Vragen over Liebherr A 901 B

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Hallo Willem,
ik weet het niet. Ik kan er op dit moment nog geen functie aan toedichten, of liever gezegd de handel reageert nergens op. Zou kunnen dat deze voor het afstempelen wordt gebruikt, maar deze machine is niet voorzien van een dergelijke voorziening

Gebruikersavatar
sjampowww
Starter
Berichten: 224
Lid geworden op: do 6 apr, 2006 18:01
Locatie: Avenhorn
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door sjampowww »

Er zitten duidelijk wel stempels op je pendelas... Als je die "afgestempeld" kan je pendel as niet meer pendelen..
Dat bedoelt Willem met stempeling...
Houd moet , komt goed

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Hallo sjampoww,

Kun je me dit nader uitleggen ?

Gebruikersavatar
Cat Diesel Power
Forumlid
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 25 okt, 2006 20:56
Locatie: Oostduinkerke

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Cat Diesel Power »

Wel, je vooras is een pendelas met twee cilinders erop. Tijdens het rijden moeten deze vrijstaan om oneffenheden in de weg op te vangen. tijdens het werken met de machine moeten deze vastgezet worden, anders lig je zo op je zij. Vandaar Dus met het afstempelen bedoeld men het vastzetten van de vooras zodat deze niet meer kan schommelen tijdens het werken.
Volvo ECR48C

Gebruikersavatar
willem litronic
Starter
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan, 2008 11:43
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door willem litronic »

Het makkelijkst om dit even te testen is de bovenwagen over de zijkant te zetten en de bak op de grond zetten en dan door drukken met de bak zodat de wielen vrij van de grond komen.
van de achteras zal dan het wiel los komen van de grond.
Als van de vooras het wiel op de grond blijft dan is de asstempeling los.
Als van de voor/stuur as het wiel ook vrij van de grond komt dan staat de as stempeling vast.
Als de wielen zowel voor en achter een aantal centimeters van de grond zijn en je zou dan het kleine hendeltje aan de linkerkant omhalen zou je een schok moeten voelen in de machine en-of het voor wiel op de grond moeten zien zakken.

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Beginneling »

Erwin schreef:Johan heeft helemaal gelijk. Toevallig heb ik dit probleem ook al eens gehad op onze A901C van bj '80. Daar was het resorvoir helemaal weg, afgebroken. We hebben toen een nieuwe gemonteerd en het werkte weer prima. Nu lijkt het mij om veiligheidsredenen dat er druk op moet komen om de zwenkrem vrij te koppelen.
Dat is pas later gekomen. In die tijd was het zo dat wanneer je nog geen luchtdruk had,kon je de zwenk nog niet afremmen. Dat was best wel link als je de kraan even wou verplaatsen in de schuur bijvoorbeeld, dan wou je remmen en da deed hij het niet.

De kraan ziet er nog goed uit overigens (Y)
"Ken niet" bestaat niet.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Een update.

Als eerste een reactie op Cat diesel./Willem Ik begrijp nu wat je bedoelt. Mijn conclusie dat dit naar behoren werkt.

Ik heb een detailtekening nader bekeken die betrekking had op de “druckluftanlage – oberwagen”
Ik kwam hierbij een paar opmerkelijke dingen tegen als ik deze tegen de daadwerkelijke situatie op de kraan bekeek.
Mij was al opgevallen dat op de inkomende lucht/persleiding voor de zwenkrem een pleister was geplakt. Dus niet verwonderlijk dat de zwenkrem het niet doet. (zie foto)
Afbeelding

Ik ben vervolgens begonnen met het testen tot hoever de luchtdruk terug te volgen was.
Hierbij ben ik begonnen bij de input van het zwenkrempedaal. Zie foto
Afbeelding
Ook hier geen druk aanwezig , terwijl de drukmeter 5 bar aangaf.
Vervolgens naar het drukventiel gegaan en eerst de linker en vervolgens de rechterzijde geopend. Ook hier geen druk (zie foto). Ik zag hier wel een draad waar iets heeft ingezeten ?? maar wat.
Afbeelding

Ik wilde de rechte zijde vervolgen , echter was deze afgesneden , een klein stukje open leiding (plastic) . Met een stuk koperdraad het vervolg proberen te vinden. Ik om nu uit bij een onderdeel dat nergens beschreven staat ( zie foto)
Afbeelding

Een zijde is afgedopt. Ik neem aan dat hier de druk op moet komen te staan vanuit de ketel Het zit onderaan de boom. Ik ben nog niet zover gekomen om deze te openen. Het begon mij te donker te worden
Afbeelding

is dit ook een drukverdeler

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Beginneling »

Ik begrijp niet precies hoe dit zit, maar je rem pendaal moet lucht krijgen vanaf de ketel.
Als je het pendaal intrapt moet hij lucht sturen naar je zwenkrem zelf, hier is uiteraard ook een luchtleiding voor nodig.
Dan moet er nog ergens een leiding bij komen vanaf het handeltje waarmee je de rem konstant mee vast zet. Dit kan mogelijk al onder je pendaal er bij komen. Dat handeltje gaat namelijk ook op lucht.
Op je zwenkrem zit dan een luchtbooster die de luchtdruk omzet in oliedruk, hier is het remoliereservoir voor.

Wat een stroomdraadje in dit verhaal doet weet ik niet.

Ik denk alleen dat het niet heel eenvoudig is, anders had de vorige eigenaar het wel gerepareerd ipv verwijderd. Maar als ik zie hoe je er mee bezig bent, denk ik dat het wel goed komt. (Y)
"Ken niet" bestaat niet.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Ik redeneerde net zoals jij doet. Maar op de aanvoerleiding staat geen druk. Ik moet dus eerst de aanvoerleiding nalopen. Ik denk / hoop dat het de afgedopte aansluiting is. Is dit ook niet het geval, dan zal ik nog verder terug moeten richting de ketel.
Als ik de aanvoer goed heb, zal ik vervolgens de leidingen moeten nalopen vanaf het zwenkrempedaal richting de booster.

Ps de stroomdraadjes staan er bij toeval op. hebben m.i geen betekenis in dit verhaal.

Gebruikersavatar
Erwin
Forumondersteuning
Berichten: 2000
Lid geworden op: zo 3 dec, 2006 22:38
Locatie: Sinderen
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Erwin »

Ik zit even te denken. De 3e foto waar staat 'wat heeft hier gezeten' zit daar in de cabine geen drukknop? Ik had op de 901c een vetpot waar ik speciaal vet in moest doen (heb nog wel een tube liggen). Hiermee kon ik doormiddel van drukknop op de vloer de bonkelaar (tandwiel in de draaikrans om te zwenken) smeren. De laatste foto waar op staat 'afgedopt' kan nog wel eens die vetpot zijn. Draai anders die dikke dop bovenop eens los en kijk daar eens in.
Weet wat kan en mag op BMF.
Lees de
Forumregels eens door.

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”