27mc zend/ontvangstapparatuur

Post hier alles over de techniek van bouwmachines.

Moderator: Paul

Advertentie post before
kammi
Starter
Berichten: 244
Lid geworden op: ma 10 dec, 2007 14:41
Locatie: Noord-Brabant

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door kammi »

Roger van Nispen schreef:
kammi schreef:Deze hands freeset heb ik van Scanman.nl
Werkt super goed. Is eigenlijk zo'n set die je aan de joystick monteert maar dat ziet er natuurlijk niet uit.
Om de mic met een schakelaar in de joystick te bedienen is wel wat draad en soldeer werk nodig, maar werkt daarna wel super!
Kun je precies uitleggen hoe dit aansluiten in de joystick gaat?

Want ik heb ongeveer hetzelfde en vind het in de joystick fijner. De up/downknoppen vind ik niet van toepassing, dus het is puur voor de mic te bedienen.
De grote links<>rechts schakelaar op bovenstaande foto is de aan/uit knop van de Mic. Dit is een massa schakeling. Dit kastje moet je open halen en je kan direct op het printplaatje 2 draadjes solderen (even met multimeter meten welke connectoren schakelen) welke je naar de schakelaar in je joystick laat lopen. De up/down is niet meer te gebruiken want het complete kastje verdwijnt achter je dashboard. Wel je volume instelling vooraf even afstellen. (klein grijs schroefje)

Gebruikersavatar
terexharmen
Starter
Berichten: 52
Lid geworden op: do 24 okt, 2013 20:07

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door terexharmen »

Beste forumleden,

Ik wil een 27mc kopen maar zou graag advies van jullie willen hebben. Ik wil graag een bakkie die zowel op 12 als op 24 volt werkt. Het hoeft geen luxe te zijn maar gewoon een beetje standaard bak met speaker erin. Welke zouden jullie mij aanraden en weten jullie misschien een goede betrouwbare (web)shop? Ik zit zo afentoe op een andere trekker of kraan, is een magneetvoet voor de antenne dan aan te raden of is er dan weinig bereik?
sorry voor de vele vragen maar bedankt alvast ;)

Groeten Harmen

Gebruikersavatar
service man
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 11829
Lid geworden op: wo 20 aug, 2008 15:54
Locatie: Heerde

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door service man »

de zand haas even een pb sturen die weet er alles van . heeft mij ook geholpen ;)
Als u een goedkope monteur zoekt ? verder zoeken

Gebruikersavatar
De Zandhaas
Forumlid
Berichten: 1984
Lid geworden op: do 31 mei, 2007 18:11
Locatie: Kampen

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door De Zandhaas »

service man schreef:de zand haas even een pb sturen die weet er alles van . heeft mij ook geholpen ;)
ik jouw geholpen??? je komt de straat amper uit met die tokkelkist :D

Gebruikersavatar
patrick-zaxis130W
Forumlid
Berichten: 3671
Lid geworden op: vr 30 dec, 2005 17:19
Locatie: oosthuizen
Contacteer:

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door patrick-zaxis130W »

Heeft er hier iemand ervaring met de TTi TCB-R2000 export , deze heeft ook een handsfree functie en dacht dat dat mis wel handig is voor in de kraan. Het model heeft een los display dat je weer voor in het zicht kan plaatsen. Heb nu een Jackson 1 maar de handsfree bediening weigerd zo nu en dan , die handsfree bedien ik nu met een knopje op de vloer.

Gebruikersavatar
fredje
Starter
Berichten: 349
Lid geworden op: zo 9 jul, 2006 20:43
Locatie: wijk bij duurstede
Contacteer:

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door fredje »

timvolvoec210 schreef:Zijn er machinisten die de antenne op het ballastblok hebben staan en hoe zijn jullie meningen er over?

Gr tim
Ik heb deze ook achterop ballast blok staan
Nu wordt het wel eigenlijk een richt-antenne maar op mijn mobile kraan waar je veel mee aan het rijden bent, is dit de mooiste plek . Antenne moet zo vrij mogelijk staan voor optimale berijk- ontvangst. Dus niet bij radio antenne of zwaailamp , dit werkt aafrechts op het berijk- ontvangst . Verders een goede antenne op kleefvoet (kan) net zo goed functioneren als een vaste . Als men hem maar goed af kan stellen . Is mijn ervaring . (Y) (Y) (Y)
van Schaikgrondverzet B.v Harmelen. Facebook pagina
CAT M serie's Facebook pagina

jjdegroot
Starter
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 dec, 2010 22:01
Locatie: Dokkum

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door jjdegroot »

Even een vraag voor de geleerden/ervaringsdeskundigen.
Ben nu een poos aan het uitzoeken waarom op mijn volvo ec210c ik wel goed kan zenden maar slecht kan ontvangen. Aub niet vragen over swr bakkie antenne massa enz. Dat dit goed.
Inmiddels een rechtstreekse voeding met onstoorde omvormer en voeding filter voorziening gemaakt. Dit verbeterd het iets. Maar niet afdoende.
Wanneer kraan uit is en het contact ook is het perfect! Zowel zenden en ontvangen. Zodra de kraan op contact gaat duurt het heel even en vervolgens direct s4 ruis op de s meter.
Kraan starten maakt geen verschil kwa ruis.
Machine is wel voorzien van caretrack. Er lijkt dus iets te zijn wat flink stoort.
Heeft iemand hier ervaring mee of verstand van zaken. Tis nu echt zoeken naar een speld in een hooiberg. Nog even overwogen een rf analyzer aan te schaffen. Maar dat kost goeiedag even 3 maanden aan boodschappen. Andere opties zijn meer welkom.. :D :?
www.dewaardbv.nl
Mooi wurk, makket lange dagen koart.

cjsiku
Forumlid
Berichten: 2854
Lid geworden op: wo 11 jan, 2006 10:58

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door cjsiku »

Al een andere plaats van je antenne geprobeerd? Eventueel eens een magneetvoet op je ballast of iets dergelijks?
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...

jjdegroot
Starter
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 13 dec, 2010 22:01
Locatie: Dokkum

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door jjdegroot »

De antenne op meerdere plaatsen geprobeerd. Ook op contra gewicht met losse antenne kabel. Door de deur om te testen. Maar helaas geen oplossing.
Met de tijd hoor ik steeds meer de verklaring te geven dat de c serie volvo hier om bekend staat.
Vandaag er wel achter gekomen dat de storing via de massa van antenne binnenkomt. Dezelfde massa van de kraan dus. Iets zit rond de 27mhz band flink te storen op de machine. Maar wat (ch)
Dus vanmiddag even lekker aan het zekeringen trekken geweest.. helaas ook zonder resultaat. Alleen de verwarming/climate control/airco hebben heel iets invloed. Maar niet de grote boosdoener. Ik hoop eigenlijk dat Bart hier iets, in kan verhelderen, of, aan oplossende info kan komen
www.dewaardbv.nl
Mooi wurk, makket lange dagen koart.

Gebruikersavatar
sjampowww
Starter
Berichten: 224
Lid geworden op: do 6 apr, 2006 18:01
Locatie: Avenhorn
Contacteer:

Re: 27mc zend/ontvangstapparatuur

Bericht door sjampowww »

Het kan makelijk zijn dat je antenne draad langs een computer of ander elektrische chakel kast ligt..
Ik heb dat zelf bij een liebherr900 gehad dat ik mn bakkie links achterin de cabine naast de zekering kast had hangen.
Als ik dan mn ruitenwisser aan zette werd ik gek van de storing , even als de claxon. Of dat je antennen draad op een krul ligt helpt vaak ook niet heel erg.
Hoop dat je dr wat een heb.
Mvg Sam
Houd moet , komt goed

Plaats reactie

Terug naar “Techniek”