Volvo FH 12 8x4

Post hier al je zelfgebouwde of grondig verbouwde modellen!

Moderator: Jorn

Advertentie post before
arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Volvo FH 12 8x4

Bericht door arm1948 »

Hoi allen

Nadat ik mijzelf zojuist heb voorgesteld,wil ik aan jullie ook even mijn model voorstellen.

Afbeelding

Dit is hem dan. Zoals ik bij het voorstellen al reeds heb vermeld is het model al in een vergevorderd stadium en heeft al vele malen gereden.
Omdat er tussentijds toch veel veranderd is start ik hier mijn verslag vanaf de eerste grote verandering.

Mvg.Wil

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5891
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: VOLVO FH12 8x4

Bericht door pvanhesteren »

Mooi, ben benieuwd naar meer foto's. En welkom op het forum trouwens!

Gr. Pascal

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: VOLVO FH12 8x4

Bericht door arm1948 »

Hallo Pascal

Foto's zullen er genoeg komen hoor! Tijdens de bouw van het model heb ik meer dan 1200 foto's gemaakt. Ook tijdens demo's hebben clubleden vele honderden foto's gemaakt. Mijn enige probleem is: Hoe kan ik hier foto's uploaden zodat ik meerdere foto's in één post kan plaatsen? Ik heb de vraag al gesteld aan het team maar nog geen antwoord gekregen. Even afwachten dus.
Hier alvast een voorproefje:

Afbeelding

Mvg Wil

Gebruikersavatar
Jorn
Forumondersteuning
Berichten: 4680
Lid geworden op: ma 28 mei, 2007 0:16
Locatie: Twente

Re: VOLVO FH12 8x4

Bericht door Jorn »

arm1948 schreef:Mijn enige probleem is: Hoe kan ik hier foto's uploaden zodat ik meerdere foto's in één post kan plaatsen?
Hierbij het antwoord namens het team.
Je mag maar 1 foto per posting plaatsen.
Dat geldt zowel voor extern uploaden als via de site.

Het laatste heeft ook de voorkeur want daarmee blijven de foto's altijd zichtbaar.
Nu worden we helaas steeds vaker geconfronteerd met "gaten" in topics met veel extern geuploade foto's.

Daarbij is via de site uploaden na de update ook een stuk gebruiksvriendelijker geworden.

Groeten Jorn
Team Bouwmachineforum
Posten? Lees eerst de forumregels door: forumregels

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: VOLVO FH12 8x4

Bericht door arm1948 »

Oke Jorn,bedankt voor de uitleg. Dan kan ik nu wel beginnen met mijn verslag.

Zoals ik bij het voorstellen reeds vermeld heb ben ik een gepensioneerde gereedschap maker. Met de,toen nog,ambachtschool meegerekend heb ik nu dus al meer dan vijftig jaar ervaring met draaien en frezen. Ik heb in mijn leven heel wat mooie dingen gemaakt maar dat was altijd in opdracht van klanten.
Toen ik dus mijn eigen machines had gekocht heb ik mijzelf voorgenomen om weer mooie dingen te gaan maken maar dan ook echt voor mijzelf. Nu is altijd zwaar transport mijn hobby geweest en dan vooral de meer assige meesturende trailers. Er kunnen mij niet genoeg assen onder een trailer zitten. Er moest dus een zwaar transport model komen maar dan wel radiografisch gestuurd.
Mijn keus is toen gevallen op een Volvo FH12 van Tamiya in de schaal 1:14 in een 4x2 configuratie. Niet bepaald een zware trekker maar dat veranderde al snel.

Afbeelding

Nu wordt er vaak gezegd zo'n model maak je drie keer. De eerste keer samenbouwen zo uit de doos,de tweede keur bouw je hem met de nodige veranderingen en de derde keer bouw je hem zoals je het model werkelijk wilt hebben. Van de derde keer ga ik hier dus verslag doen.

Mvg.Wil

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: VOLVO FH12 8x4

Bericht door arm1948 »

Het allereerste wat je moet doen als je van 4x2 naar 8x4 gaat is een langer chassis maken.Nu zijn de profielen van Tamiya wel per meter te koop maar daar betaal je de hoofdprijs voor.Dus gewone u profielen gekocht en deze naar de juiste maat gefreesd.

Afbeelding

Hier nog zonder ronde kant.

Mvg Wil

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: VOLVO FH12 8x4

Bericht door arm1948 »

Dan komen de tussen stukken (traversen) aan de beurt.
Hier de achterkant:

Afbeelding

Hier kun je zien dat de langs balken ook hun ronde kant hebben gekregen.

Mvg Wil

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: VOLVO FH12 8x4

Bericht door arm1948 »

En uiteraard ook de voorkant. De rechter balk is aan de voorkant uitgefreesd. Daar moet de stuurservo in gemonteerd worden.

Afbeelding

Het losse blokje wordt een lagerblokje voor de pitman arm.

Mvg.Wil

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: VOLVO FH12 8x4

Bericht door arm1948 »

Dan nog een traverse erbij en het basis chassis is zover.Omdat ik op dat moment nog niet precies wist waar deze traverse moest komen ligt hij er gewoon los in.

Afbeelding

Mvg.Wil

arm1948
Starter
Berichten: 124
Lid geworden op: ma 27 jul, 2015 9:33

Re: VOLVO FH12 8x4

Bericht door arm1948 »

Als de basis klaar is dan gaat het leuke werk komen. Dan is het de nodige onderdelen maken maar dan ook gelijk monteren.
Hieronder een foto van de eerste montage. De stuurservo met het lagerblokje en de pitman arm.

Afbeelding

Mvg.Wil

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw & verbouw”