Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Plaats hier lokaties en/of foto's van actuele sloopwerken en alle uitgevoerde sloopwerken.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Speedy
Forumlid
Berichten: 2442
Lid geworden op: ma 7 feb, 2005 20:13
Locatie: Ten-Esschen
Contacteer:

Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door Speedy »

Woensdag begint sloop onveilige deel 't Loon

Woensdag begint de gedeeltelijke sloop van winkelcentrum 't Loon in Heerlen. Dat heeft de gemeente bekend gemaakt. Het gaat om de 10 winkels die door verzakking onder het gebouw onveilig zijn geworden. Het andere deel van het complex, dat nog wel veilig is, gaat op 23 december weer open voor het publiek. Dat is de vrijdag voor Kerstmis. Het gaat dan om veertig winkels. Persconferentie gemeente Heerlen om 17.00 uur live op L1 TV.

De bewoners van het flatgebouw boven het winkelcentrum mogen op zaterdag 24 december weer terug naar hun appartementen, zo heeft de gemeente hen laten weten. Een aantal bewoners heeft boos gereageerd. Ze vinden het te lang duren voor ze weer terug mogen. De meeste bewoners verblijven tijdelijk in een hotel. Een aantal heeft onderdak gevonden bij familie of kennissen.


Bron L1
Groet Vico,
Mijn huwelijk is net een sprookje, de heks zit thuis op de bank.

chubbie
Forumlid
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 21:56
Locatie: N-Br

Re: Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door chubbie »

Momenteel is op de web cam de bezigheden van Beelen al te zien. Ze zijn zo te zien aan de overkant bezig met voorbereidingen.
Mobiel kraantje met sorteertang en er staat een oplegger bij.
10 vd 50 winkels worden gesloopt, was net op de radio.

http://portal.heerlenlive.nl/livestream/
Laatst gewijzigd door chubbie op ma 5 dec, 2011 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkie draait door !!!

Gebruikersavatar
Ronald82x
Forumlid
Berichten: 9520
Lid geworden op: ma 23 nov, 2009 3:41
Locatie: Landgraaf (Zuid Limburg.)

Re: Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door Ronald82x »

Heb het nieuws zojuist op L1 gezien, hoop dat ik er woensdag wat fotos kan schieten, het is erg moeilijk om er goed bij te komen vanwege de afzetting.

Ga me best doen om er toch iets van op foto te krijgen, hoge gebouwen genoeg in de buurt dus er moet wel iets te ritselen zijn met bewoners. ;)



Bij deze wil ik de winkel eigenaren veel sterkte toewensen de komende periode, dit wens je niemand toe. :cry:

En complimenten aan de gemeente Heerlen voor de goede serieuze aanpak, veiligheid voor alles. (Y) we mogen blij zijn dat het nog goed is afgelopen, moet er niet aan denken dat iets was gebeurt tijdens de winkel uren dan waren er doden gevallen. Best wel gek als ik eraan terug denk dat ik er nog niet zo lang geleden zelf ben gelopen om te shoppen, het had ook anders kunnen gaan. :shock: :shock:

Maar toch werd er vroeger veel sterker gebouwd dan nu, zoals ik vernomen heb zijn ze niet bepaal zuinig geweest qua beton wapening bij de bouw van 't Loon, Het is een taai gebouw dat er al bijna 50 jaar staat dat zegt veel tegenwoordig. Vooral als de bodem vaak in beweging is en ik spreek uit ervaring want woon zelf ook in mijnbouw gebied (Mijnwerkers familie :) ) En van een lichte aardbeving of aardschok kijken we niet meer zo raar dat hoort er hier bij. Zoals de kust provincies tegen het water vechten.

Mvg,
Ronald.
Laatst gewijzigd door Ronald82x op ma 5 dec, 2011 19:00, 2 keer totaal gewijzigd.
HARDCORE A WAY OF LIFE !!!

Gebruikersavatar
Barend
Starter
Berichten: 53
Lid geworden op: di 12 sep, 2006 8:41
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door Barend »

Het klopt dat Beelen gaat slopen. Beelen is gecontracteerd omdat zij het beste sloopplan hebben ingediend.
Het volgende materieel zal worden ingezet:
CAT 395 + lange giek
CAT 345 + lange giek
Hitachi draadkraan
Mobiele kraan

Zal zeker weer mooie plaatjes op gaan leveren.

chubbie
Forumlid
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 21:56
Locatie: N-Br

Re: Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door chubbie »

Bron Bn destem.nl :

Gesloopt inclusief inventaris
De aannemer Beelen uit Harderwijk gaat de sloop uitvoeren. De aannemer rijdt in de nacht van maandag op dinsdag met groot materieel naar Heerlen. Dinsdag wordt een werkplaats ingericht.

De 10 winkels die afgelopen dinsdag zijn gesloten worden inclusief inventaris gesloopt. Zij liggen boven of vlakbij de plek die verzakt. Gesloopt wordt ook een oplaadpunt van de SNS-bank. Ook een belangrijk deel van de parkeergarage wordt gesloopt.

Snelle sloop nodig
Het winkelcentrum bestaat uit vier compartimenten die bouwkundig los van elkaar staan. Drie compartimenten blijven gespaard. Het bouwwerk in het verzakkende compartiment helt langzaam maar zekert voorover, zei burgemeester Paul Depla. Snelle sloop is nodig. Op 23 december gaan de overige 40 winkels weer open en kunnen de bewoners terug naar hun appartement.

De aannemer werkt 12 uur per dag, en als het moet 24 uur per dag om op tijd klaar te zijn voor de oplevering op 23 december. In andere delen van 't Loon, een naastgelegen flat en in de Stadsschouwburg worden meetapparaten geplaatst die registreren of er trillingen en bewegingen zijn.
Henkie draait door !!!

Gebruikersavatar
Ronald82x
Forumlid
Berichten: 9520
Lid geworden op: ma 23 nov, 2009 3:41
Locatie: Landgraaf (Zuid Limburg.)

Re: Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door Ronald82x »

Speedy schreef:
Barend schreef:Het klopt dat Beelen gaat slopen. Beelen is gecontracteerd omdat zij het beste sloopplan hebben ingediend.
Het volgende materieel zal worden ingezet:
CAT 395 + lange giek
CAT 345 + lange giek
Hitachi draadkraan
Mobiele kraan

Zal zeker weer mooie plaatjes op gaan leveren.
wanneer gaat dat op transport ??

ik woon er 2 km van af kan uit mijn venster foto,s maken

Op L1 zeiden ze Vannacht omdat dat transport niet overdag mag.

Het zal een flink convooi worden als ik die lijst bekijk, mooie optocht op de autobaan richting heerlen vannacht. Eens zien of ik bij de autobaan brug bij Nuth kan komen daar kan je mooie fotos maken van beide kanten.

Speedy schreef:Daarom zij de burgemeester vorige week maandag er was geen reden tot paniek 2 dagen later ontruiming :?
maar nu doen ze er alles aan om het weer veilig te krijgen.

Vorige week maandag was het ook nog niet zo erg als nu het geval is, een week geleden stond de pilaar nog gewoon op zijn plek en dachten ze dat repareren we wel, maar wie logisch denkt die ziet dat zoiets eigenlijk niet helemaal niet kan als je naar de foto reeks kijkt die is vrij gegeven dan is slopen de enige veilige optie. (Y)
Je zou met vuur spelen als je ziets nog gaat repareren en dan gaat roepen het is veilig en vervolgens stort de boel in, dat wil niemand op zijn geweten hebben.


Ik vraag me toch af of het iets te maken zou kunnen hebben met de laatste verbouwingen, Ik heb namelijk een aantal vragen die wellicht meer duidelijkheid over de oorzaak kunnen verschaffen.

- Heeft de vloer in de garage een betonnen vloerfundering gehad ?? en is deze meschien verwijderd en vervangen door klinkers na de verbouwingen ?? Vroeger hadden parkeergarages namelijk een betonnen vloer en tegen woordig zie je vaker klinkers. (de garage van de schouwburg heeft wel een betonnen vloer.

- Als deze vloer verwijderd is dan zou dat een verklaring kunnen geven waarom er meer druk op de pilaren is komen te staan. Tevens zijn er extra parkeer plaatsen bij gekomen dat zou de belastbaarheid van de pilaren ook teveel zijn geworden, de betonnen vloer droeg dan een deel van de last van de pilaren, na de verbouwingen zou dan die last alleen op de pilaren komen te staan omdat die vloer er niet meer was om de druk te verdelen over een groter oppervlak.
Dat kan dan een tijd goed gaan tot nu. Of er is meschien een reken fout gemaakt met levende en dode last van een bouw werk. Ik bedoel hiermee dat men de extra parkeer plaatsen er gewoon heeft bijgenomen maar de extra last van de auto's die eropstaan niet heeft meegerekend in het plan.
- Daarom deze vraag, Had de oude garage wel een betonnen vloer ?? Ik kan het me niet meer herrineren. (ch)


Als iemand meer informatie hier over heeft hoor ik dat graag, Heb zelf wel enige kennis maar leren doen we elke dag nog. (Beton timmerman geweest :) )


Mvg,
Ronald.
Laatst gewijzigd door Ronald82x op ma 5 dec, 2011 20:02, 4 keer totaal gewijzigd.
HARDCORE A WAY OF LIFE !!!

chubbie
Forumlid
Berichten: 1074
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 21:56
Locatie: N-Br

Re: Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door chubbie »

Net was er bij SBS6 een oud-mijnwerker , die had het erover dat de gangen op 125 meter diepte gefundeerd waren op ijzeren palen, die door het agressieve grondwater wel eens zouden kunnen zijn aangetast. Ook wist hij te vertellen dat er net zoveel gangen onder de grond zaten daar, dan dat er wegen zijn in Amsterdam (ch)

Hij zag het allemaal somber in .
_______________________________________________________________________________________________________________________________________


Zo te zien zijn de te slopen gedeelte te zien op beide webcams (C)
Bijlagen
pic3452.jpg
pic3452.jpg (174.53 KiB) 7166 keer bekeken
Laatst gewijzigd door chubbie op ma 5 dec, 2011 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkie draait door !!!

Gebruikersavatar
Ronald82x
Forumlid
Berichten: 9520
Lid geworden op: ma 23 nov, 2009 3:41
Locatie: Landgraaf (Zuid Limburg.)

Re: Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door Ronald82x »

chubbie schreef:Net was er bij SBS6 een oud-mijnwerker , die had het erover dat de gangen op 125 meter diepte gefundeerd waren op ijzeren palen, die door het agressieve grondwater wel eens zouden kunnen zijn aangetast. Ook wist hij te vertellen dat er net zoveel gangen onder de grond zaten daar, dan dat er wegen zijn in Amsterdam (ch)

Hij zag het allemaal somber in .
_______________________________________________________________________________________________________________________________________


Zo te zien zijn de te slopen gedeelte te zien op beide webcams (C)

Ja onder heel parkstad lopen die gangen door er waren hier immers mijnen in iedere gemeente, Heerlen, Kerkrade, Brunssum, Landgraaf. Als je goed kijkt zie je de sporen nog op veel plaatsen terug.

De steenkolenberg die je bij pinkpop op de achtergrond ziet (Waar nu snow-world is gebouwd) is eentje van de vele honderden herkenbare plekken hier in de omgeving. Aan de andere kant van de berg staan de koel treintjes. ;)

Heb zelf nog spullen liggen van mijn beide Opa's die er ook hebben gewerkt, dat houd je in ere. :)

Mvg,
Ronald.
HARDCORE A WAY OF LIFE !!!

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door Randy »

@Ronald,

Het lijkt me sterk dat ze de betonvloer verwijderd hebben. Dan zou je het moeten kunnen zien aan de pilaren, want die zijn opgenomen in de vloer. Die staan niet alleen op de heipaal (ik neem aan dat het geen boorpalen zijn uit die tijd), maar de wapening van de paalkop is doorgevlochten met de vloerwapening. Overigens heb je niet alleen te maken met belasting van hetgeen er bovenop staat. Je krijgt sowieso te maken met het gevaar van opdrijven van de vloer vandaar dat er trekpalen onder zitten. Als je een sluiskolk droog zet, moet je ook niet hebben dat de sluiskolk zelf gaat varen. Daar is die niet voor bedoeld. Hahaha!!!!

Overigens heeft mijn opa ook in de mijn gewerkt, maar dan bovengronds en als steigerbouwer. Ik heb hier nog een pentekening liggen van de Maurits. Is nog heel herkenbaar, omdat onze huidige vestiging op het terrein van de Maurits staat/komt. @Marcel, bij de CvD NAK3 hangt een prachtige luchtfoto van de mijnen (het huidige DSM-terrein) teon ze nog met de A76 bezig waren.
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
Jorn
Forumondersteuning
Berichten: 4680
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 0:16
Locatie: Twente

Re: Beelen gaat deel het Loon Heerlen slopen

Bericht door Jorn »

Barend schreef:Het klopt dat Beelen gaat slopen. Beelen is gecontracteerd omdat zij het beste sloopplan hebben ingediend.
Het volgende materieel zal worden ingezet:
CAT 395 + lange giek
CAT 345 + lange giek
Hitachi draadkraan
Mobiele kraan

Zal zeker weer mooie plaatjes op gaan leveren.
Als ik de plaatjes op de vorige pagina goed interpreteer, wordt alleen de laagbouw gesloopt.
Waarom zijn de HRD-kranen dan nodig? Of moet er op afstand gesloopt worden?

Gr. Jorn
Posten? Lees eerst de forumregels door: forumregels

Plaats reactie

Terug naar “Sloopwerken in uitvoering en uitgevoerde sloopwerken”