Veiligheid in de Sloop

Post hier de algemene zaken over sloopwerken en de sloopbedrijven.

Moderator: André

Plaats reactie
Advertentie post before
Gebruikersavatar
geertyke
Forumlid
Berichten: 7867
Lid geworden op: zo 24 okt, 2004 11:01
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Veiligheid in de Sloop

Bericht door geertyke »

Deze maand in BMB een interessant artikel in BMB over veiligheid in de sloop en sloopgieken. Zeer belangrijk en helemaal terecht dat Cowboys eens flink onder de loup worden genomen!! Er is het juiste materieel voor en mag ook zeker in aanbestedingen terugkomen. Wie het juiste materieel niet heeft, ook geen inschrijving! Ook deskundig en ervaren personeel is zeer belangrijk.

Dat het zover moet komen blijkt maar weer. Ook in Nederland gebeuren hier en daar wel eens bijna dodelijke ongelijken door onjuist materieel, ondeskundig personeel en onjuiste werkwijze. Dat het geen flauwekul is blijkt maar weer dat afgelopen maandag in de drukke binnenstad van Koln bij sloopwerkzaamheden een medewerker gedood is bij sloopwerkzaamheden. En betonplaat viel bovenop een medewerker tijdens het werken met sloopkogel in de binnenstad!



http://www.ksta.de/html/fotolines/12271 ... n.shtml?10

Gebruikersavatar
volvogek
Starter
Berichten: 986
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 20:48
Locatie: Sambeek
Contacteer:

Re: Veiligheid in de Sloop

Bericht door volvogek »

Ik had het al gezelen in de Duitse krant, stond alleen niet bij dat dat bij P&Z was.

Eigenlijk heb je wel gelijk.
Maar je kunt ook materiaal inhuren (wordt nu ook veel gedaan, zoals je weet) en als het met machinist gehuurd wordt, dan gaat het wel.
Maar eigenlijk is het belachelijk dat er machines met sloopgiek zonder personeel verhuurd wordt. Je kunt tot de Liebherr 974 met 40m giek (en alles wat eronder komt) huren zonder machinist.

De Arbeidsinspectie is bezig met nieuwe richtlijnen voor slopers, zoals certificaten, opgeleiding machinisten e.d. In de sloop krijg je maar 1 kans, je kan het niet even overdoen.
Demolition Squad

Randy
Forumlid
Berichten: 3670
Lid geworden op: za 11 dec, 2004 22:31
Locatie: Echt

Re: Veiligheid in de Sloop

Bericht door Randy »

Worden die richtlijnen dan alleen van kracht in Nederland of wordt dat Europees aangepakt? Want er lopen natuurlijk heel wat buitenlandse werknemers rond zowel in de bouw als de sloop. En de projecten worden ook almaar verder in het buitenland gerealiseerd.

Als je ziet dat de machinisten in het buitenland nog regelmatig zonder gedegen opleiding werken en je dus zo even (bijvoorbeeld) een inhuur manusje-van-alles op een dergelijke machine zet is dat vragen om problemen.

Randy
Liebherr LTM1050-3.1

Gebruikersavatar
caterpillar-freak
Starter
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 10:45
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Veiligheid in de Sloop

Bericht door caterpillar-freak »

Vandeweek heeft er zich ook een ongeval bij de sloop van de SuikerUnie in Groningen plaatsgevonden.
Ze waren de bekleding(aluminium) van de silo's aan het slopen. Werkzaamheden gebeurden pal naast het spoor, geregeld namen de platen een grote vlucht en kwamen ze op en naast het spoor terecht. Dit is weer het zoveelste ongeval bij een sloopproject, waarbij Euro Demolition betrokken is..
Een sloopgiek is bij deze werkzaamheden een veel betere oplossing. De kraan kan de aluminium platen vast houden in de grijper, en gecontroleerd op het maaiveld neer leggen.

Filmpje RTV Noord

Gebruikersavatar
Ron
Forumlid
Berichten: 3506
Lid geworden op: wo 9 nov, 2005 22:55
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Veiligheid in de Sloop

Bericht door Ron »

caterpillar-freak schreef:Vandeweek heeft er zich ook een ongeval bij de sloop van de SuikerUnie in Groningen plaatsgevonden.
Ze waren de bekleding(aluminium) van de silo's aan het slopen. Werkzaamheden gebeurden pal naast het spoor, geregeld namen de platen een grote vlucht en kwamen ze op en naast het spoor terecht. Dit is weer het zoveelste ongeval bij een sloopproject, waarbij Euro Demolition betrokken is..
Een sloopgiek is bij deze werkzaamheden een veel betere oplossing. De kraan kan de aluminium platen vast houden in de grijper, en gecontroleerd op het maaiveld neer leggen.
Kan aan mij liggen, maar in het filmpje hoor ik niets over Euro Demolition. Wel geeft G. Kroeze van Jager Midwolde toe dat dit niet goed is gegaan en dat zij met een andere sloopmethode verder gaan. Beetje Amerikaanse toestanden in de media: "stel dat dit of dat gebeurt, dan..." en "als..., dan....". Ik dacht dat wij nuchterder waren. Mijn ervaringen met Jager Midwolde zijn bij diverse sloopwerken als positief ervaren (en dan niet gezien als hobbyist, maar puur zakelijk).
Ron van der Velpen
Hoogeveen

http://www.vandervelpen.nl

Gebruikersavatar
martin 520
Forumlid
Berichten: 2296
Lid geworden op: zo 26 aug, 2007 9:22
Locatie: Vlak bij Harlingen..
Contacteer:

Re: Veiligheid in de Sloop

Bericht door martin 520 »

geertyke schreef:Deze maand in BMB een interessant artikel in BMB over veiligheid in de sloop en sloopgieken. Zeer belangrijk en helemaal terecht dat Cowboys eens flink onder de loup worden genomen!! Er is het juiste materieel voor en mag ook zeker in aanbestedingen terugkomen. Wie het juiste materieel niet heeft, ook geen inschrijving! Ook deskundig en ervaren personeel is zeer belangrijk.

Dat het zover moet komen blijkt maar weer. Ook in Nederland gebeuren hier en daar wel eens bijna dodelijke ongelijken door onjuist materieel, ondeskundig personeel en onjuiste werkwijze. Dat het geen flauwekul is blijkt maar weer dat afgelopen maandag in de drukke binnenstad van Koln bij sloopwerkzaamheden een medewerker gedood is bij sloopwerkzaamheden. En betonplaat viel bovenop een medewerker tijdens het werken met sloopkogel in de binnenstad!



http://www.ksta.de/html/fotolines/12271 ... n.shtml?10
Helaas komen zulke berichten nog teveel voor. Maar voordat we de zaak gaan radicaliseren, toch eerst maar eens goed naar de foto's kijken en jezelf de vragen te stellen; Waar bevond de medewerker zich op het moment toen het betonblok bovenop hem viel??.
Heeft de oorzaak te maken met "zoals hierboven de indruk gewekt wordt" door ondeskundig materieel, ondeskundig personeel of een onjuiste werkwijze?

Het antwoordt op de eerste vraag is eenvoudig te vinden op de foto's namelijk; Buiten de afzetting !! Het had dus iedere toeschouwer kunnen wezen.
Heeft het ongeval dan nog te maken met ondeskundig personeel of materieel of een onjuiste werkwijze??
Het antwoordt dat hier correct zou zijn is NEE, de ruimte tussen het pand en de afzetting is gewoon te klein, hier kun je gewoon geen pand zo slopen. De (toegewezen) ruimte is en wordt steeds kleiner, maar de te slopen panden hoger en helaas gaan die twee dingen niet samen. En deze voorbeelden zijn er te over, ook in Nederland. :?
Eerbied voor het oude......open oog voor het nieuwe..!!!

Gebruikersavatar
caterpillar-freak
Starter
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 10:45
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Veiligheid in de Sloop

Bericht door caterpillar-freak »

Ron schreef:
caterpillar-freak schreef:Vandeweek heeft er zich ook een ongeval bij de sloop van de SuikerUnie in Groningen plaatsgevonden.
Ze waren de bekleding(aluminium) van de silo's aan het slopen. Werkzaamheden gebeurden pal naast het spoor, geregeld namen de platen een grote vlucht en kwamen ze op en naast het spoor terecht. Dit is weer het zoveelste ongeval bij een sloopproject, waarbij Euro Demolition betrokken is..
Een sloopgiek is bij deze werkzaamheden een veel betere oplossing. De kraan kan de aluminium platen vast houden in de grijper, en gecontroleerd op het maaiveld neer leggen.
Kan aan mij liggen, maar in het filmpje hoor ik niets over Euro Demolition. Wel geeft G. Kroeze van Jager Midwolde toe dat dit niet goed is gegaan en dat zij met een andere sloopmethode verder gaan. Beetje Amerikaanse toestanden in de media: "stel dat dit of dat gebeurt, dan..." en "als..., dan....". Ik dacht dat wij nuchterder waren. Mijn ervaringen met Jager Midwolde zijn bij diverse sloopwerken als positief ervaren (en dan niet gezien als hobbyist, maar puur zakelijk).
Euro Demolition is onderaannemer, de kraan die je in het filmpje ziet is van ED.

Gebruikersavatar
Beginneling
Forumlid
Berichten: 1371
Lid geworden op: za 26 jan, 2008 14:18
Locatie: Volendam

Re: Veiligheid in de Sloop

Bericht door Beginneling »

caterpillar-freak schreef:Vandeweek heeft er zich ook een ongeval bij de sloop van de SuikerUnie in Groningen plaatsgevonden.
Ze waren de bekleding(aluminium) van de silo's aan het slopen. Werkzaamheden gebeurden pal naast het spoor, geregeld namen de platen een grote vlucht en kwamen ze op en naast het spoor terecht. Dit is weer het zoveelste ongeval bij een sloopproject, waarbij Euro Demolition betrokken is..
Een sloopgiek is bij deze werkzaamheden een veel betere oplossing. De kraan kan de aluminium platen vast houden in de grijper, en gecontroleerd op het maaiveld neer leggen.

Mijn reactie:
Een aluminium plaat scheurt gemakkelijk af en dan heb je nog maar een klein stukje in de grijper, maar het grootste gedeelte ligt al beneden.


Martin520 schreef;
Het antwoordt op de eerste vraag is eenvoudig te vinden op de foto's namelijk; Buiten de afzetting !! Het had dus iedere toeschouwer kunnen wezen.
Heeft het ongeval dan nog te maken met ondeskundig personeel of materieel of een onjuiste werkwijze??
Het antwoordt dat hier correct zou zijn is NEE, de ruimte tussen het pand en de afzetting is gewoon te klein, hier kun je gewoon geen pand zo slopen. De (toegewezen) ruimte is en wordt steeds kleiner, maar de te slopen panden hoger en helaas gaan die twee dingen niet samen. En deze voorbeelden zijn er te over, ook in Nederland. :?

Martin heeft in mijn ogen groot gelijk. Het gebeurt maar al te vaak dat een weg, of alleen maar een fietspad, niet afgezet mag worden in eerste instantie en dat hemel en aarde bewogen moeten worden voordat het wel mag en je pas veilig kunt werken.
En langs het spoor dien je gewoon desnoods een steiger te plaatsen en de platen er eerst af te halen, maar dat is meestal niet ingecalculeerd.

Verder ben ik toevallig ook eens voor zes weken als ZZP-er op een Liebherr 954 met 27 meter giek gezet en ik vind zelf dat dat er niets toe doet. Je weet hoe je moet slopen of je weet het niet.

Wat er precies in Keulen is gebeurt weet ik natuurlijk ook niet, maar er is ook nog zo iets als eigen verantwoordelijkheid. Een machinist die de hele dag aan het beulen, of hoog aan het knippen is, ziet niet altijd of er soms toevallig aan de andere kant iemand onder gaat staan.

Vaak genoeg heb ik gezien dat er tijdens sloopwerkzaamheden nog even iemand op een stuk koper duikt en er zodoende een gevaarlijke situatie ontstaat.

Daar zijn nou V & G plannen voor.
"Ken niet" bestaat niet.

High Reach Demolition
Forumlid
Berichten: 2043
Lid geworden op: do 21 okt, 2004 22:05
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Veiligheid in de Sloop

Bericht door High Reach Demolition »

Probleem in beide gevallen: er wordt geen ruimte gegeven. Aanbestedingen kloppen niet!!! Niet de sloper maar de opdrachtgever moet voor de rechtbank!

@CaterpillarFreak:
Er is maar 1 HRD geschikt (hoog genoeg) en deze staat voorlopig stil. Zo blijkt maar weer waarom er hoge HRD's nodig zijn, echter een HRD had ook hier totaal geen garanties kunnen geven tegen het evt. wegvliegen van delen van het bekledingsmateriaal. Met de hand slopen is optie maar sorry om het te moeten zeggen de beste manier is gewoon even tijd en ruimte maken om het machinaal (op welke manier dan ook) met alles en iedereen uit de weg zo snel mogelijk naar beneden te maaien.

Marcel zegt het heel juist: Niet alleen juiste materieel en werkwijze maar ook de juiste opgeleide mensen en blijven nadenken en de mogelijkheden krijgen.

We zouden die oogkleppen eens af moeten zetten hier en eens goed kijken hoe het in sommige andere landen wel goed geregeld is. Maar de mannen hier willen zelf graag het wiel uitvinden en tot die tijd zal dit gezeur blijven. Nederland zijn koppositie in de sloopwereld al lang kwijt. We hebben zoveel regeltjes, maar wat geregeld moet zijn is het niet. Die schijnveiligheid maakt alles des te gevaarlijker.
The Sky is the Limit ...!!!
gr, RemCo
http://www.vantunen.net
http://www.highreachdemolition.com

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”