Slooptechniek

Post hier de algemene zaken over sloopwerken en de sloopbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
High Reach Demolition
Forumlid
Berichten: 2043
Lid geworden op: do 21 okt, 2004 22:05
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Slooptechniek

Bericht door High Reach Demolition »

Heb de discussie over slooptechniek verplaatst hierheen. De eertste berichten zijn echter verdwenen dus heb ik die even zo onder elkaar geplakt:
-------------------------------------------------------------------------------------


High Reach Demolition
Moderator
Geregistreerd op: 21-10-2004
Berichten: 83
Woonplaats: Hilversum
Geplaatst: Wo 19 Jan 19, 2005 0:28 Onderwerp:


over de discussie sloopgiek of niet. Mijn mening;

Beulen kan en is een optie als er geen gevaar voor omliggende gebouwen cq. personen ontstaat (bijvoorbeeld op afgesloten bedrijventerrein) In een nauwe stadsomgeving vind ik het niet verstandig om een paar redenen:
1. de belangrijkste en waarom het ook in Nederland en zeeeer veel landen meestal verboden is Trillingen (daarmee beschadigen van omliggende bouwwerken).
2. Meer stofontwikkeling
3. het hoe dan ook een ongecontroleerde manier is (ook al is de machinist een super vakman - heeft ie zijn dag niet of is ie even afgeleid dan is de kans dat het verkeert afloopt er groot)
4. er zijn vast veel meer redenen. Grootste blijft VEILIGHEID

Dan de voordelen (mijns inziens) van een sloopgiek.
1. het is een gecontroleerde manier van slopen (selectief)
2. trillingsarm
3. minder lawai producerend
4. arbovriendelijker voor machinist
5. neemt minder ruimte in
6. (zeg maar) omgevings vriendelijk (zie hierboven)
7. machine is ook op de grond in te zetten voor sorteer/ hamer of ander werk (mits wisselgiek uiteraard) zou dus kunnen volstaan met 1 multifunctioneele machine tewijl je bij beulen toch altijd daarnaast nog een machine zal moeten aanschaffen voor deze werkzaamheden.
8. de belangrijkste: VEILIGHEID (er vanuit gaande dat de machinist weet wat hij doet uiteraard)

Dan over de aanschaf van een sloopgiek, afhankelijk van de grote kost deze net zoveel of minder als een beulkraan.
Gaan we uit van hoger dan 26m dan is er altijd een optie de machine te huren er zijn er zat. Abeko , Van Tunen, eva.

Over de tijd ben ik het ook niet eens. Bij selectiefslopen is alles relatief klein gebroken en vaak al gesorteerd (gebruik sloopgiek)
Bij toepassing van Beulkraan slaat deze alles in grote brokken op de grond en moet je daar in deze melee nog gaan verkleinen en sorteren.
Denk zelfs dat dit in de praktijk meer tijd kost.

En dan de wijze van slopen met kleine pupskraan op een berg puin wat voor tijd vergt dit wel niet. Mijn schatting is dat deze minimaal 3x langer bezig is als één sloopgiek pak de rekenmachine en zie daar de winst.

Als je hem niet genoeg kan inzetten hoef je hem niet te kopen huren leverd in dat geval geld op.
_________________
Mvr, Remco Kruis
http://www.highreachdemolition.com
http://www.vantunen.net
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


volvogek
Member
Geregistreerd op: 14-12-2004
Berichten: 38
Woonplaats: sambeek
Geplaatst: Wo 19 Jan 19, 2005 7:06 Onderwerp:


grote voordeel van een bult puin maken is, dat je zelf alleen maar machinekosten hebt, als je een sloopgiek laat komen, heb je al direct kosten van transport en kraan ed. Voor dat geld kun je zelf enkele dagen een bult maken.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook voor een sloopgiek, maar aan de andere kant kan ik ook wel snappen waarom sommoige het naders doen.

Zelf hebben we een sloopgiek, maar hebben toch wel ooit dat we een andere kraan met sloopgiek laten komen, omdat dat goedkoper is als onze kraan omzetten, en ombouwen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


dikkertjedap
Member
Geregistreerd op: 14-12-2004
Berichten: 49
Woonplaats: leiderdorp
Geplaatst: Wo 19 Jan 19, 2005 19:08 Onderwerp:


ben het niet helemaal eens remco met beulen verklein je ook aales heb het een paar gedaan een flat van 8 hoog is in 8 werkdagen plat gebeuld opbouwen van een draigline duurt driee uur en is meteen op 45 meter hoogte je heb mmer profijt van een draigline tijdens het werk vooraf als een kraan met sloopgiek (LET OP GEEN SLOOPARM DAT IS IETS ANDERS)een kraan met sloopgiek komt altijd in de laaste fase eendraadkraan is altijd goedkoper dan een kraan met sloopgiek alleen de machinst is vrij duur omdat hij een zeker een aantal uur moet draaien om zijn hijsbewijs te behouden dat is het grote probleem want als hij weg gaat zie maar eens een machinist te vinden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



High Reach Demolition
Moderator
Geregistreerd op: 21-10-2004
Berichten: 83
Woonplaats: Hilversum
Geplaatst: Wo 19 Jan 19, 2005 23:49 Onderwerp:


David,
Voor 8 verdiepingen heb je geen hoge sloopgiek nodig deze kan direct op transport en kan zo van de trailer aan het werk. Als we ervanuit gaan dat de flat totaal gestript is zou het met beulen sneller plat zijn echter heb je hierna geen bal meer aan zo'n kraan. Hij kan hoogstens een paar grote brokken in 2e beulen en dan houd het op. Dat puin moet nog wel verkleind en/of verladen worden dus 2e machine erbij kost ook geld en personeel. En over het veiligheids aspect hebben we het dan nog niet gehad.

Marcel,
De berg puin is optie als je de tijd krijgt. Maar tijd is geld en veel opdracht gevers vinden dat het gisteren al plat had gekunt zodat zij verder kunnen.
Gelukkig wordt er tegenwoordig vaker niet alleen naar prijs, maar ook naar toegepaste techniek, tijdsbestek en aanverwante zaken als netheid, reputatie van het bedrijf ed. gekeken.
Denk voor alle partijen een goede zaak.


Maar sta open voor de discussie (daar is deze voor) dus meer input altijd welkom.
Laatst gewijzigd door High Reach Demolition op wo 31 aug, 2005 20:50, 4 keer totaal gewijzigd.
The Sky is the Limit ...!!!
gr, RemCo
http://www.vantunen.net
http://www.highreachdemolition.com

dikkertjedap
Starter
Berichten: 628
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 21:11
Locatie: hazerswoude-rijndijk

Bericht door dikkertjedap »

beste remko een 2e machine is ook nodi bij een sloopgiek want met een sloopgiek kunnen ze niet alles netjes vlak krijgen om op te werken wordt je al verteld als je er een huurt ( van tunen b.v) dus dat klopt maar voor een gedeelte :evil:

High Reach Demolition
Forumlid
Berichten: 2043
Lid geworden op: do 21 okt, 2004 22:05
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door High Reach Demolition »

ja daar heb je wel gelijk in echter bij eigen giek met wissel gaat het natuurlijk wel.Maar over je antwoord Van Tunen heeft vorige maand een bejaardehuis plat gemaakt zonder enig ander materiaal. Dus klopt je verhaal maar gedeeltelijk.
The Sky is the Limit ...!!!
gr, RemCo
http://www.vantunen.net
http://www.highreachdemolition.com

dikkertjedap
Starter
Berichten: 628
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 21:11
Locatie: hazerswoude-rijndijk

Bericht door dikkertjedap »

nog eff wat anders ken jij een machinst die snel is met een hydr hamer die een draigline bij kan houden met een kelder slopen met beulen
ik ben er weinig tegen gekomen die daar aan kunnen tippen
:D

Gebruikersavatar
volvogek
Starter
Berichten: 986
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 20:48
Locatie: Sambeek
Contacteer:

Bericht door volvogek »

High Reach Demolition schreef:David,

Marcel,
De berg puin is optie als je de tijd krijgt. Maar tijd is geld en veel opdracht gevers vinden dat het gisteren al plat had gekunt zodat zij verder kunnen.

Maar sta open voor de discussie (daar is deze voor) dus meer input altijd welkom.
Heb je helemaal gelijk in, eigenlijk krijg je te weinig tijd om alles goed en netjes te doen.

High Reach Demolition
Forumlid
Berichten: 2043
Lid geworden op: do 21 okt, 2004 22:05
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door High Reach Demolition »

nog eff wat anders ken jij een machinst die snel is met een hydr hamer die een draigline bij kan houden met een kelder slopen met beulen
ik ben er weinig tegen gekomen die daar aan kunnen tippen
Snap je even niet David.
Hoezo hammeren je kan toch ook beulen met een dieplepel of snap ik het niet? Om voor een kelder te slopen een draigline te brengen....hmmmm dat snap ik niet. Ben je helemaal kwijt.... :?
The Sky is the Limit ...!!!
gr, RemCo
http://www.vantunen.net
http://www.highreachdemolition.com

Gebruikersavatar
volvogek
Starter
Berichten: 986
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 20:48
Locatie: Sambeek
Contacteer:

Bericht door volvogek »

Met een sloopgiek kun je meestal niet altijd je eigen pad maken. Ligt aan het merk en uitvoering die je hebt laten bouwen.
Wij hebben onze zo laten bouwen dat we dat dus wel kunnen. Je moet er geen hele bergen mee willen gaan verzetten, maar voor zichzelf vlak maken, of vuil van de grond oprapen met een grijper is geen probleem.


Beulen van een kelderdek, is met een beul snel gedaan. Maar wat ga je dan doen? De vloer krijg je er niet uit, want er ligt nog teveel betonijzer en steenpuin in zodat de klap niet aankomt. Verder zal het al een grote kelder moeten zijn, als je aan wilt halen om de wanden te beulen.

dikkertjedap
Starter
Berichten: 628
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 21:11
Locatie: hazerswoude-rijndijk

Bericht door dikkertjedap »

die een keer dat ik gelukkig mocht zijn om met een draiglaine samen te werken was me uitstekend bevallen een vloer in een kelder is goed te beulen als je de goede maat beul maar heb als de draigline een stuk gedaan heb trek je met de hydr kraan het beton ijzer zo uit de vloer en daarna is het gewoon grind scheppen bij een hamer blijft meestaal alles aan elkaar hangen als je het wil verwijderen je staat verbaasd wat een klap een beul kan geven bij ven eijk zweren ze erbij .remko bij vermeulen hadden wij een 0&k rh 6 daar beulde wij altijd mee (zat geen hamerfunctie op) er daar scheurde de onder kant van de hoofdgiek daar komt bij dat een eu bedienig niet echt lekkere klappen geeft. o&k had trouwens ook een rempedaal erin die maar half werkte

Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door geertyke »

Heb ze ook eens van Transverko aan het werk gezien. Toen moesten ze ook een stukje van een viaduct bouwen. Toen gingen ze beulen met de graafmachine. Dacht zelf ook dat het niet snel ging. Mits het een zware beul is kun je toch wel snel werken!! Denk dat als ze de hamer eraan hadden ze er 2 uur over hadden gedaan! Inclussief ombouwtijd van de hamer. Nu gingen ze beulen. Ketting inpikken en met de zware beul een paar flinke klappen op goede plaatsen. 1 15 minuten alles fijn!!! Dus dat werkt toch ook wel goed.

Kijk dan nog maar eens goed op mijn CD met foto's van de Cehave in Den Bosch. Daar zie je ook een 365B en 385B vloeren slaan!!

Geert-Yke

High Reach Demolition
Forumlid
Berichten: 2043
Lid geworden op: do 21 okt, 2004 22:05
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door High Reach Demolition »

Uiteraard als het gaat met de draigline-beul en je hebt deze er, dan kan het. Maar ben het er net als Marcel mee eens dat het in 95% van de gevallen niet productief zodan niet mogelijk is.

Beulen gaat trouwens prima met een dieplepel.
Oa. beide 385's met retrofit en diggingboom gemonteerd gaat het zeer goed af ken ik je vertellen uit ervaring. Ook van Tunen doet zo al jaren goede zaken met de 350's maar hammeren is ook oké en crushen of knippen kan ook. (afhankelijk wat het is hoe zwaar dik etc.)

En geloof nog steeds niet dat transport van een 350 meer kost als dat van een komplete beulkraan. No way hoséé...

Nog wat wat Marcel aangaf; met een sloopgiek kan je wel degelijk je eigen pad maken als je deze hierop gekocht heb (aangepast).

Neem als beste bijvoorbeeld Van Tunen's oude sloopgiek de H25DLC.
Heb nergens ter wereld een sloopgiek gezien die over de zijkant de giek compleet met VT35 op de grond kon leggen en nog recht omhoog trekken. Deze kon dat. Het is maar wat je zelf wil. Het blijft een mix van Hoogte, stabiliteit, rijkwijte/werkbereik basismachinekeuze en wat voor te monteren attachments.

maar goed, terug naar waar het hierover gaat de sloop in Leeuwarden
The Sky is the Limit ...!!!
gr, RemCo
http://www.vantunen.net
http://www.highreachdemolition.com

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”