Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Moderator: Wilco
Advertentie post before
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Onlangs begrepen op de Facebook pagina Oude kranen Nostalgie dat de American 7250 van Voorbij nr. 5 , genaamd Hobbelpaard, van Vroom is over genomen. En dat kraan 5 nadat die is omgevallen niet meer opgeknapt is maar in onderdelen oa naar de sloop is gegaan.....
De volgende foto is een "oudje" van Ballast Nedam. Foto genomen eind jaren '90 waar nu het European Patent Office gebouwd wordt.
De volgende foto is een "oudje" van Ballast Nedam. Foto genomen eind jaren '90 waar nu het European Patent Office gebouwd wordt.
- Bijlagen
-
- IMG_7322.JPG (431.91 KiB) 2614 keer bekeken
- Actros4154
- Starter
- Berichten: 976
- Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
ik denk dat die 180 GLS niet van Ballast Nedam maar van Meko was. Die verhuurde toendertijd een paar kranen aan Ballast en die werden ook in de kleur gezet. Aan de gasolie tank te zien was het een Meko machine. (ex Dirk Verstoep kraan)
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Dit wist ik niet, weer een interessante aanvulling! Ik dacht deze moet van Ballast Nedam zijn, hij is Ballast Nedam grijs met een sticker(wat er van over is) met Ballast erop. Omdat ik de foto's fotografeer met mijn telefoon zie je helaas dit soort kleine dingen niet meer.Actros4154 schreef:ik denk dat die 180 GLS niet van Ballast Nedam maar van Meko was. Die verhuurde toendertijd een paar kranen aan Ballast en die werden ook in de kleur gezet. Aan de gasolie tank te zien was het een Meko machine. (ex Dirk Verstoep kraan)
Wat ik overigens ook niet meer wist is dat Vrolijk heiwerken 2 Kobelco's heeft gehad, eentje met een makelaar zonder schuiftafel en de ander met lei(d)ers. Ik zag dit van de week op mijn HI8 bandjes, ze stonden allebei gelijkertijd in Wateringen te heien.
- Actros4154
- Starter
- Berichten: 976
- Lid geworden op: zo 5 nov, 2006 14:25
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Vrolijk had inderdaad 2 Kobelco's. een 7035 (ex Postma) en een 7045 met leiers. Later zijn ze allebei omgebouwd naar makelaar met schuiftafel.
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
Ook nog een foto vanuit de tijd dat ik nog geen auto had en dus de foto's ging maken op de fiets.Een American en Priestman van Voorbij en links op de achtergrond staat nog een P&H van Vroom.
- Bijlagen
-
- oudjes Voorbij.jpg (299.41 KiB) 2364 keer bekeken
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
mooie foto's van allemaal!
Wat zou de reden zijn dat het heiblok meestal aan de binnenzijde v/d makelaar zat? Beter zicht v/d machinist op het werk?
Later is dit principe in ieder geval verlaten.
martin
Wat zou de reden zijn dat het heiblok meestal aan de binnenzijde v/d makelaar zat? Beter zicht v/d machinist op het werk?
Later is dit principe in ieder geval verlaten.
martin
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
(Wat zou de reden zijn dat het heiblok meestal aan de binnenzijde v/d makelaar zat?)
Ik die tijd moest je altijd hijsen over de kopschijven van de giek en moest het blok dus aan binnenkant van de makelaar hangen.
Moderne stellingen hebben schijven op de kop van de makelaar en heb je de schijven in de giek dus niet meer nodig om het blok
te hijsen. Je blok hoeft dus niet meer recht onder je schijven van de giek te hangen,je draad loopt nu vanaf de trommel over de kop van de makelaar naar de kat. Dus kun je het blok aan de buitenkant hangen.De kop schijven van de giek worden nu gebruikt om de makelaar op en af te toppen. Meestal wordt er met 18 meter giek gewerkt,scheelt ook weer in gewicht.
Ik die tijd moest je altijd hijsen over de kopschijven van de giek en moest het blok dus aan binnenkant van de makelaar hangen.
Moderne stellingen hebben schijven op de kop van de makelaar en heb je de schijven in de giek dus niet meer nodig om het blok
te hijsen. Je blok hoeft dus niet meer recht onder je schijven van de giek te hangen,je draad loopt nu vanaf de trommel over de kop van de makelaar naar de kat. Dus kun je het blok aan de buitenkant hangen.De kop schijven van de giek worden nu gebruikt om de makelaar op en af te toppen. Meestal wordt er met 18 meter giek gewerkt,scheelt ook weer in gewicht.
Doe mij maar een jankende AMERICAN met een D30!
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
zo had ik het nog niet bekeken maar inderdaad. Toch moesten er ook kopschijven over blijven om de makelaar te kunnen hijsen (makelaardraad) want ik neem aan dat toen de makelaar ook in hoogte verstelbaar was.
Re: Verdwenen "oudjes" van bestaande bedrijven
P&H van Vroom.
- Bijlagen
-
- vroom3.jpg (205.94 KiB) 1848 keer bekeken