Explosieve slooptechniek?

Post hier de algemene zaken over sloopwerken en de sloopbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Sylvester
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 23 feb, 2005 9:47
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Explosieve slooptechniek?

Bericht door Sylvester »

Word deze spectaculaire techniek nog toegepast of moeten we hiervoor naar de tv kijken?
Tis lang geleden dat ik het gezien heb, en toch wel iets bijzonders!

Laatst in de Bijlmer werden er 2 flats gesloopt door Steenkorrel, na een lange ontmatelingsperiode heeft men het betoncasco afgebroken, maar volgens mij niet door het geheel op te blazen.

Overigens hebben daar meer dan een half jaar 2 rupsgiekkranen rondgereden die vuilcontainers in de lucht hielden.

dikkertjedap
Starter
Berichten: 628
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 21:11
Locatie: hazerswoude-rijndijk

Bericht door dikkertjedap »

dit wordt nog wel gedaan maar er zijn maar een paar springmeesters in nederland actief
liever stof in mijn haren, dan zand in mijn schoenen

Gebruikersavatar
caterpillar-freak
Starter
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 10:45
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door caterpillar-freak »

Bij ons hebben we dat nog laatst gedaan in een oud flat dicht bij het twente kanaal en FBK Stadion. Eerst werd alles grondig gestript en alleen de beton constructie bleef over, mijn vader vond het wel leuk om te zien alleen ze doen het niet weer :D

dikkertjedap
Starter
Berichten: 628
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 21:11
Locatie: hazerswoude-rijndijk

Bericht door dikkertjedap »

dat komt ook omdat de verzekering haast ombetaalbaar geworden is,en er is nog een andere reden de grond in holland is niet zo best on een gebouw te laten springen. Verders gaat er nog een berg tyd in zitten met het bereken en boren van de constuctie,op de tv lijkt het wel snel te gaan maar er zit een aardige voorbereiding aan vast.
Als dat nog niet alles is een machinist wordt meestal niet vrolijk als je klerezooi moet opruimen.
maar er wordt nog wel eens wat gesprongen maar heel sporadisch en meestal op lokatie's waar je niet makkelijk komt om te kijken.
zover ik weet zijn er trouwens maar 4/5 springmeesters die hoge gebouwen mogen laten springen
liever stof in mijn haren, dan zand in mijn schoenen

Gebruikersavatar
eric
Forumlid
Berichten: 3565
Lid geworden op: do 20 jan, 2005 16:32
Contacteer:

Bericht door eric »

Volgens mij las ik laatst in de Bouwmachines (???) dat dat er zelfs nog maar 3 zijn!
"If at first you don't succeed, try again"

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door geertyke »

Laatst is ook nog een torentje in assen gesprongen door RGS. Inderdaad door de bodemgesteldheid in sommige gebieden kan dat niet altijd. Zo ook in de bijlmer. Wanneer je de flat ineens laat springen geeft dat zo+n drukgolf in de grond (dik water) dat daardoor de funderingspalen in de naast gelegen gebouwen kunnen knappen met alle gevolgen van dien. Dus dan moet je andere methodes kiezen. Beulen, elementen weer demonteren met een kraan of werken met een sloopgiek.

Springen heeft inderdaad veel voorbereidingstijd en er zitten nog al meer risico´s aan. Waarom zou je bijvoorbeeld 2 weken springgaten boren als je bijvoorbeeld in 2 weken met een beulkraan of sloopgiek de flat al plat kunt hebben?

De regelgeving verandert en de machines die erbij horen ook. Maar het wordt wel zeldzamer. En dat is toch ook weer erg jammer, want springen is een vak appart.

steve
Starter
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 30 mar, 2005 22:09
Locatie: s-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door steve »

Vaak kan er niet gesprongen worden omdat opdrachtgevers bij voorbaat al aangegeven dat dergelijke technieken niet toegestaan zijn.
Als je dan gaat navragen waarom dat niet mag kunnen ze geen antwoord geven op de vraag.

Er zijn in Nederland genoeg sloopwerkzaamheden waarbij springen een perfectie manier van slopen is. Echter onbekend maakt onbemind.

Springen vergt inderdaad een langere voorbereidingstijd, maar de totale uitvoerinsgtijd van een project hoeft er niet langer door te worden.
En drukgolven in de grond zijn heel goed op te vangen zodat naastgelegen gebouwen daar geen nadelige invloed van ondervinden.

De expert op het gebied van deze technieken is in Nederland volgens mij Danny Jowenko. Op zijn website staan nog een paar mooie voorbeelden. http://www.jowenko.nl

En hoe mooi ik sloopmachines met lange gieken ook vind, een mooi springwerk blijft genieten ;)

Sylvester
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 23 feb, 2005 9:47
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door Sylvester »

geertyke schreef:Laatst is ook nog een torentje in assen gesprongen door RGS. Inderdaad door de bodemgesteldheid in sommige gebieden kan dat niet altijd. Zo ook in de bijlmer. Wanneer je de flat ineens laat springen geeft dat zo+n drukgolf in de grond (dik water) dat daardoor de funderingspalen in de naast gelegen gebouwen kunnen knappen met alle gevolgen van dien. Dus dan moet je andere methodes kiezen. Beulen, elementen weer demonteren met een kraan of werken met een sloopgiek.

Springen heeft inderdaad veel voorbereidingstijd en er zitten nog al meer risico´s aan. Waarom zou je bijvoorbeeld 2 weken springgaten boren als je bijvoorbeeld in 2 weken met een beulkraan of sloopgiek de flat al plat kunt hebben?

De regelgeving verandert en de machines die erbij horen ook. Maar het wordt wel zeldzamer. En dat is toch ook weer erg jammer, want springen is een vak appart.
Oke, dat van die palen zit wat in idd.
Beulen is geen effectieve sloopmanier lijkt me bij grote flats? maar ondanks de nodige kijk-uurtjes bij sloopwerkzaamheden (dat worden er steeds minder door stofvrijere, en dus saaiere sloopmethoden ;)) ben ik nog niet zo thuis in deze wereld, maar vind ik me enige regelmaat dat t er maar knudde uitziet
De totale uitvoeringstijd lijkt mij ook niet langer dan op andere manieren.

Ik begrijp alleen niet waarom opdrachtgevers het uitsluiten :cry:
want het maakt voor de grond zelf niet veel uit als er nadien weer op gebouwd moet worden lijkt me. en er hoeft geen 'kwaliteit'' geleverd te worden in de zin van gebruikersgemak ofzo.
Daarnaast is 2 weken (of langer) sloopkranen in de omgeving zeker net zo vervelend als 1 klap en wat stof.

Sylvester
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 23 feb, 2005 9:47
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door Sylvester »

Zojuist was er op het 8 uur journaal het opblazen van een koeltoren van een kerncentrale in Amerika te zien vanuit meerdere standpunten gefilmd, ook van binnenuit 8)

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

beulen is en zeer effectieve sloop manier
en hoge flat kan in dagen plat liggen

waar in nederland opdracht gevers tegen aan lopen heeft denk ik te maken met de dichte bebouwing en de grote schade bedragen als het mis gaat en de hoeveelheid rotzooi

je moet niet vergeten dat en schokgolf ook ander gebouwen kan laten scheuren
daar naast is springen en nog al duur geintje
en voorbeeld is ergens in twente 2 flats op blazen koste 50000 euro beulen 18000 euro
en er was mindere overlast

en ander voorbeeld mischien nog wel duidelijker
akzo in deventer
op en bepaald moment wordt de oude graan silos gesloopt
er waren 2 opties beulen en springen
om problemen met gevoelig aparatuur te voorkomen is gekozen voor beulen

trouwens laten we eerlijk zijn
ik vind 2 weken beulen mooier om te zien dan 1 seconden knal en dan en half uur stof happen
ik ben gek maar niet achterlijk

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”