geheel uit in 10 seconden, da's 15 liter. En dat 6 keer in een minuut maakt 90. Met overstort afgesteld voor maaien duurt giekverstelling een halve minuut en heb ik een mooie mesbeweging aan de korf.

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door service man »

johan de volvo man schreef:90 liter !!?? Per minuut ?? kon je het mes nog wel terugvinden ?
hij houd van snelheid johan
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Maaikorf aan Atlas 1304

Bericht door johan de volvo man »

Ja ik voel hem al aankomen Gerrit ;)
Anderen doen het liever wat kalmer an :mrgreen:
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”