FTF met Scheuerle dieplader 1:50
Moderator: Jorn
Advertentie post before
Re: FTF met Scheuerle dieplader 1:50
foto 5
Voor de kenners enkele vragen:
Het frame achterop de American waarmee de giek word op-en afgetopt, hoe word dat neergelaten? gebeurde dat handmatig of door middel van hijsdraad ? En hoe werd hij dan geborgd ?
Deze American 4250 had/heeft de mogelijkheid om de rupsen in een smalle stand en in een wijdde stand te zetten, maar ik heb nooit gezien dat ze dat deden; het verplaatsen van de rupsen. In smalle stand zo van de dieplader af en aan het werk !!!
Was dit vroeger gebruikelijk om de kraan te laten werken met makelaar en heiblok aan de giek in de smalle stand ?
Op foto`s tel ik eigenlijk maar drie lieren in de bovenwagen maar de kraan van fa. Brouwer had in werkelijkheid vier kabels, volgens mij. Of heeft de 4250 2x2 lieren in de bovenwagen.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Bert
Voor de kenners enkele vragen:
Het frame achterop de American waarmee de giek word op-en afgetopt, hoe word dat neergelaten? gebeurde dat handmatig of door middel van hijsdraad ? En hoe werd hij dan geborgd ?
Deze American 4250 had/heeft de mogelijkheid om de rupsen in een smalle stand en in een wijdde stand te zetten, maar ik heb nooit gezien dat ze dat deden; het verplaatsen van de rupsen. In smalle stand zo van de dieplader af en aan het werk !!!
Was dit vroeger gebruikelijk om de kraan te laten werken met makelaar en heiblok aan de giek in de smalle stand ?
Op foto`s tel ik eigenlijk maar drie lieren in de bovenwagen maar de kraan van fa. Brouwer had in werkelijkheid vier kabels, volgens mij. Of heeft de 4250 2x2 lieren in de bovenwagen.
Ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Bert
Re: FTF met Scheuerle dieplader 1:50
Ik heb geen antwoord op de vragen maar het is allemaal wel heel mooi gemaakt .
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. (denk ik?)
- Medium Demag
- Starter
- Berichten: 953
- Lid geworden op: vr 21 jul, 2006 14:37
- Locatie: Gouderak
- Contacteer:
Re: FTF met Scheuerle dieplader 1:50
Foto van een American 4210.
Hier de achterzijde met het A-frame goed te zien.
Platleggen en optrekken van het A-frame gaat bij alle, mij bekende, oude draglines dmv de topdraad.
Giek op de grond, of op de bok van de dieplader, topdraad iets op spanning houden, pennen links en recht uit de trekstangen van de A-bok en dan de topdraad vieren.
Betreffende het breed zetten:
Dat ging vroeger niet zo gemakkelijk als tegenwoordig, als het puur mechanisch was: de bovenwagen dwars zwenken, de (korte) giek zover mogelijk vlak leggen en dan met de hijsdraad de rupsbalk breed trekken.
Tussenstuk tussen de aandrijfassen monteren en de andere zijde hetzelfde.
Te ver uitgetrokken: met een kettingspanner weer terug proberen te trekken.....
Als het niet noodzakelijk was dan maar op smal werken........
Gr.
Hans
Hier de achterzijde met het A-frame goed te zien.
Platleggen en optrekken van het A-frame gaat bij alle, mij bekende, oude draglines dmv de topdraad.
Giek op de grond, of op de bok van de dieplader, topdraad iets op spanning houden, pennen links en recht uit de trekstangen van de A-bok en dan de topdraad vieren.
Betreffende het breed zetten:
Dat ging vroeger niet zo gemakkelijk als tegenwoordig, als het puur mechanisch was: de bovenwagen dwars zwenken, de (korte) giek zover mogelijk vlak leggen en dan met de hijsdraad de rupsbalk breed trekken.
Tussenstuk tussen de aandrijfassen monteren en de andere zijde hetzelfde.
Te ver uitgetrokken: met een kettingspanner weer terug proberen te trekken.....
Als het niet noodzakelijk was dan maar op smal werken........
Gr.
Hans
- Bijlagen
-
- aIMG_0784.jpg (523.72 KiB) 1645 keer bekeken
Re: FTF met Scheuerle dieplader 1:50
Bedankt voor de reactie en complimenten !
Het is mij helemaal duidelijk, ik had zelf ook al deze gedachte maar wist het niet zeker.
Bert
Het is mij helemaal duidelijk, ik had zelf ook al deze gedachte maar wist het niet zeker.
Bert
Re: FTF met Scheuerle dieplader 1:50
Ziet er al weer goed en strak uit, broeder
Maar stiekem gewoon een Shapeways 3d print zeker?
Maar stiekem gewoon een Shapeways 3d print zeker?
Cris
Re: FTF met Scheuerle dieplader 1:50
Een 3D print klinkt heel makkelijk, maar om goed kloppende tekeningen te maken voor 1:50 is niet altijd zo gemakkelijk als het lijkt. Dit is trouwens allemaal uit het handje gebouwd zo te zien, wat een monniken werk maar absoluut heel erg netjes gedaan.
Ervaring is iets wat je krijgt kort nadat je het nodig had...
- eef7260
- Starter
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo 15 feb, 2012 23:06
- Locatie: Mooie stad achter de duinen
- Contacteer:
Re: FTF met Scheuerle dieplader 1:50
Hoi Bert
Super mooi , was hier erg benieuwd naar.
Maar je heb de verwachtingen meer als waargemaakt.
Wat de eerste vragen betreft , Ik had het niet beter kunnen uitleggen als Hans.
Laatste vraag over die lieren , origineel American heb ik het alleen met 3 gezien.
Wat niet per se wil zeggen dat er geen 4 op zaten , kan best een mooi stukje huisvlijt zijn geweest die 4e Lier.
Origineel als hij was uitgevoerd met een derde lier stond die op het machine deck voor de 2 hoofd lieren met een aftak as naar linker zijde het plaatwerk in.
Heb er denk wel een goede foto van , zal die vanavond even toevoegen.
Had ik al gezegd dat ik het rete mooi model vind , complimenten.
Eef
Super mooi , was hier erg benieuwd naar.
Maar je heb de verwachtingen meer als waargemaakt.
Wat de eerste vragen betreft , Ik had het niet beter kunnen uitleggen als Hans.
Laatste vraag over die lieren , origineel American heb ik het alleen met 3 gezien.
Wat niet per se wil zeggen dat er geen 4 op zaten , kan best een mooi stukje huisvlijt zijn geweest die 4e Lier.
Origineel als hij was uitgevoerd met een derde lier stond die op het machine deck voor de 2 hoofd lieren met een aftak as naar linker zijde het plaatwerk in.
Heb er denk wel een goede foto van , zal die vanavond even toevoegen.
Had ik al gezegd dat ik het rete mooi model vind , complimenten.
Eef