Diorama overslag locatie - [1:50]

Post hier alles over modelbouwdiorama' s in diverse schalen.

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door Remko »

Nou, het heeft even geduurd, maar hier is dan mijn eerste "diorama". Gewoon een beetje uitproberen.
Het betreft hier een schroot overslag locatie (mis alleen nog schroot...). De opslag plaatsen zijn opgebouwd uit Legioblocken. Juist, gewoon 2x4 nops standaard grijze lego stenen. Ik kende de Legioblocken al langer, maar wist nooit de naam of afmetingen. Wel, het blijkt dat ze qua maatvoering exact overeen komen met de normale 2x4 nops lego stenen. Alleen zijn deze (omgerekend naar schaal 1:1) iets hoger. Maar lengte en breedte zijn gelijk wanneer de legio-blocken omgerekend worden naar schaal 1:50. Met dank aan Driek de Graaff (DDG) voor het idee, de naam van de blokken, en de link om makkelijk, snel en goedkoop lego stenen te bestellen.

Meer informatie over de LegioBlocken: Standaard afmetingen voor Legioblocken

Het diorama zelf is opgebouwd rond om twee machines. Een Liebherr A 904 C overslag machine met sorteerknijper, en een Liebherr A 904 C overslagmachine met een zware schrootschaar (TreviBenne CS 30RS van de Cat 330D UHD set). Als transport staat de container combi van Bovrie uit Mijdrecht er bij.

Het is een eerste probeersel, dus er zullen nog wel wat fouten inzitten. Wellicht dat de bakken wat laag zijn (omgerekend nu 2 meter hoog), dus suggesties en (opbouwende) kritiek zijn uiteraard welkom!

In vogelvlucht...

Afbeelding

Vooraanzicht...

Afbeelding

Liebherr A 904 C met TreviBenne CS 30RS voor het knippen van staalkabels e.d. (machine wordt wellicht nog voorzien van een cabine bescherming).

Afbeelding

Afbeelding

Liebherr A 904 C met sorteerknijper de container combi aan het laden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
fabian 954
Forumlid
Berichten: 9065
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 11:16
Locatie: zwartsluis
Contacteer:

Re: Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door fabian 954 »

ik had jou mooie 954 high rise met poliep er ook wel bij verwacht remko ;) . ja je kunt draaisel (spaanders) nemen . dat pakt ook wel mooi .
en voor bij de schaar zou ik las draad doen . kan ie echt draad knippen :D succes groetjes
het is pas crisis als het bier op is

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door Remko »

fabian 954 schreef:ik had jou mooie 954 high rise met poliep er ook wel bij verwacht remko ;) . ja je kunt draaisel (spaanders) nemen . dat pakt ook wel mooi .
en voor bij de schaar zou ik las draad doen . kan ie echt draad knippen :D succes groetjes
Eh.. Ja... Ik zit even tussen twee A 954 C High-Rise in... :D
Er staat nog wel een R 954 C High Rise op het programma, maar die staat nog zonder onderwagen (misschien dat ik er maar weer een mobiele van maak).

Aan de andere kant, ik heb nog wel twee A 954 B's en een R 954 B... (ch)

Gebruikersavatar
Victor
Forumlid
Berichten: 4642
Lid geworden op: do 26 jun, 2008 19:26
Locatie: Oosterhout

Re: Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door Victor »

Remko schreef: Meer informatie over de LegioBlocken: Standaard afmetingen voor Legioblocken
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de "bedenker" van die Legioblocken zich heeft laten inspireren door... legoblokken :D

Gebruikersavatar
fabian 954
Forumlid
Berichten: 9065
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 11:16
Locatie: zwartsluis
Contacteer:

Re: Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door fabian 954 »

neem dan die r 954 b . met vaste cabine verhoging ;) :D .ben je er al over uit wat van soort schroot je wilt gebruiken ?
en is een vaste schrootschaar niks voor jou . is weer eens wat anders om tebouwen ;P zal het blijven volgen (Y)
het is pas crisis als het bier op is

DDG
Starter
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 dec, 2005 17:13
Locatie: Werkendam
Contacteer:

Re: Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door DDG »

Leuke opzet Remko,ik zou in de inham een paar losse container bakken zetten die de 904 overslag dat kan laden.
Gr,Driek

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door Remko »

fabian 954 schreef:neem dan die r 954 b . met vaste cabine verhoging ;) :D .ben je er al over uit wat van soort schroot je wilt gebruiken ?
en is een vaste schrootschaar niks voor jou . is weer eens wat anders om tebouwen ;P zal het blijven volgen (Y)
De R 954 B met vaste verhoging staat er al bij. Deze heeft nu nog de onderwagen van de normale R 954 B, dus staat niet heel stabiel. Er komt een nog onderwagen van een HS 843 onder. Staat 'ie lekker breed. Staat ook nog een ander overslag 'kraantje' bij. Morgen foto's. ;)

Nog niet, ga van de week eens in Utrecht kijken bij de treinen speciaal zaak voor iets van hout of zo, en zal ook wat lasdraad halen. Misschien dat ik bij Van Hengstum hier in Houten iets van draaisel of zo kan krijgen.

Maar een vaste schrootschaar.. Da's wel interessant. Heb je daar foto's van? Of eventueel de naam van de fabrikant?

EDIT: Gevonden! Hier is een flinke (800 tons) van Oberländer Recycling Maschinen GmbH: ORM Type Hy-PS 800 Stationary Scrap Shear Was de eerste link die ik tegen kwam bij Google. :)

Ziet er gelukkig niet zo ingewikkeld uit om te bouwen... :? :shock:
DDG schreef:Leuke opzet Remko,ik zou in de inham een paar losse container bakken zetten die de 904 overslag dat kan laden.
Ik heb er al een paar bakken bij gezet. Eigenlijk wil ik nog eens een keer iets wat ze in Houten op de Gemeente werf hebben maken. Een vast en verhoogd platform met daaromheen een stuk of 10 40 kuubs containers voor grof vuil van allerlei soort. Hout, metaal, plastic enz. Zal er morgen ff foto's van maken. Moet er toch tegen over zijn als ik ga sporten.

Mocht ik trouwens voor hout gaan, dan is zo'n Vermeer Tub grinder van TWH wel iets... Laat ik het maar bij schroot houden. Da's goedkoper.. :D :D

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door Remko »

Ik heb naar aanleiding van de suggesties e.e.a. veranderd aan de opzet. Helaas is de ruimte beperkt, dus het is slechts 1 container per bak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Achter de bak van de 904 met zware schaar moet eigenlijk nog een kademuur of zo komen. De plaat zoals 'ie nu is is te klein om grote machines (A 954 C) te huisvesten. Maar toch maar even geprobeerd met een klein Catje...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fabian is inmiddels ook gearriveerd... :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Nog een paar foto's van de Cat 5110B MH solo. Machine heeft de giek van de Komatsu PC 1100 overslagmachine van Joal. Kwam deze tegen op marktplaats, en omdat ik beide modellen toch had (en met de Cat al eens een probleem had) maar de giek overgezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
fabian 954
Forumlid
Berichten: 9065
Lid geworden op: zo 30 sep, 2007 11:16
Locatie: zwartsluis
Contacteer:

Re: Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door fabian 954 »

mooie fotos remko :D :D kijk hier eens viewtopic.php?f=152&t=18296&start=10 staan een paar fotos . als je meer wilt hoor ik het wel ;)
het is pas crisis als het bier op is

Gebruikersavatar
Remko
Forumlid
Berichten: 7774
Lid geworden op: zo 17 okt, 2004 14:27
Locatie: Houten

Re: Diorama overslag locatie - [1:50]

Bericht door Remko »

fabian 954 schreef:mooie fotos remko :D :D kijk hier eens viewtopic.php?f=152&t=18296&start=10 staan een paar fotos . als je meer wilt hoor ik het wel ;)
Da's wel een uitdaging... Moet ik nog maar eens over nadenken. Zal wel ontzettend mooi staan op een diorama... (ch)

Dit is iets wat ik ook nog eens wil namaken. De lay-out van het Afvalverwerkingsstation in Houten. De benodigde oppervlakte (inclusief de weg eromheen) is ca. 140 bij 140 cm in schaal 1:50. Best wel groot dus.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Modelbouwdiorama' s”