Volvo FH 12 8x4
Moderator: Jorn
Advertentie post before
Re: Volvo FH 12 8x4
Hallo Corné.
Dank voor het mooie compliment. Tsja,de details daar gaat het om. Vaak vallen de details direct op maar soms zie je er niets van maar zijn ze er wel.
Één van die details die je in truck modelbouw bijna niet tegen komt is het overhellen van de voorwielen in de bocht.
Hier mooi te zien bij deze Tatra.
Dank voor het mooie compliment. Tsja,de details daar gaat het om. Vaak vallen de details direct op maar soms zie je er niets van maar zijn ze er wel.
Één van die details die je in truck modelbouw bijna niet tegen komt is het overhellen van de voorwielen in de bocht.
Hier mooi te zien bij deze Tatra.
Re: Volvo FH 12 8x4
Dat overhellen had ik eerst ook niet omdat ik niet wist hoe ik dat er in kon krijgen.
Ik ben mij toen gaan verdiepen in de besturing van auto's en trucks. Het overhellen wordt verkregen door caster. Nu moeten we natuurlijk wel weten wat caster is. Het meest gebruikte woord voor caster is naloop. Waar dient die naloop dan voor? De naloop zorgt ervoor dat het wiel tijdens het rijden vanzelf in de rechtuit stand komt. Het beste is dat te zien bij de stuurwielen onder een winkelwagen.
Bij de rode pijl zien we de hartlijn van het punt waar het wiel om draait. De blauwe pijl geeft aan waar het hart van het wiel de grond raakt.
Duwen we de kar nu in de rijrichting dan draait het wiel zich vanzelf in de goede richting.
Ik ben mij toen gaan verdiepen in de besturing van auto's en trucks. Het overhellen wordt verkregen door caster. Nu moeten we natuurlijk wel weten wat caster is. Het meest gebruikte woord voor caster is naloop. Waar dient die naloop dan voor? De naloop zorgt ervoor dat het wiel tijdens het rijden vanzelf in de rechtuit stand komt. Het beste is dat te zien bij de stuurwielen onder een winkelwagen.
Bij de rode pijl zien we de hartlijn van het punt waar het wiel om draait. De blauwe pijl geeft aan waar het hart van het wiel de grond raakt.
Duwen we de kar nu in de rijrichting dan draait het wiel zich vanzelf in de goede richting.
Re: Volvo FH 12 8x4
Maken wij nu een vooras waar de caster 0 graden is dan krijgen we het volgende:
Hier zien we dat het draaipunt van het wiel zowel in horizontale als in verticale richting samenvallen. Het wiel wordt nu zoekerig.
Hier zien we dat het draaipunt van het wiel zowel in horizontale als in verticale richting samenvallen. Het wiel wordt nu zoekerig.
Re: Volvo FH 12 8x4
Gaan we nu caster in de vooras aanbrengen dan krijgen we dus naloop met als gevolg dat het model na een bocht keurig terug gaat naar de rechtuit stand.
Het verschil tussen de rode en de blauwe pijl wordt dus naloop of caster genoemd.
Het verschil tussen de rode en de blauwe pijl wordt dus naloop of caster genoemd.
Re: Volvo FH 12 8x4
Dat was de theorie,maar het moest natuurlijk ook in het model aangebracht worden.
De voorassen weer er onderuit gehaald en het vlak dat tegen de arm aan komt schuin gefreesd.
Hier kun je zien dat de as nu achterover helt
De voorassen weer er onderuit gehaald en het vlak dat tegen de arm aan komt schuin gefreesd.
Hier kun je zien dat de as nu achterover helt
Re: Volvo FH 12 8x4
De laatste stap is dan de wielen eronder en een foto maken.
Ik ben dit nog niet tegen gekomen op een ander model.
Mvg.Wil
Ik ben dit nog niet tegen gekomen op een ander model.
Mvg.Wil
Re: Volvo FH 12 8x4
Zo,nog een paar dingen en het chassis is klaar.
Nu moet ik even iets uitleggen voor ik verder ga. Het model is oorspronkelijk uitgerust met een kantelcabine. Omdat ik grootse plannen met de cabine had ben ik hier van afgeweken. Ik heb in het verleden veel modellen van Italeri gebouwd en zij werken met een binnen en een buiten cabine. Dat systeem ga ik ook toepassen. Waarom? Dat leg ik later wel uit als het aan de orde komt.
Nu moet ik er eerst voor zorgen dat ik de cabine op het chassis kan monteren.
Zo ziet de bodem er uit zoals die in de bouwdoos zit en die vind ik zo te zien niet mooi. Aan de onderkant zitten zes afstandsstukken om de cabine vloer op de juiste afstand van het chassis te kunnen monteren.
Nu moet ik even iets uitleggen voor ik verder ga. Het model is oorspronkelijk uitgerust met een kantelcabine. Omdat ik grootse plannen met de cabine had ben ik hier van afgeweken. Ik heb in het verleden veel modellen van Italeri gebouwd en zij werken met een binnen en een buiten cabine. Dat systeem ga ik ook toepassen. Waarom? Dat leg ik later wel uit als het aan de orde komt.
Nu moet ik er eerst voor zorgen dat ik de cabine op het chassis kan monteren.
Zo ziet de bodem er uit zoals die in de bouwdoos zit en die vind ik zo te zien niet mooi. Aan de onderkant zitten zes afstandsstukken om de cabine vloer op de juiste afstand van het chassis te kunnen monteren.
Re: Volvo FH 12 8x4
Ik moet met mijn vloer natuurlijk wel op de goede hoogte vanaf het chassis komen. Dat heb ik in eerste instantie al gedaan met het hulpchassis. Nu met de vloer komt het laatste stukje erbij.
Hier zien jullie de onderkant van de vloer. De hoogte van de opstaande kanten plus de hoogte van het hulpchassis komen samen overeen met de originele afstand stukken.
Hier zien jullie de onderkant van de vloer. De hoogte van de opstaande kanten plus de hoogte van het hulpchassis komen samen overeen met de originele afstand stukken.
Re: Volvo FH 12 8x4
Verder uitgefreesd om wat gewicht te besparen en om eventueel kabels door te kunnen voeren.
Re: Volvo FH 12 8x4
Aan de vloer moesten dan nog wel ophang punten komen om de cabine op te vangen als deze geplaatst wordt.