Veiligheid op slooplocaties

Post hier de algemene zaken over sloopwerken en de sloopbedrijven.

Moderator: André

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Destruction
Starter
Berichten: 201
Lid geworden op: do 17 aug, 2006 18:14
Locatie: Beilen

Veiligheid op slooplocaties

Bericht door Destruction »

De arbeidsinspectie is na overleg met de BABEX en VS ( Vereniging van Sloopaannemers ) een project gestart met betrekking tot de veiligheid en de stofbestrijding op diverse sloop locaties. Zowel totaalsloop projecten als renovatiesloop projecten worden bezocht ( ongeveer 400 projecten totaal )

Men werkt / controleert aan de hand van een checklist die samen met BABEX en VS is opgesteld.

De navolgende veiligheidsaspecten komen aan bod:

* Het voorkomen / bestrijden van stof op de slooplocaties.
d.m.v. nathouden / nevelen / stofafzuiging / stof vrij slopen.

* Sloopkraan dient minimaal een halve gebouwhoogte bij het sloopobject verwijderd te zijn ( gebouw 10 m1 hoog afstand tot gebouw 5 m1 enz )
( Mits er ruimte bij het te slopen gebouw is ).

* Medewerkers / Slopers mogen zich niet meer in het bereik van de sloopkraan begeven ( sorteren sloopafval buiten het bereik van de sloopkraan.

* Sloopobject nathouden / nevelen met voldoende water ( het liefst bij de bron nathouden ).

* Renovatie sloop stof ontwikkeling beperken door afzuigen stof bij de bron, stofafzuiging plaatsen, Nevelen / nathouden, niet vegen maar stofzuigen van ( beton ) vloeren.

* Valbeveiliging op hoogtes boven de 2,5m1 ( vallijnen mag ook )

Graag zou ik van jullie horen of er bij jullie op een slooplocatie als geinspecteerd is, wat de bevindingen waren van jullie en /of de Inspecteur.

De genomen of door jullie genomen maatregelen met betrekking tot het bovenstaande.

Ideeen om bepaalde werkwijzen te verbeteren e.d.

Het bovenstaande is zeer belangrijk voor de sloopbranche er zijn op dit moment nog maar weinig toeleverings bedrijven van machines / gereedschappen die aan stofbeperking voldoen:

( alleen Verachtert met sproeiinstallatie VT serie )
( vloer en wandfrees met stofafzuiging van een aantal merken )

Het ontbreekt in de branche aan:

Sloophamers met stofafzuiging. ( handmatige sloop )
Boorhamers met stofafzuiging.
Volgelaats kappen met ventilatie voor de handslopers in het renovatie sloopwerk. ( Dit wordt verplicht ).

Noem zo maar op

Ik hoop dat dit een belangrijk en nuttig forum onderwerp wordt.

de baron
Starter
Berichten: 109
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 12:53
Locatie: deventer

veiligheid op sloop locaties

Bericht door de baron »

klopt zal nog meer veranderen mag straks ook niet meer beton en metselwerk zagen zonder volgelaats scherm

demolitionman
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 20 mei, 2007 20:10
Locatie: nootdorp

Bericht door demolitionman »

tja de bureaucraten zijn weer wakker geworden met hun regeltjes, je wordt er doodziek van.
natuurlijk heb je valbeveiliging nodig en moet je stof beperken, maar moet je met je kraan heen en weer gaan rijden tussen sloopobject en sorteerplek??????? ze lijken wel niet wijs.
de prijzen in de sloop zijn al dermate laag dat een project er nauwelijks van betaald kan worden.
je moet dus voor minder geld veel meer gaan doen.
wij hebben overigens nog geen inspectie gehad maar die komt ongetwijfeld omdat de arbeidsinspectie pal aan de overkant van onze slooplokatie zit.

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

demolitionman ik denk dat buropietje bedoel dat handmatig sorteren niet meer bij de kraan mag.
dus dat je zo en stahe loper rond je kraan hebt huppelen die stukjes hout weg raapt.
en daar valt wat voor te zeggen natuurlijk.
ik ben gek maar niet achterlijk

demolitionman
Starter
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 20 mei, 2007 20:10
Locatie: nootdorp

Bericht door demolitionman »

kapteinron schreef:demolitionman ik denk dat buropietje bedoel dat handmatig sorteren niet meer bij de kraan mag.
dus dat je zo en stahe loper rond je kraan hebt huppelen die stukjes hout weg raapt.
en daar valt wat voor te zeggen natuurlijk.
ja dat bedoel ik, maar omdat deze niet meer in het bereik van de kraan mag staan moet je iedere keer heen en weer rijden.
de debielen, ze moeten zelf eens een keer in de praktijk gaan kijken.
en wij hebben geen stage lopers rond de machine hoor.
dit is meestal eigen personeel

dikkertjedap
Starter
Berichten: 628
Lid geworden op: di 14 dec, 2004 21:11
Locatie: hazerswoude-rijndijk

Bericht door dikkertjedap »

wij hebben er wel mee te maken gehad i.v.m met luchtboren maar met een echte oplossing komen ze niet echt ,er zijn wel stpfkappen gemaakt om de de boren heen die aangesloten stond op een stof zuiger.
liever stof in mijn haren, dan zand in mijn schoenen

Sylvester
Starter
Berichten: 176
Lid geworden op: wo 23 feb, 2005 9:47
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Bericht door Sylvester »

ik als student bouwkunde zie dagelijks de sloop van avans-hogeschool in tilburg en qua arbo en veiligheid is het ernstig droevig gesteld, echt erg droevig,.
het stoft hier net zo hard als bij het wtc instorten, en helmen hebben ze nooit op, en ze lopen continue in het draaibereik van de kranen,

Gebruikersavatar
johanneuteboom
Gewaardeerd lid, meer dan 10000 posts
Berichten: 15951
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 19:25
Locatie: Heemskerk

Bericht door johanneuteboom »

Ja Silvester, daar hoef je geen geleerde voor te zijn , het is ook niet voor niets dat de sloopbrance deze controle over zich af heeft geroepen. Het is een heel simpel verhaal, De statistische letselgevolg of ongevallen cijfers in de sloop branche maken deze stappen noodzakelijk, en ik weet dat er bijhoorlijke boete's uitgeschreven kunnen gaan worden aan zowel werkgevers als werknemers. Waarbij de werknemers al aan een half weekloon aan boete opgelegd kan krijgen voor een ogenschijnlijke lichte overtreding, als bijvoorbeeld het negeren van pers. beschermingsmidd. Voor werkgevers kunnen boete bedragen in de tienduizenden euro's lopen, afhankelijk v/d omzet bedrijf.We zullen gaan merken dat deze controle maatregelen effect resulteren. Eigenlijk moet de branche zich doodschamen, dat overheids ingrijpen noodzakelijk is om de sloopsector in het gareel te krijgen. Hoewel ik ook genoeg bedrijven ken die wel het veilig werken nastreven, en er alles aan te doen om te inoveren, en hun medewerkers te blijven instrueren t/a veilig werkmethodes. Om eerlijke concurentie na te streven kunnen we de acties v/d inspectie dienst alleen maar toejuigen. Laten we hier met ons allerbelang medewerking aan geven . :Y

kapteinron
Starter
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 19:17
Locatie: Deventer Overijssel

Bericht door kapteinron »

er is enorm veel voor te zeggen.
alleen kom je altijd op punten dat je en menings verschil krijgt. hier bedoel ik dus wat in het vca wordt beschreven als het nemen van en aanvaardbaar risico. je weet dat je en risico loopt maar je hebt er alle mogelijke aan gedaan om dat risico te nutraliseren.

maar wat nu als zn buro mensen andere gedachten heeft over aanvaardbaar risico?

bv helm plicht. op het hek hangt en bordje met de verplichte pbm's maar het enige wat er uit de lucht kan vallen is en vogel. zulke dingen.

en waneer is er sprake van overmatig stof?

wat ik wel hoop is dat op deze manier ook de bedrijven aan worden gepakt die voor en appel en een ei de boel plat gooien zonder zich aan wat voor regel dan ook te houden terwijl er genoeg bedrijven zijn die het wel netjes doen maar net even te duur waren door dat zei wel aan veiligheid deden.
Laatst gewijzigd door kapteinron op zo 16 dec, 2007 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben gek maar niet achterlijk

Gebruikersavatar
terexman
Forumlid
Berichten: 1292
Lid geworden op: za 25 mar, 2006 19:08
Locatie: heerlen

Bericht door terexman »

Helemaal mee eens Ron. :Y
Groetjes,

Terexman www.stessen.com

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”