Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Cat Diesel Power
Forumlid
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 20:56
Locatie: Oostduinkerke

Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door Cat Diesel Power »

Even een vraag over mijn ECR 145Dl

Als ik de arm van mijn kraan strek kan hij behoorlijk wat in toeren zakken waarbij hij enorm moeite moet doen om dit op te halen.

Vooral bij het gebruik van de sorteergrijper valt dit probleem enorm op. Als ik de arm strek en de rotatie van de grijper gebruik kan ik de kraan tot 500 rpm laten zakken. Als men op volle toeren draait, incl. de knop voor het max. toerental draaid de motor ca. 2090 rpm en dit kan ik laten zakken tot 15 à 1600 rpm.

Zelfs in het gewone graafwerk zakt hij behoorlijk in toeren.

Dit is natuurlijk niet echt aangenaam meer om te werken.

Hiervoor is VCM al enkele keren langs geweest (vooral waarden uitlezen in de computer) maar men kan het probleem maar niet vinden.

Zou er iemand van jullie eventueel een idee hebben waar het probleem zou kunnen zitten? Alle info is welkom,

mvg
Laatst gewijzigd door Cat Diesel Power op ma 17 aug, 2015 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo ECR48C

Gebruikersavatar
derk jan palm
Starter
Berichten: 792
Lid geworden op: zo 19 aug, 2007 18:36
Locatie: oene

Re: Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door derk jan palm »

Dit lijkt op iets wat ik ook gehad heb. Bij mij zat er een vuiltje bij een regelschuifje dat regelt dat de 2 hydr pompen gaan samen werken als er wat vermogen gevraagd wordt. Ik weet de benaming niet meer zo.

Gr Derk jan
we move mountains

ruston
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 dec, 2008 22:20

Re: Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door ruston »

Hallo als je toerental wegzakt rookt de motor dan.
zo niet dan het leiding van het inlaatspruitstuk naar de brandstofpomp controleren.
En anders het membraam waar de leiding naar toegaat boven op de brandstofpomp
controleren of die niet lekt membraam kan gescheurd zijn die zorgt dat als de turbodruk omhoog gaat
dat de brandstofpomp meer brandstof geeft anders werkt hij als een motor zonder turbo.
En even kijken of de brandstof toevoer voldoende is.

Gebruikersavatar
Cat Diesel Power
Forumlid
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 20:56
Locatie: Oostduinkerke

Re: Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door Cat Diesel Power »

@ ruson :
Zou inderdaad een mogelijkheid kunnen geweest zijn maar van de motor is alles van voor tot achter uitgelezen waarbij zowel turbodruk, brandstoftoever, etc.... alles in orde is. Ik denk eerder dat we het probleem in het hydraulisch circuit moeten zoeken.
Maar toch bedank voor de info.
derk jan palm schreef:Dit lijkt op iets wat ik ook gehad heb. Bij mij zat er een vuiltje bij een regelschuifje dat regelt dat de 2 hydr pompen gaan samen werken als er wat vermogen gevraagd wordt. Ik weet de benaming niet meer zo.

Gr Derk jan
Dit zou 1 an de mogelijkheden kunnen zijn. zullen we eens moeten uitzoeken.

Als er mensen zijn die nog ideën hebbe, altijd welkom.
Volvo ECR48C

ruston
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 dec, 2008 22:20

Re: Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door ruston »

Hallo het is mooi dat de motor ook is uitgelezen zodat de turbodruk en brandstofdruk ook goed is
Alleen wat je niet kan uitlezen of het membraam kapot is en dan krijg je niet meer brandstof
voor een turbo motor en blijft de motor als motor zonder turbo draaien .
Als je de leiding bij het membraam losmaakt en dan nog is proberen of je verschil voelt.
Is dit makkelijk te controleren. ik heb dit meerdere keren meegemaakt
Of heb je een brandstof systeem wat elektronisch is geregeld want dit is dan anders.

Gebruikersavatar
Cat Diesel Power
Forumlid
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 20:56
Locatie: Oostduinkerke

Re: Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door Cat Diesel Power »

Zullen we eens moeten nakijken als te techneuten van volvo hier zijn.

Wat iemand anders me wist te vertellen is dat het ook iets kan te maken hebben met de tegendruk in het slangbreukventiel van de steelcilinder?!? Iemand een idee wat men daarmee wil zeggen?

Of als er mensen zijn die nog een ander idee hebben waar het probleem zich kan bevinden? Hoe meer ideën, hoe meer we kunnen onderzoeken.
Volvo ECR48C

ruston
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 19 dec, 2008 22:20

Re: Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door ruston »

Ik zou eerst verschillend dingen uit proberen hoe de kraan reageert met een volle bak.
eerst een ding tegelijk en luisteren hoe de motor reageert wanneer je het handel in nulstand brengt
of je de motor geen belasting meer geeft blijft hij nog even krachtgeven dan kan je stelzuiger in de pomp
versleten zijn en komt de pomp niet gelijk in nulstand.
Dan meerdere functies bedienen en luisteren hoe de motor hierop reageert als hij dit anders doet dan gewoon
kan er een shutel klepje kapot zijn wel kijken bij welke beweging hij dit dan doet.
deze handelingen zijn dan ook handig om een richting te zoeken.

Gebruikersavatar
Cat Diesel Power
Forumlid
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 20:56
Locatie: Oostduinkerke

Re: Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door Cat Diesel Power »

Het is hoofdzakelijk bij het strekken van de arm (en als de sorteergrijper er aan hangt, en je gebruikt dan de rotatie, dan zakt hij helemaal in toeren)
Bij alle andere bewegingen blijft hij mooi op toeren draaien.

Er hebben ook al zo veel techniekers langsgeweest die vanalles en nog wat opgezocht hebben, dat ik zoveel mogelijk wil kunnen te weten komen waar het uiteindelijk wel zou kunnen aan liggen.
Volvo ECR48C

Gebruikersavatar
Sleaze
Forumlid
Berichten: 5914
Lid geworden op: vr 3 mar, 2006 23:29
Locatie: Makkum
Contacteer:

Re: Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door Sleaze »

Ik had het eerst in de slangbreukbeveiliging van de stickcylinder gezocht. Deze afstelling komt erg precies en een fout is hier snel mee gemaakt.

Hier een link naar een engelse uitleg:
http://telehander-blog.blogspot.nl/2014 ... ic_30.html

Gebruikersavatar
fh330
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: wo 8 feb, 2006 19:28
Locatie: enschede

Re: Toerental daling bij Volvo ECR145Dl

Bericht door fh330 »

Juist de slangbreuk was ook mijn eerste gedachte

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”