Volvo FH 12 8x4

Post hier al je zelfgebouwde of grondig verbouwde modellen!

Moderator: Jorn

Advertentie post before
arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Hallo Corné.

Dank voor het mooie compliment. Tsja,de details daar gaat het om. Vaak vallen de details direct op maar soms zie je er niets van maar zijn ze er wel.
Één van die details die je in truck modelbouw bijna niet tegen komt is het overhellen van de voorwielen in de bocht.

Afbeelding

Hier mooi te zien bij deze Tatra.

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Dat overhellen had ik eerst ook niet omdat ik niet wist hoe ik dat er in kon krijgen.
Ik ben mij toen gaan verdiepen in de besturing van auto's en trucks. Het overhellen wordt verkregen door caster. Nu moeten we natuurlijk wel weten wat caster is. Het meest gebruikte woord voor caster is naloop. Waar dient die naloop dan voor? De naloop zorgt ervoor dat het wiel tijdens het rijden vanzelf in de rechtuit stand komt. Het beste is dat te zien bij de stuurwielen onder een winkelwagen.

Afbeelding

Bij de rode pijl zien we de hartlijn van het punt waar het wiel om draait. De blauwe pijl geeft aan waar het hart van het wiel de grond raakt.
Duwen we de kar nu in de rijrichting dan draait het wiel zich vanzelf in de goede richting.

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Maken wij nu een vooras waar de caster 0 graden is dan krijgen we het volgende:

Afbeelding

Hier zien we dat het draaipunt van het wiel zowel in horizontale als in verticale richting samenvallen. Het wiel wordt nu zoekerig.

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Gaan we nu caster in de vooras aanbrengen dan krijgen we dus naloop met als gevolg dat het model na een bocht keurig terug gaat naar de rechtuit stand.

Afbeelding

Het verschil tussen de rode en de blauwe pijl wordt dus naloop of caster genoemd.

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Dat was de theorie,maar het moest natuurlijk ook in het model aangebracht worden.
De voorassen weer er onderuit gehaald en het vlak dat tegen de arm aan komt schuin gefreesd.

Afbeelding

Hier kun je zien dat de as nu achterover helt

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

De laatste stap is dan de wielen eronder en een foto maken.

Afbeelding

Ik ben dit nog niet tegen gekomen op een ander model.

Mvg.Wil

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Zo,nog een paar dingen en het chassis is klaar.
Nu moet ik even iets uitleggen voor ik verder ga. Het model is oorspronkelijk uitgerust met een kantelcabine. Omdat ik grootse plannen met de cabine had ben ik hier van afgeweken. Ik heb in het verleden veel modellen van Italeri gebouwd en zij werken met een binnen en een buiten cabine. Dat systeem ga ik ook toepassen. Waarom? Dat leg ik later wel uit als het aan de orde komt.
Nu moet ik er eerst voor zorgen dat ik de cabine op het chassis kan monteren.

Afbeelding

Zo ziet de bodem er uit zoals die in de bouwdoos zit en die vind ik zo te zien niet mooi. Aan de onderkant zitten zes afstandsstukken om de cabine vloer op de juiste afstand van het chassis te kunnen monteren.

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Ik moet met mijn vloer natuurlijk wel op de goede hoogte vanaf het chassis komen. Dat heb ik in eerste instantie al gedaan met het hulpchassis. Nu met de vloer komt het laatste stukje erbij.

Afbeelding

Hier zien jullie de onderkant van de vloer. De hoogte van de opstaande kanten plus de hoogte van het hulpchassis komen samen overeen met de originele afstand stukken.

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Verder uitgefreesd om wat gewicht te besparen en om eventueel kabels door te kunnen voeren.

Afbeelding

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Aan de vloer moesten dan nog wel ophang punten komen om de cabine op te vangen als deze geplaatst wordt.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw & verbouw”