Rijplatenklem

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Henk Wijnholds
Starter
Berichten: 143
Lid geworden op: za 1 feb, 2014 22:17
Locatie: Het leukste dorp van Drenthe, Annen!
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door Henk Wijnholds »

Oké, ik heb niet goed teruggekeken. Het is ook niet persoonlijk bedoeld maar er werd gevraagd hoe een veiligheidskundige (in opleiding) er tegen aan kijkt. Daarom heb ik dat grote verhaal geschreven. En dat happy en betaalbaar..

Als iedereen zich aan de wet houdt maakt ook iedereen dezelfde kosten. Van der Flier staat dan ook niet meer thuis met z'n geldkostende apparatuur doordat z'n collega met ouwe troep een tientje goedkoper is.

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Rijplatenklem

Bericht door Vetpot »

Henk en ieder ander die dit leest, ik vind het prachtig wat er word gedaan in de (wegen)bouw, de vooruitgang van machines, de ontwikkelingen op veiligheid gebruiksgemak enz.
Maar in het verleden heb ook gereageerd op de kar achter de kraan, heb ik mij afgevraagd, wie betaald de kar, iedere investering hoe klein ook kost geld, en probeer het maar eens ten gelde te maken.
Hoeveel betaalde uren maak je op jaarbasis, en dan eerlijk overdenken, op contract, maar die zijn alleen maar voor de bank, om wat beleg op bammetjes te hebben moet er nog gebeund worden, zoals een bouwputje of voerkuil afdekken.
En het zijn over het algemeen de kleine zelfstandige die hun nek uitsteken om aan het werk te kunnen blijven en al die kleine handigheidjes verzinnen.
En de grote bedrijven hebben het over , Maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar halen regelmatig de kranten waarin het tegenovergestelde word geschreven, kan jij als kleine zelfstandige ook lekker op vakantie, en als z.z.p, er ook een eerlijk pensioen opbouwen.
Ik weet het jongens ik dwaal af, maar ik bedoel er mee te zeggen blijf met je beentjes op de grond staan, en anders worden ze er af gehakt.
Groetjes Rinus

Sorry ik zie dat onze reacties elkaar kruisen
Beter in een keer goed gedaan.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: Rijplatenklem

Bericht door cjsiku »

Het enige waar het op neer komt, is dat we lekker met z'n allen de verantwoording af kunnen schuiven. Het werk word vaak al te krap aangenomen, in te korte tijd, met veel stress op de werkvloer als gevolg. Dan gaat het een keer fout en wie is dan de lul? De machinist en daarmee ook de machine eigenaar, want die heeft niet genoeg veiligheidsmaatregelen getroffen..

En ff wat anders, inmiddels zijn de eerste machines met de spoor LMB, en ik weet dat er machines zijn die super (Y) afgesteld zijn. Maar er zijn ook bedrijven die nog nooit een kraan af hebben kunnen stellen, en dan word het met een LMB er niet beter op.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Rijplatenklem

Bericht door Vetpot »

Wat is het stil geworden jongens, willen we nu een platenklem of niet, ;) en hoever moet die dan beveiligd worden?
Na mijn reactie is er 200 keer op dit onderwerp gekeken, maar geen reacties meer.
Ik reageer niet op iemand persoonlijk, of om negatief te doen of te zijn, nee helemaal niet.
Maar in het vuur van de discussie worden de kosten, baten nog wel eens vergeten denk ik, en dan probeer ik de zaak een beetje wakker te schudden.
Ik ben er al te lang uit om nog echt mee te discussieren, maar de belangen zijn eigenlijk nog het zelfde, wat zijn acceptabele risico's en hoe dikwijls doen zich die voor.
Na mijn mening moet je hier zelf een balans in vinden, zoals bij iedere investering die je doet.
Zo denk ik dat er bij Fabian wel een LMB zit maar geen GPS systeem ik denk dat er bij iedere graafmachine geen LMB op hoeft te zitten.
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: Rijplatenklem

Bericht door service man »

ziet er netjes uit en is klaar voor inzet , is altijd beter dan dan er hellemaal niks op (toch ) (Y)
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

fendtboertje
Starter
Berichten: 75
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door fendtboertje »

Vetpot schreef:Ho, Ho, als jij terug kijkt heb ik op 28 feb, geschreven, ik twijfel of ik een goede oude tijd heb gekend.
Maar omdat ik ook die tijd heb gekend, verbaasd het mij dat er nu in mijn ogen alles zo overdreven word.
We begonnen met een vorkenbord om platen te laden, (Y) toen gingen we er een klem opzetten uit veiligheid (Y)
Maar nu moet er ineens een heel circus op de klem omdat anders de klem niet veilig is (I) dan zeg ik, lekker zonder klem, toen was iedereen happy, en betaalbaar.
De machinist maakte waarschijnlijk geen fouten, maar met een klem er op, is hij ineens onbetrouwbaar. :o
En dan krijg ik nog een verhaal aangeboden van 20 bladzijde, dank u wel :D
Groetjes Rinus

In mijn ogen slaat Rinus hier de spijker exact op z'n kop (ik denk alleen wel onbewust?).

Ik citeer "We begonnen met een vorkenbord om platen te laden, toen gingen we er een klem opzetten uit veiligheid
Maar nu moet er ineens een heel circus op de klem omdat anders de klem niet veilig is dan zeg ik, lekker zonder klem, toen was iedereen happy, en betaalbaar.
De machinist maakte waarschijnlijk geen fouten, maar met een klem er op, is hij ineens onbetrouwbaar."

Ik persoonlijk zie het inderdaad als dat het zonder de klem veiliger werken is. Dit puur omdat de klem zowel qua techniek als qua bediening niet 100% betrouwbaar is. 99% van de tijd doet hij wat hij moet doen maar net die ene keer hea... De machinist wil de plaat even verticaal houden en boem! En die klote klem, dat mag toch niet kunnen, hup beveiligen dat ding! Zoals Henk op de vorige pagina al beschreef, als machinist ziet hij mogelijkheden, als veiligheidsman in deze configuratie niet zozeer. Waarom zorgen we dan niet dat de mogelijkheden die men ziet ook verantwoord en veilig mogelijk zijn voor we hem gaan gebruiken?

Overdreven die klem? JA, ik zeg van wel! Als je het vorkenbord verticaal houd zonder klem is het altijd boem, als je het doet met klem zou het zomaar een enkele keer ook ineens uit het niets boem kunnen zijn. Als het standaard mis gaat doe je het niet, als het 3600x goed gaat en 1x mis dan doe je het 3601x dan is die klem daarna een onveilig klote ding voor de machinist en voor de werkgever is de machinist ineens onbekwaam. Dat is waar ik op doel met Rinus z'n spijker op de kop.

Gebruikersavatar
Bart
Beheer van forum & site
Berichten: 18897
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
Locatie: Heeten
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door Bart »

Ik zie eigenlijk geen beren op de weg behalve het CE-verhaal, omdat dit een samenstel betreft.

- De rijplatenklem is geen verplichting, geen noodzaak.
Je hoeft het niet te gebruiken, alleen als de opdrachtgever het vereist. Dit zal het werk zijn op bijzondere locaties waar o.a. v.d. Flier werkzaam is.

- De rijplatenklem voorkomt dat een rijplaat van de lepels glijdt en ook niet meer dan dat.
Dit dient men duidelijk aan te geven in de instructie/beschrijving: alle andere handelingen zoals het verticaal houden van de rijplaat valt onder oneigenlijk gebruik. In de film wordt de rijplaat wel verticaal gehouden, dit illustreert de klemkracht waarmee de rijplaat op zijn plaats wordt gehouden.

- Kostenplaatje.
Hoe de ondernemer de kosten van klem gaat verrekenen, is zijn eigen keuze net zoals dat van andere uitrustingstukken.

- Maak beveiliging niet te moeilijk.
Ga geen ingewikkelde zaken verzinnen om het bedienen moeilijker te maken. Er zitten tal van extra functies op een mobiele graafmachine, dus houdt de bediening eenvoudig en zodanig dat elke machine hiermee kan werken, zonder dat je allerlei kunstgrepen uit moet gaan halen om het systeem werkend te krijgen op bestaande of andermans machines.
Als het kan, plaats gestuurde terugslagkleppen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.

willi
Starter
Berichten: 89
Lid geworden op: zo 21 jun, 2009 7:12

Re: Rijplatenklem

Bericht door willi »

als je het vorkenbord met plaat vertikaal houd zou de plaat eruit kunnen glijden , dus moet er een ketting onderdoor (uitvalbeveiliging) men is aan het hijsen , dus volgende stap ; iedere rijplaat krijgt een typeplaatje met gewichtsaanduiding ?

vind het een pracht uitvinding !! leg zelf vaak rijplaten (sloop ) en gebruik hiervoor 9 van de 10 keer de sorteergrijper .

veiligheidsregels --> stressfactor , gun een mens de ruimte zijn werk tedoen en het leverd vanzelf rendement op .

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Rijplatenklem

Bericht door martin 520 »

Na dit onderwerp uitgebreid gevolgd te hebben toch een reactie van mijn kant.
Als machinisten onder elkaar weten we toch allemaal dat een rijplaat weleens van de palletvorken valt, of uit de sorteergrijper, of zoals bij ons van de bak met platenhaken valt.
Hoe vaak is het niet dat een rijplaat of draglineschot smerig is, of in de winter aangevroren waardoor het gevaarlijk wordt zich in de omgeving van deze te bevinden.
De meeste ongevallen gebeuren toch wanneer de stressfactor te hoog is, je als machinist constant gestoord wordt.
Hoevaak gebeurt het niet dat er een ondeskundig iemand in de weg loopt, losstaand van het feit of het een leidinggevende is?
We hebben toch niet voor niets allemaal een tekst of afbeelding achterop onze kraan staan; Verboden zich in het draaibereik van de kraan te bevinden? zodat de machinist zijn werk rustig en naar zijn beste weten kan doen?
En als er dan een grondverzetbedrijf investeert in tijd en geld om een betere constructie te bedenken dan wat er op de markt te koop is, is het juist om die mensen te beschermen die zich om de machine bevinden.
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
Vetpot
Starter
Berichten: 951
Lid geworden op: di 12 jul, 2011 19:43
Locatie: Etten Leur

Re: Rijplatenklem

Bericht door Vetpot »

(Y)
Beter in een keer goed gedaan.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”