Rijplatenklem

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
markflier
Starter
Berichten: 442
Lid geworden op: za 9 apr, 2005 11:04
Locatie: beerta
Contacteer:

Rijplatenklem

Bericht door markflier »



bij ons hebben ze weer wat uitgedacht, wat vinden jullie hiervan ??

WillemV
Starter
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 1 feb, 2009 13:06
Locatie: Schoonhoven

Re: rijplatenklem

Bericht door WillemV »

Goed idee en het werkt veilig.
je weet het maar nooit.

Gebruikersavatar
fabian 954
Forumlid
Berichten: 9065
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 11:16
Locatie: zwartsluis
Contacteer:

Re: rijplatenklem

Bericht door fabian 954 »

(Y) mooi bedacht
het is pas crisis als het bier op is

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: rijplatenklem

Bericht door Vetpot »

Goed idee, en weer een stuk veiliger, je kan zo zelfs vanaf achter de platen op de kipper leggen (Y)
Als ik dit allemaal zie, en ik denk terug aan mijn jeugd jaren op de GMC, op de Delta werken, rijplaten waren 50cm breed en misschien 5mm dik.
Dan moest je daar met je GMC overheen rijden, en wee je gebeente als je er naast ging, dan werd je snel tot orde geroepen door de oudere garde.
En de platen laden, met de hand, achterklep helemaal doordraaien over de zijkleppen, en dan onder de klep door vanaf achter er onderdoor schuiven.
Het grootste probleem was dat je op rijplaten gemakkelijk inrijdingen in je banden kreeg van de "ezels oren" aan de platen, dus omgekrulde punten die werden door de rupsmachines er aan gereden, bij het oversteken van de platenbaan, dan moest je als ""chauffeur '' de platen even omkeren :?
Ik weet nog niet of ik een "goede oude tijd" heb gekend.
Het was hard werken, en met de GMC, belangrijk dat je avond haalde zonder stukken.


Veel suc6 hiermee Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
jwvdst
Starter
Berichten: 866
Lid geworden op: ma 10 nov, 2008 17:25
Locatie: NOP
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door jwvdst »

het idee is goed maar mis nog een beveiliging dat je niet zomaar de klemmen kunt open in de vorm van een 2e knop die je in moet drukken op de andere joystick

Gebruikersavatar
bvvoorst
Forumlid
Berichten: 1830
Lid geworden op: di 25 mar, 2008 19:23
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door bvvoorst »

Een beveiliging op een beveiliging...? (ch)
Lijkt me een beetje overdreven. Prachtig systeem zo.
Veni Vidi Excavati

markflier
Starter
Berichten: 442
Lid geworden op: za 9 apr, 2005 11:04
Locatie: beerta
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door markflier »

jwvdst schreef:het idee is goed maar mis nog een beveiliging dat je niet zomaar de klemmen kunt open in de vorm van een 2e knop die je in moet drukken op de andere joystick
we weten nog niet of we dat willen, word er wel weer omslachtig van. je moet niet vergeten dat de platen normaal gesproken los liggen, maar zijn met een handleiding bezig ! wie weet ?

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door Bart »

Een mooi systeem tegen ongewenst schuiven van de plaat over de lepels.
bvvoorst schreef:Een beveiliging op een beveiliging...? (ch)
Lijkt me een beetje overdreven. Prachtig systeem zo.
Het zit er in wezen al op.

Je gebruikt de rotatie functie om het draaikantelstuk te draaien, de kantelfunctie om de vorken recht te zetten, zowel voor je als zijdelings. Je gebruikt de kantelfunctie om de lepels achterover te kantelen (plaat schuift tegen de staande zijde van de lepels) en zijdelings de plaat te leggen/lossen.

Wanneer de palletvorken in de juiste positie staan en de rijplaat eenmaal is opgepakt, schakelt de machinist om van kantelen naar klemmen. De rijplaat ligt dan vast en schakel je terug naar kantelen om de rijplaat in de juiste positie te houden bij rijden over oneffen terrein, om bij te stellen tijdens transport of wanneer je tijdens het lossen/leggen van de plaat, niet parallel aan de ondergrond ligt.

Daarna weer omschakelen naar de klemfunctie om de klem te lossen en de rijplaat te leggen.

Het beschrijven of vastleggen van de werkwijze/werkvolgorde is wel een goed punt.

Of het allemaal volgens de regels is, is vers 2. Van de andere kant bekeken, bij het werken met stenenlegklem of steenklem (waar ook een last uit de klem kan vallen, wanneer je deze per ongeluk bediend) wordt ook geen gebruik gemaakt van allerlei extra beveiligingen. Maar misschien is dat een kwestie van tijd, je weet maar nooit.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

Gebruikersavatar
pieter
Starter
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 21 jan, 2007 14:21
Locatie: leek

Re: Rijplatenklem

Bericht door pieter »

Goed idee jongens , het enige irritante zou ik het slang wisselen vinden ,en als je er een goed afgestelde vasthoudklep tussen hebt zal dat eruit vallen wel meevallen

johan de volvo man
Forumlid
Berichten: 3554
Lid geworden op: ma 26 dec, 2005 21:59
Locatie: rouveen

Re: Rijplatenklem

Bericht door johan de volvo man »

Tjonge je bent nog goed wakker Bart .
Ik zat wat te denken aan een schakelaar vasthouden omde klem te openen , schakelaar los klem dicht .
Maar is al niet meer nodig op jou manier (Y)
als het met oliedruk kan , moet je het niet met bloeddruk doen .

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”