Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Post hier de algemene zaken over sloopwerken en de sloopbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
oxbow
Starter
Berichten: 650
Lid geworden op: ma 1 mei, 2006 17:20
Locatie: geel

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door oxbow »

Ik kan jan wel deels begrijpen maar dat is nu eenmaal eigen aan verhuur dat je andere mensen hun idiote prullen kan gaan verhelpen.

Wij huren vrijwel niets, en proberen alles in eigen machinepark te hebben, maar met 4-5 merken van graafmachines door elkaar is montage ook altijd niet zo simpel.
Het grote verschil zit bij de machinisten er zijn er genoeg die na 20 jaar op een kraan nog steeds niet weten wat een hamerleiding/lekleiding is, wat niet wegneemt dat het wel vakmannen zijn om ermee te werken op zich.

Al onze sloophamers +10 stuks (50kg tot 1400kilo) monteren wij gewoon met schroefkoppelingen, (op de grootste na van 2000 kilo) en hebben praktisch nooit schade en het past altijd.
de meeste machines hebben ook simpelweg 5 leidingen waarvan de dikke roodgeschilderde de Retour is die dus enkel dient voor de hamer (veel simpeler kan je het niet maken denk ik).

Om dieper op de topic in te gaan, veel bedrijven investering zich gewoon dood omdat een grote jongen zoals beelen ook nieuw spul heeft, en dat is meteen de norm dan. En dan krijg je nu eenmaal rare situaties.
Wij proberen alles in eigen beheer te hebben, van ijzerschaar tot hoogtewerkertje, tot recent een occassie HRD. (die net zijn eerste klus erop heeft zitten en ik met een glimlach 6 maand kan stilzetten zonder dat het pijn doet.)
Net zoals we een kubota u-25/3 vervangen door een nieuwe u25/3 maar de oude gewoon bijhouden. (zo hebben we er ondertussen dus 4 en dan staat er al eens 2 grote kraan stil terwijl allevier die kubota's wel aan het werk zijn.
Er staan gemiddeld 5-6 kranen stil op de depot bij ons, maar we hebben nu eenmaal veel meer spul dan machinisten, en dat is ook helemaal geen probleem als het maar betaald is. (het enige nadeel is dat een vaste kraan hebben niet echt bestaat op onze manier)

Ieder zijn manier van ondernemen, maar ik laat me niet opjutten door het nieuw of geleased spul van een ander.

fendtboertje
Starter
Berichten: 75
Lid geworden op: di 19 aug, 2008 16:45
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door fendtboertje »

service man schreef:met je top 5 kan ik ver in mee gaan . maar wij verhuren niet , en hebben géén snel koppelingen ,bewust al gedaan ,wat er niet op zit gaat niet kapot
maar zijn ook bedrijven die per gsm . proberen te helpen . lukt dat niet
stuur ik een monteur . maar ligt het aan jouw of je machine , dan gaat de meter lopen en kunje betalen .
das ook een andere manier van verhuren
Ben ik met je eens Gerrit! Maar ook bij ons (Carl van Tetering) is het een heeele grote frustratie en past het eigenlijk totaal niet in de planning om dan even naar Brussel of naar Adam cs te rijden om een schakelaar om te zetten. We zitten tot half februari al helemaal vol gepland met de bouw van nieuwe machines. Daar komen nog een aantal beurten en ook reparaties tussendoor en daar is eigenlijk al geen tijd voor. Ja en oke, dat is nou eenmaal als je 24uur service in heel de Benelux levert en mensen te kort komt. Je zou zeggen van hup, mannetje bij maar dat is wel erg lastig! Weet jij nog een goeie monteur die alles kan aanpakken? Wij kunnen ze niet vinden en jaa, we bouwen nou eenmaal speciale dingen en dat kan niet iedereen in de praktijk... Niet erg om dan naar Brussel te rijden voor een kraan die niet start omdat hij nog in z'n voor of achteruit staat en daar een halve dag mee kwijt te zijn hoor, niks mis mee! Maar je bent bang om en factuur te sturen, je word er toch weer over gebeld en dan word het wel een ramp om zulk werk te moeten doen.

daf3600
Starter
Berichten: 749
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 22:42

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door daf3600 »

Van te voren goede afspraken maken is in andere takken van industrie heel normaal.

Bij grote tapijt- papier of chemische fabrieken is het heel normaal dat er voorwaarden gesteld worden, en dat dan ook direct duidelijk is wie waarvoor wel of niet gaat betalen.

Als je dat goed vastlegt dan komen zulke frustraties als Jan bijvoorbeeld heeft, veel minder voor.
De klanten blijven toch wel komen. Als ze één keer gewend zijn aan duidelijkheid.

Gebruikersavatar
J Witteveen
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 13220
Lid geworden op: zo 7 jun, 2009 18:51
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door J Witteveen »

Verhuur van machines en hulpstukken kan je eigenlijk alleen doen als je er binnen een uur van je vestiging of standplaats monteur kan zijn.
Zo verhuren wij zonder machinist beslist niet in buitenland maar Groningen en Limburg behoren ook niet meer tot ons verhuur gebied.
Er kan altijd wat gebeuren wij maken wel mee dat men als men de kraan uitzet alle schakelaars op 0 gaat zetten !! maar ook bijvoorbeeld een schakelaar voor de lier ! als die erf niet op zit schakelen wij die functie uit en is de niet aanwezige hoogte afslag overbrugd. zodat de kraan wel kan uitschuiven.
Dan bellen ze hij doet het niet meer !! heb je ergens aangezeten ? nee hoor zeggen ze dan ! Er zijn ook klanten die uitstekend storing kunnen zoeken via de telefoon en dan kan je het in 95% van de gevallen oplossen . Ook wij leren er van dus als de lier er niet op zit gaat de sleutel uit de schakelaar voor keuze lier.
vroeger waren we jong en draaiden we op antieke kranen. Nu zijn we antiek en draaien op jonge kranen

janbak
Forumlid
Berichten: 1443
Lid geworden op: do 31 mei, 2007 18:57
Locatie: wicourt
Contacteer:

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door janbak »

weet je wat nu zo gek is als wat aan een Liebherr hangt dan hoor je geen mens alles werkt, waar om kan dat niet bij ander merken ?
bij volvo zijn veel type s goed, alleen last gehad met de 160 en de 180 type,

neem nu een Hitachi zaxis in belgie de half van de kraanmannen weten niet hoe je de hamer functie moet aan zetten !

er zijn hier ook belgie zaxis gebruikers, ik vraag aan jullie om dat eens te vertellen hoe dat werkt ?

laats wat met een Kubota me gemaakt, 3 weken oud de Atlas copco hamer ook , de klant heeft meer Kubota s en atlas hamers,
maar de hamer was zijn eerst nieuw model atlas copco, hij wat niet zo goed als het oude model , en hij was al lek de dichtingen er uit,
ze waren er mee aan het werk, je kon horen dat hij niet goed werkte , ik vraag staat de retour wel open, ja om te hameren moet ik op de knop drukken en dan schakelt de hamer functie in dat is nieuw , dus je heb geen kraan meer te verzetten, nee , dat kon ik niet geloven dus even de motor kap open bij het ventiel en wat zat daar een kogel kraan en die was dicht dus geen open retour, niet gek dat de hamer na 3 weken werken lek is, en de hamer werkt 2 keer snellen .

ik vind dat er bij lever van een machine wel eens wat meer uitleg mag zijn ?

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door geertyke »

Dat is vaak ook het probleem tussen de fabrikant van aanbouwdelen en uitrustingsstukken. Beiden hebben zeker lang niet altijd de ervaring en kennis in huis om dat goed met elkaar af te stemmen. Wel hamerfunctie op machine opbouwen, maar niet de juiste drukloze retour. Of werken met scharen, dat er geen lekolie leiding is gemonteerd. Als klant of leverancier van aanbouwdelen moet je dat weer aandragen. Daar heeft Jan Bak, echt zeker een zeer terecht punt en kom ik ook in de praktijk heel veel tegen. Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is en echt wel beter kan. Daarin is nog veel te verbeteren. Daarom is het ook van belang bij aanschaf van machine en ook aanbouwdelen goed op elkaar af te stemmen en is iedereen bij gebaat. Jan Bak is zeker iemand die dat heel goed begrijpt en dat kan oplossen en weet waar hij over praat!

janbak
Forumlid
Berichten: 1443
Lid geworden op: do 31 mei, 2007 18:57
Locatie: wicourt
Contacteer:

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door janbak »

geertyke schreef:Dat is vaak ook het probleem tussen de fabrikant van aanbouwdelen en uitrustingsstukken. Beiden hebben zeker lang niet altijd de ervaring en kennis in huis om dat goed met elkaar af te stemmen. Wel hamerfunctie op machine opbouwen, maar niet de juiste drukloze retour. Of werken met scharen, dat er geen lekolie leiding is gemonteerd. Als klant of leverancier van aanbouwdelen moet je dat weer aandragen. Daar heeft Jan Bak, echt zeker een zeer terecht punt en kom ik ook in de praktijk heel veel tegen. Terwijl het helemaal niet zo moeilijk is en echt wel beter kan. Daarin is nog veel te verbeteren. Daarom is het ook van belang bij aanschaf van machine en ook aanbouwdelen goed op elkaar af te stemmen en is iedereen bij gebaat. Jan Bak is zeker iemand die dat heel goed begrijpt en dat kan oplossen en weet waar hij over praat!
geertyke je snap het, maar zolang de aanbouwdelen leverancier samen met de kranen leverancier in een bed legen veranderd er niets!
en de genen die niet bij hun in bed deuk, zeg het wel en dan ben je eigenwijs!

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door martin 520 »

Misschien het instructieboek eens lezen??
Als je een vakman bent wil je ook alles van de machine weten toch?
janbak schreef:weet je wat nu zo gek is als wat aan een Liebherr hangt dan hoor je geen mens alles werkt, waar om kan dat niet bij ander merken ?
bij volvo zijn veel type s goed, alleen last gehad met de 160 en de 180 type,

neem nu een Hitachi zaxis in belgie de half van de kraanmannen weten niet hoe je de hamer functie moet aan zetten !

er zijn hier ook belgie zaxis gebruikers, ik vraag aan jullie om dat eens te vertellen hoe dat werkt ?

laats wat met een Kubota me gemaakt, 3 weken oud de Atlas copco hamer ook , de klant heeft meer Kubota s en atlas hamers,
maar de hamer was zijn eerst nieuw model atlas copco, hij wat niet zo goed als het oude model , en hij was al lek de dichtingen er uit,
ze waren er mee aan het werk, je kon horen dat hij niet goed werkte , ik vraag staat de retour wel open, ja om te hameren moet ik op de knop drukken en dan schakelt de hamer functie in dat is nieuw , dus je heb geen kraan meer te verzetten, nee , dat kon ik niet geloven dus even de motor kap open bij het ventiel en wat zat daar een kogel kraan en die was dicht dus geen open retour, niet gek dat de hamer na 3 weken werken lek is, en de hamer werkt 2 keer snellen .

ik vind dat er bij lever van een machine wel eens wat meer uitleg mag zijn ?
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
oxbow
Starter
Berichten: 650
Lid geworden op: ma 1 mei, 2006 17:20
Locatie: geel

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door oxbow »

Bij veel aanbouwdelen is er echt geen handleiding nodig, veel simpeler als een sorteergrijper kan het bijna niet.
Een beetje bedrijf laat het aan de eigen monteur of verantwoordelijke over om de machinisten in te lichten over hoe ze ermee moeten werken en aansluiten. (een leverancier kan toch moeilijk tegen 8 machinisten een uitleg gaan doen over een sloophamer)

Wat ik zorgwekkender vind is zoals een nieuwe doosan waar ik pas inzat, dat je alles kunt instellen vanop het display, tot liggen klooien aan het debiet, en ook op het display via een usb stick muziek en andere zooi kunnen afspelen.
zo'n dingen zijn voor mij totaal overbodig. En een display met 32 menu's help daar een machinist telefonisch maar eens doorheen om een doodgewone sorteergrijper in te stellen...

Los van het feit dat men nu begint met regenereren en ad-blue in graafmachines. (we hebben nu 2 stuks cat E serie, en 1 zaxis 5 serie, en ik denk dat ik al mijn Cat D serie en zx-3 machines gewoon compleet laat reviseren inplaats van te vervangen door moderne zooi waarvan ik nu al aanvoel dat er 10 000uren mee volmaken een dure grap word.

janbak
Forumlid
Berichten: 1443
Lid geworden op: do 31 mei, 2007 18:57
Locatie: wicourt
Contacteer:

Re: Ik denk dat ik maar een sloopbedrijf start?

Bericht door janbak »

een belgie hitachi zaxis mag je niet instellen volgens de tekens op de display, dan stel je hameren in maar staat hij op grijper functie of schaar functie dan heb je geen hamer functie in gesteld .

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”