Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Hier kun je alles vinden en posten over bedrijven werkzaam in de funderingsbranche.

Moderator: Wilco

Advertentie post before
R85
Starter
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 29 mei, 2017 9:09
Locatie: Rijswijk (Z-H)

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door R85 »

Onlangs begrepen op de Facebook pagina Oude kranen Nostalgie dat de American 7250 van Voorbij nr. 5 , genaamd Hobbelpaard, van Vroom is over genomen. En dat kraan 5 nadat die is omgevallen niet meer opgeknapt is maar in onderdelen oa naar de sloop is gegaan..... :?

De volgende foto is een "oudje" van Ballast Nedam. Foto genomen eind jaren '90 waar nu het European Patent Office gebouwd wordt.
Bijlagen
IMG_7322.JPG
IMG_7322.JPG (431.91 KiB) 2615 keer bekeken

Gebruikersavatar
Actros4154
Starter
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door Actros4154 »

ik denk dat die 180 GLS niet van Ballast Nedam maar van Meko was. Die verhuurde toendertijd een paar kranen aan Ballast en die werden ook in de kleur gezet. Aan de gasolie tank te zien was het een Meko machine. (ex Dirk Verstoep kraan)

R85
Starter
Berichten: 141
Lid geworden op: ma 29 mei, 2017 9:09
Locatie: Rijswijk (Z-H)

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door R85 »

Actros4154 schreef:ik denk dat die 180 GLS niet van Ballast Nedam maar van Meko was. Die verhuurde toendertijd een paar kranen aan Ballast en die werden ook in de kleur gezet. Aan de gasolie tank te zien was het een Meko machine. (ex Dirk Verstoep kraan)
Dit wist ik niet, weer een interessante aanvulling! Ik dacht deze moet van Ballast Nedam zijn, hij is Ballast Nedam grijs met een sticker(wat er van over is) met Ballast erop. Omdat ik de foto's fotografeer met mijn telefoon zie je helaas dit soort kleine dingen niet meer.

Wat ik overigens ook niet meer wist is dat Vrolijk heiwerken 2 Kobelco's heeft gehad, eentje met een makelaar zonder schuiftafel en de ander met lei(d)ers. Ik zag dit van de week op mijn HI8 bandjes, ze stonden allebei gelijkertijd in Wateringen te heien.

Gebruikersavatar
Actros4154
Starter
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door Actros4154 »

Vrolijk had inderdaad 2 Kobelco's. een 7035 (ex Postma) en een 7045 met leiers. Later zijn ze allebei omgebouwd naar makelaar met schuiftafel.

Gebruikersavatar
bob
Forumlid
Berichten: 1685
Lid geworden op: vr 10 mar, 2006 20:34
Locatie: Alphen aan den rijn

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door bob »

Ook nog een foto vanuit de tijd dat ik nog geen auto had en dus de foto's ging maken op de fiets.Een American en Priestman van Voorbij en links op de achtergrond staat nog een P&H van Vroom.
Bijlagen
oudjes Voorbij.jpg
oudjes Voorbij.jpg (299.41 KiB) 2365 keer bekeken

Gebruikersavatar
ET
Forumlid
Berichten: 2596
Lid geworden op: zo 1 apr, 2007 21:36
Locatie: Den Haag

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door ET »

Gaaf hoor Bob !!
Groetjes Eddie.

Martin
Forumlid
Berichten: 3367
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door Martin »

mooie foto's van allemaal!
Wat zou de reden zijn dat het heiblok meestal aan de binnenzijde v/d makelaar zat? Beter zicht v/d machinist op het werk?
Later is dit principe in ieder geval verlaten.

martin

Gebruikersavatar
Erik5299
Starter
Berichten: 52
Lid geworden op: di 7 jun, 2011 18:12

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door Erik5299 »

(Wat zou de reden zijn dat het heiblok meestal aan de binnenzijde v/d makelaar zat?)

Ik die tijd moest je altijd hijsen over de kopschijven van de giek en moest het blok dus aan binnenkant van de makelaar hangen.
Moderne stellingen hebben schijven op de kop van de makelaar en heb je de schijven in de giek dus niet meer nodig om het blok
te hijsen. Je blok hoeft dus niet meer recht onder je schijven van de giek te hangen,je draad loopt nu vanaf de trommel over de kop van de makelaar naar de kat. Dus kun je het blok aan de buitenkant hangen.De kop schijven van de giek worden nu gebruikt om de makelaar op en af te toppen. Meestal wordt er met 18 meter giek gewerkt,scheelt ook weer in gewicht.
Doe mij maar een jankende AMERICAN met een D30!

Martin
Forumlid
Berichten: 3367
Lid geworden op: di 6 feb, 2007 17:59
Locatie: Velsen

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door Martin »

zo had ik het nog niet bekeken maar inderdaad. Toch moesten er ook kopschijven over blijven om de makelaar te kunnen hijsen (makelaardraad) want ik neem aan dat toen de makelaar ook in hoogte verstelbaar was.

Gebruikersavatar
bob
Forumlid
Berichten: 1685
Lid geworden op: vr 10 mar, 2006 20:34
Locatie: Alphen aan den rijn

Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven

Bericht door bob »

P&H van Vroom.
Bijlagen
vroom3.jpg
vroom3.jpg (205.94 KiB) 1849 keer bekeken

Plaats reactie

Terug naar “Funderingsbedrijven”