Rijplatenklem
Moderator: Paul
Advertentie post before
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Rijplatenklem
Ongeveer zoals je de snelwisselaar bediend.johan de volvo man schreef:Tjonge je bent nog goed wakker Bart .
Ik zat wat te denken aan een schakelaar vasthouden omde klem te openen , schakelaar los klem dicht .
Maar is al niet meer nodig op jou manier
Als je niet met een draaikantelstuk werkt of alleen een rotatiestuk, gaat mijn theorie niet helemaal op. Dan voedt je zo' n klem via de schaarfunctie die je ten alle tijde kunt bedienen. Maar dat is met een steenklem ook het geval.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Rijplatenklem
ja dat houd in dat je ook , niet kan werken met een sorteergrijper en stenenklem onder een rotatie stuk ?Bart schreef:Een mooi systeem tegen ongewenst schuiven van de plaat over de lepels.
Het zit er in wezen al op.bvvoorst schreef:Een beveiliging op een beveiliging...?
Lijkt me een beetje overdreven. Prachtig systeem zo.
Je gebruikt de rotatie functie om het draaikantelstuk te draaien, de kantelfunctie om de vorken recht te zetten, zowel voor je als zijdelings. Je gebruikt de kantelfunctie om de lepels achterover te kantelen (plaat schuift tegen de staande zijde van de lepels) en zijdelings de plaat te leggen/lossen.
Wanneer de palletvorken in de juiste positie staan en de rijplaat eenmaal is opgepakt, schakelt de machinist om van kantelen naar klemmen. De rijplaat ligt dan vast en schakel je terug naar kantelen om de rijplaat in de juiste positie te houden bij rijden over oneffen terrein, om bij te stellen tijdens transport of wanneer je tijdens het lossen/leggen van de plaat, niet parallel aan de ondergrond ligt.
Daarna weer omschakelen naar de klemfunctie om de klem te lossen en de rijplaat te leggen.
Het beschrijven of vastleggen van de werkwijze/werkvolgorde is wel een goed punt.
Of het allemaal volgens de regels is, is vers 2. Van de andere kant bekeken, bij het werken met stenenlegklem of steenklem (waar ook een last uit de klem kan vallen, wanneer je deze per ongeluk bediend) wordt ook geen gebruik gemaakt van allerlei extra beveiligingen. Maar misschien is dat een kwestie van tijd, je weet maar nooit.
Re: Rijplatenklem
Jawel Jan, de meesten hebben maar 2 extra functies. Bij gebruik van stenenklem of sorteergrijper word zowel het kantelen als het roteren afgesloten en doorgeschakeld op het uitrustingstuk.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...
Re: Rijplatenklem
Meestal heb je dan op de stenenklem/sorteerknijper geen rotor meer in combinatie met draaikantelstuk.
-
- Starter
- Berichten: 75
- Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Rijplatenklem
Zitten er cilinders met voorbestuurde terugslagkleppen op? Zonder dat zou een beveiliging op het bedienen ook onzin zijn toch....?
-
- Starter
- Berichten: 512
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 11:03
- Locatie: Heerde
Re: Rijplatenklem
Nee. Want een voorgestuurde terugslagklep op de cilinders functioneert als slangbreukventiel. Om deze te bedienen is er geen dubbele handeling van de machinist nodig.
Laatst gewijzigd door Bobcatspecialist op wo 4 mar, 2015 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijplatenklem
dan kun je altijd nog door het perongeluk aanraken van de knop/joystick de klem openenBobcatspecialist schreef:Nee. Want een voorgestuurde terugslagklep op de cilinders functioneert als slangbreukventiel. Om deze te bedienen is er geen dubbele handeling nodig van de machinist nodig.
-
- Starter
- Berichten: 512
- Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 11:03
- Locatie: Heerde
Re: Rijplatenklem
Sorry jongens, ik begrijp dat wij allemaal technisch zijn en iedereen heeft het beste met dit soort zaken voor, Maar, nu worden de zelfde rijplaten geladen zonder deze klem.
Mogen we dan blij zijn met de voorgestelde optie, als er geen verkeerde bedieningen worden gedaan blijft de plaat mooi vast geklemd op de vorken liggen.
Mogen we dan dit idee wat blijer ontvangen, nu lees ik alleen maar,, als,, als,, als.
Ik heb toch geschreven hoe wij vijftig jaar geleden met rijplaten om gingen
Groetjes Rinus
Mogen we dan blij zijn met de voorgestelde optie, als er geen verkeerde bedieningen worden gedaan blijft de plaat mooi vast geklemd op de vorken liggen.
Mogen we dan dit idee wat blijer ontvangen, nu lees ik alleen maar,, als,, als,, als.
Ik heb toch geschreven hoe wij vijftig jaar geleden met rijplaten om gingen
Groetjes Rinus
Beter in een keer goed gedaan.
Re: Rijplatenklem
Ja, ik ben t niet vaak met je een Rinus, maar nu wel... Iedereen doet t al jaren los op de lepels, en nu moet er een beveiliging zitten óp het extra veiligheidssysteem ..
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...