Vragen over Liebherr A 901 B

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Hallo Forumleden,

Zoals ik al heb geschreven bij het voorstellen, ben ik iemand die niet werkzaam is in de branche. Nu heb ik een oude Liebherr A901-b gekocht. Ik denk zo rond het jaar 1975

De meesten zouden denken , wat moet je daar nu mee. Ik zal het proberen uit te leggen.
Ik houd van oude techniek, die eigenlijk simpel en direct moet zijn. Het moest ook een object zijn, dat zo langzamerhand aan het verdwijnen is en als klap op de vuurpijl er moest zo nu en dan ook mee gewerkt kunnen worden.

Nu had ik thuis ook nog werkzaamheden liggen waarbij ik een kraan nodig had, boomstammen uitgraven, fundering uitgraven etc. Als ik deze zou laten uitvoeren ben je al gauw 55 euro per uur kwijt. Ik ben op het internet aan het snuffelen gegaan en heb hierbij mijn blik laten vallen op de liebherr A901. De machine sprak mij direct aan.
Nu moet ik eerlijk zijn. Ik heb geen verstand van graafmachines. Het was puur op mijn gevoel en wat de verkoper mij vertelde. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb de machine laten transporteren naar mijn dorp , heb hem midden op het veld gezet, zodat ik niets kon raken en ben er mee gaan experimenten. Ennnnnnnnn Alles werkt nog, misschien niet helemaal 100%.

Zijn er dan helemaal geen problemen ?. Jazekers. Er zijn zaken waarbij ik niet precies weet hoe het werkt, hoe de storing op te lossen , of waar de onderdelen te halen , bestellen.

Het eerste probleem wat ik graag met jullie als kenner wil delen is het volgende.
Op de linker zijkant zit een handel , hier mee bedien ik het zwenken van de machine. Als je bv de machine naar links stuurt en je hebt het punt bereikt, laat je de hendel los. De machine reageert echter zeer traag om te stoppen. De hendel naar recht bewegen wil dan wel helpen. Toch blijft hij kruipen. Ik heb zitten snuffelen en wat rondgevraagd. Af en toe hoor ik dan “Dat zal waarschijnlijk het stuurventiel zijn. “

Mijn vraag is nu hoe los ik dit op, of wat is er eigenlijk aan de hand. Is het stuurblok defect, zijn de seals versleten ? Wie kan mij hierbij verder helpen

Mvg marc

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: oude liebherr A901-b

Bericht door Beginneling »

Als het goed is zit er een zwenkrem op. Waarschijnlijk heb je twee rempedalen, waarbij de linkse dient om de draaiende beweging te stoppen. Dan zit er mogelijk nog ergens een luchtschakelaar, die de zwenk blokkeert voor als je over de weg rijdt, maar het kan ook zijn dat je de zwenk met een pen dient te blokkeren, die je vanuit de cabine laat zakken, op het moment dat de bovenwagen precies recht boven de onderwagen staat.
Het is natuurlijk mogelijk bij een oudere machine dat de zwenkrem niet meer werkt.
"Ken niet" bestaat niet.

Gebruikersavatar
Erwin
Forumondersteuning
Berichten: 2000
Lid geworden op: zo 3 dec, 2006 22:38
Locatie: Sinderen
Contacteer:

Re: oude liebherr A901-b

Bericht door Erwin »

Beste Marc,
Welkom op het Forum!
Als ik jou verhaal goed begrijp gaat de bovenwagen vanzelf heen en weer wanneer je rijd? De machine heeft geen automatisch zwenkrem zoals nieuwere machine's. Je zult de (linker)voet op de rem moeten zetten. Je kunt de zwenkrem ook vast zetten met een handeltje als het goed is. (Als dat nog werkt) Of vastzetten met een pin naast of voor je stoel. (Als dat ook nog aanwezig is)
Misschien kun je wat foto's plaatsen. Dat werkt wat makkelijker met uitleggen.
Weet wat kan en mag op BMF.
Lees de
Forumregels eens door.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Het klopt prescies wat "geginneling" zegt. De onderwagen wordt met de bovenwagen doormiddel van een pen vergrendeld. Je dient de pen zelf te steken. Een situatie die met name voorkomt bij het rijden op straat.

Als ik het dus goed begrijp heeft de linkse pedaal een remmende functie om de draaibeweging bij bv het graven te stoppen ? Ik kon geen functie aan het pedaal toekennen. Niets reageert hierop

Ik ben druk doende om diverse foto's te plaatsen, echter ik ben niet zo'n kei om dit "praktische" probleem op te lossen. Zodra ik een manier vindt om de foto's te plaatsen zal ik dit direct doen.

mvg marc

Gebruikersavatar
Erwin
Forumondersteuning
Berichten: 2000
Lid geworden op: zo 3 dec, 2006 22:38
Locatie: Sinderen
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Erwin »

Inderdaad het linkerpedaal is voor het afremmen van het zwenken of je houd hem geremd als je een klein stukje moet rijden. Als ik me niet vergis zit voor jou linker joystick een klein hendeltje die om kunt klappen. Wanneer je dit doet hoor dat er lucht word vast gehouden of los gelaten. Hiermee kun je de zwenkrem ook blokkeren.

Als je foto's wilt plaatsen moet je ze even verkleinen. Hier, hier en hier staan verschillende programma's met complete uitleg die je kunt downloaden om foto's te verkleinen. De maximale grootte van de foto's mag zijn :800 x 600 óf 600 x 800 pixels en de maximale bestandsgrootte mag 199 kB zijn.
Als je nog vragen hebt mag je het mij ook via pb (persoonlijk-bericht) vragen.

Succes!
Weet wat kan en mag op BMF.
Lees de
Forumregels eens door.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Hierbij mijn eerste foto, ik hoop dat het lukt

Afbeelding

Gebruikersavatar
gijsbertus
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 37802
Lid geworden op: zo 29 jul, 2007 19:55
Locatie: Kesteren

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door gijsbertus »

Ik zeg één klein dingetje "Een pracht machine. (Y) )

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

Ik heb al in de gaten dat ik nog zeer weinig van de machine weet. Ik heb op diverse sites gezocht maar geen of zeer weinig documentatie kunnen vinden.

Het enige wat ik heb gekocht is een onderdelenboek van een Liebherr A 911B , deze moet als ik het goed begrijp, vrij goed met de A901 B overeenkomen gezien de onderdelen en opbouw.
Ik voel mij nu net een klein kind met vragen zoals wat is dat ? Hopelijk hebben jullie er begrip voor.
Ik heb als eerste een foto genomen met daarop de twee pendalen met daarbij links een hevel. Weet iemand waar deze voor dient?

Afbeelding

Ik heb nog veel meer vragen maar ik moet de foto’s ook nog bewerken en voorzien van tekst

Gebruikersavatar
Erwin
Forumondersteuning
Berichten: 2000
Lid geworden op: zo 3 dec, 2006 22:38
Locatie: Sinderen
Contacteer:

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door Erwin »

Kijk aan, zo komen we steeds verder. Het kleine hendeltje zal jou handbediende zwenkrem zijn. Wanneer je deze rechtop zet blokkeer je de zwenkrem. Zit er aan de rechterkant ook zo'n hendeltje? En werken deze hendeltjes?
Weet wat kan en mag op BMF.
Lees de
Forumregels eens door.

marc99
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: za 28 sep, 2013 18:23
Locatie: Aadorp

Re: Vragen over Liebherr A 901 B

Bericht door marc99 »

In ieder geval al vast bedankt. Ik ga morgen (als het weer het toelaat ), het een en ander uitproberen

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”