Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Moderator: Jorn
Advertentie post before
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Een schaalmodel dat al jaren bij mij in de kast staat is de Zeppelin ZR26.
Deze heb ik al ruim 20 jaar in bezit en dit model ga ik opknappen.
Het strakke en tijdloze design van deze 26-tons machine spreekt mij nog altijd aan. De machine is ontstaan uit een samenwerking tussen Sennebogen en Zeppelin. De machine is bij Sennebogen gevoerd onder het type 526 en SR26, bij Hanomag als HC260.
De Zeppelin en Sennebogen variant beschikten over de bekende luchtgekoelde 6.1 ltr. Deutz BF6L912 motor van 144 pk, terwijl de Hanomag een eigen watergekoelde motor kreeg, de D964E met 144 pk aan boord en maar liefst 10,8 ltr. inhoud. De Zeppelin en Sennebogen hadden een pompopbrengst van 2 x 160 ltr./min, de Hanomag 2 x 170 ltr./min. en beide werkten met een max. werkdruk van 300 bar.
Een heel verschil met tegenwoordig waar de gemiddelde 26-tonner zo'n 200 pk onder de kap heeft, over een pompopbrengst beschikt van zo'n 2x 240 ltr./min en de werkdruk alras oploopt richting 370 bar.
Het strakke design is een ontwerp van het Duitse buro Mürsch & Knopp dat in 1983 aan het ontwerp begon. Dit buro heeft o.a. het interieur van o.a. de Sennebogen D- en E-serie overslag machine ontworpen, maar ook de Caterpillar C- en D-serie mobiele en rupsgraafmachines, minigravers, compacte wielladers, alsmede Holder tractoren, cabines van Bauer funderingsmachines, standbouw voor diverse fabrikanten, etc., etc.
Deze heb ik al ruim 20 jaar in bezit en dit model ga ik opknappen.
Het strakke en tijdloze design van deze 26-tons machine spreekt mij nog altijd aan. De machine is ontstaan uit een samenwerking tussen Sennebogen en Zeppelin. De machine is bij Sennebogen gevoerd onder het type 526 en SR26, bij Hanomag als HC260.
De Zeppelin en Sennebogen variant beschikten over de bekende luchtgekoelde 6.1 ltr. Deutz BF6L912 motor van 144 pk, terwijl de Hanomag een eigen watergekoelde motor kreeg, de D964E met 144 pk aan boord en maar liefst 10,8 ltr. inhoud. De Zeppelin en Sennebogen hadden een pompopbrengst van 2 x 160 ltr./min, de Hanomag 2 x 170 ltr./min. en beide werkten met een max. werkdruk van 300 bar.
Een heel verschil met tegenwoordig waar de gemiddelde 26-tonner zo'n 200 pk onder de kap heeft, over een pompopbrengst beschikt van zo'n 2x 240 ltr./min en de werkdruk alras oploopt richting 370 bar.
Het strakke design is een ontwerp van het Duitse buro Mürsch & Knopp dat in 1983 aan het ontwerp begon. Dit buro heeft o.a. het interieur van o.a. de Sennebogen D- en E-serie overslag machine ontworpen, maar ook de Caterpillar C- en D-serie mobiele en rupsgraafmachines, minigravers, compacte wielladers, alsmede Holder tractoren, cabines van Bauer funderingsmachines, standbouw voor diverse fabrikanten, etc., etc.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
We zitten tegen de kerstdagen aan, dus het model is reeds uit elkaar gehaald.
Ondertussen heb ik nog een oude folder van de Zeppelin ZR26 gevonden uit december 1984.
Ondertussen heb ik nog een oude folder van de Zeppelin ZR26 gevonden uit december 1984.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Vandaag de straalkast opgezocht.
En zoals je ziet stond die er nog.
Eerste keer stralen, daarna met de zoetvijl erom heen tegen de scherpe randjes en hoeken.
Vervolgens met schuurpapier korrel 400 eromheen en nog 1 keer stralen.
Daarna alles afblazen met perslucht en niet met je blote handen inpakken en mee naar huis nemen.
Morgen maar eens beginnen met wat voorbereidingen voor de hydrauliekslangen.
En zoals je ziet stond die er nog.
Eerste keer stralen, daarna met de zoetvijl erom heen tegen de scherpe randjes en hoeken.
Vervolgens met schuurpapier korrel 400 eromheen en nog 1 keer stralen.
Daarna alles afblazen met perslucht en niet met je blote handen inpakken en mee naar huis nemen.
Morgen maar eens beginnen met wat voorbereidingen voor de hydrauliekslangen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
-
- Forumlid
- Berichten: 2018
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2015 6:37
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Dit is een mooi project om te volgen!
Mvg, Brian
Mvg, Brian
Opgeven is geen optie
Re: Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Dit doet mijn Sennebogen-hart goed ,ook al staat er Zeppelin op
Net als de Åkerman zou ik zo zeggen , dan heb je weer een topper Bart.
Net als de Åkerman zou ik zo zeggen , dan heb je weer een topper Bart.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Het is uiteindelijk toch een machine die in Straubing is ontwikkeld en gebouwd Peter, dus dat zit wel goed.
Bij tijd en wijle pak ik het e.e.a. op en post ik dat hier in het topic.
Bij tijd en wijle pak ik het e.e.a. op en post ik dat hier in het topic.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Ik heb de roosters en de traanplaat ook gestraald.
Dat was weer lachen.
Voorzichtig die dingen vasthouden, dan het pedaal intrappen en shwoeoeoesh! daar komt het straalgrid en de te stralen objecten liggen verspreid door de straalkast. Affijn, na wat prutsen toch gelukt. Ik spuit deze ook niet over, maar laat het zo. Ik denk dat dit het origineel beter benaderd dan dat je er blanke lak of zinkspray op spuit. De roosters en de traanplaat zijn normaliter verzonken.
Dat was weer lachen.
Voorzichtig die dingen vasthouden, dan het pedaal intrappen en shwoeoeoesh! daar komt het straalgrid en de te stralen objecten liggen verspreid door de straalkast. Affijn, na wat prutsen toch gelukt. Ik spuit deze ook niet over, maar laat het zo. Ik denk dat dit het origineel beter benaderd dan dat je er blanke lak of zinkspray op spuit. De roosters en de traanplaat zijn normaliter verzonken.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
- Bart
- Beheer van forum & site
- Berichten: 18897
- Lid geworden op: do 20 jan, 2005 11:43
- Locatie: Heeten
- Contacteer:
Re: Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Alles in de gele primer gespoten.
Bovenbouw, waar ik tevens een handgreep aan heb gemaakt, zoals het 1:1 model.
Onderste gedeelte van de bovenbouw.
Ik was niet tevreden over het handvat rechts voorop, dus daar heb ik een nieuwe voor gemaakt. Ik had eerst het origineel nagemaakt (nadat deze afbrak), maar deze is te kort dan in werkelijkheid.
Tevens heb ik uit Evergreen een blok gemaakt tussen de hefcilinders en giek, voor een betere slang geleiding.
De knikarm is voorzien links- en rechts van 2 blokjes Evergreen en hierin heb ik met de Dremel een gat van Ø 1 mm geboord. Hier loopt de slang van de bakcilinder vanaf de monogiek naar toe om daarna haaks om verder te gaan richting de bakpen.
Bovenbouw, waar ik tevens een handgreep aan heb gemaakt, zoals het 1:1 model.
Onderste gedeelte van de bovenbouw.
Ik was niet tevreden over het handvat rechts voorop, dus daar heb ik een nieuwe voor gemaakt. Ik had eerst het origineel nagemaakt (nadat deze afbrak), maar deze is te kort dan in werkelijkheid.
Tevens heb ik uit Evergreen een blok gemaakt tussen de hefcilinders en giek, voor een betere slang geleiding.
De knikarm is voorzien links- en rechts van 2 blokjes Evergreen en hierin heb ik met de Dremel een gat van Ø 1 mm geboord. Hier loopt de slang van de bakcilinder vanaf de monogiek naar toe om daarna haaks om verder te gaan richting de bakpen.
Weet wat kan en niet mag op BMF.
Lees de Forumregels eens door.
Lees de Forumregels eens door.
Re: Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Handig he, zo'n Dremel..............
En ik zie dat de evergreen ook goed van pas komt!
En ik zie dat de evergreen ook goed van pas komt!
Posten? Lees eerst de forumregels door: forumregels
Re: Opknapper: Zeppelin ZR 26 - NZG 1:50, art. nr. 2814
Afgelopen week heb ik een setje 'handboren' gekocht voor het kleinere boorwerk.
Werkt soms beter dan met een dremel kleine gaatjes boren in resin/evergreen.
Werkt soms beter dan met een dremel kleine gaatjes boren in resin/evergreen.