Hoe maak je een zelfbouw model?

Post hier al je zelfgebouwde of grondig verbouwde modellen!

Moderator: Jorn

Advertentie post before
Brian/cranes
Forumlid
Berichten: 2018
Lid geworden op: vr 4 sep, 2015 6:37
Locatie: Almere
Contacteer:

Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door Brian/cranes »

hey ik wil heel graag zelf een mobiele of rups graafmachine bouwen maar ik weet eigenlijk niet precies hoe. Weet iemand hoe je dit doet en welke materialen je hiervoor nodig hebt? foto's, site's en video's zijn ook goed. :D (ch)
Opgeven is geen optie

Gebruikersavatar
BjornP
Starter
Berichten: 123
Lid geworden op: za 24 aug, 2013 19:15

Re: Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door BjornP »

Brian/cranes schreef:hey ik wil heel graag zelf een mobiele of rups graafmachine bouwen maar ik weet eigenlijk niet precies hoe. Weet iemand hoe je dit doet en welke materialen je hiervoor nodig hebt? foto's, site's en video's zijn ook goed. :D (ch)
Goed initiatief Brian! :leuk Ik loop ook al langere tijd rond met het idee om zelf te bouwen. Zijn er bijvoorbeeld modelbouw verenigingen die hier iets in doen (midden Brabant) en waar je in de leer kunt?
Boem is ho en plons is water

Gebruikersavatar
franciscovdm
Starter
Berichten: 567
Lid geworden op: zo 19 feb, 2012 9:56
Locatie: papendrecht

Re: Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door franciscovdm »

Mijn advies : koop een schaalmodel of meerdere met de juiste componenten en wat een beetje lijkt op wat jij wilt , gebruik dan wat nuttig is .
Op marktplaats en E-bay kan je vaak loop en sloop modellen vinden die niet al te veel kosten.
Dan maak je alleen de details die het verschil maken.
Heb je iets gemaakt en ben je niet tevreden , begin je gewoon opnieuw.
Op dit forum staan vele voorbeelden van bouwen. RVS ,Staal ,Messing , hout , ABS , noem maar op.
looking for someone to make you happy ? , check the mirror !

Gebruikersavatar
pvanhesteren
Forumlid
Berichten: 5891
Lid geworden op: do 8 feb, 2007 22:32
Locatie: Hillegom

Re: Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door pvanhesteren »

Mooi initiatief. Bedenk voordat je gaat beginnen met bouwen a) wat je wilt bouwen en b) in welke schaal je dat wilt doen. Afhankelijk daarvan vallen er al een hoop materialen af. Hout en 1:87 gaat niet goed samen terwijl messing/plastic juist daarvoor weer geschikt zijn. Bedenk ook goed waar je zelf mee uit de voeten kunt. Ik ben zelf begonnen met hout omdat het een makkelijk te bewerken product is. Ik had niks met staal of messing en heb de machines daar ook niet voor.

Ik ben zelf "gewoon begonnen" en door schade en schande wijs geworden. Heb eigenlijk nooit de hulp van een vereniging ingeschakeld (ben ook niet zo'n verenigingsmens wat dat betreft). Dan maak je wel fouten maar daar leer je weer van.

Mijn laatste tip is; begin niet met het meest ingewikkelde model maar start simpel er probeer eerst iets uit.

Succes.

Gr. Pascal

Brian/cranes
Forumlid
Berichten: 2018
Lid geworden op: vr 4 sep, 2015 6:37
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door Brian/cranes »

oke bedankt, ik wil denk ik iets met plastic of metaal wil maken op de schaal 1:32 of 1:50. ik ga denk ik maar eerst beginnen met het verbouwen van al bestaande modellen zodat ik iets meer ervaring op kan doen. :D
bjornp dat is wel een goed idee, heeft die vereniging ook een site? ik heb namelijk al op internet gekeken maar dan kom je meer bij de schepen en treinen terecht. :? :roll:
Opgeven is geen optie

Gebruikersavatar
BjornP
Starter
Berichten: 123
Lid geworden op: za 24 aug, 2013 19:15

Re: Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door BjornP »

Brian/cranes schreef: bjornp dat is wel een goed idee, heeft die vereniging ook een site? ik heb namelijk al op internet gekeken maar dan kom je meer bij de schepen en treinen terecht. :? :roll:
Het is van mij uit ook een vraag :) Ik zou me daar graag bij aanmelden, maar wat je zegt zijn deze vaak actief in andere takken van modelbouw.
Boem is ho en plons is water

Brian/cranes
Forumlid
Berichten: 2018
Lid geworden op: vr 4 sep, 2015 6:37
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door Brian/cranes »

ik wil eigenlijk ook wel attachments maken maar wat voor materiaal is het handigst om te gebruiken? ik wilde eerst hard pvc gebruiken maar ik denk niet dat je dit kunt buigen ;L
Opgeven is geen optie

thomasauto
Starter
Berichten: 140
Lid geworden op: di 2 jun, 2009 14:31
Locatie: spijkenisse

Re: Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door thomasauto »

voor onderdelen ka je kijken bij overige en dan naar Modelhandelaren & -Toebehoren-overzicht gaan daar staan sites tussen waar je hulpstukken voor aan je kraan kan vinden

Gebruikersavatar
franciscovdm
Starter
Berichten: 567
Lid geworden op: zo 19 feb, 2012 9:56
Locatie: papendrecht

Re: Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door franciscovdm »

O , nog een kleine aan vulling op mijn tip : neem alle tijd die er nodig is. Haastwerk en opschieten geven niet het mooiste resultaat. ( bij mij dan.) Veel plezier. leuk dat je zoveel reacties krijg binnen korte tijd.
looking for someone to make you happy ? , check the mirror !

Gebruikersavatar
supergreenpin
Forumlid
Berichten: 1148
Lid geworden op: zo 4 okt, 2009 15:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe maak je een zelfbouw model?

Bericht door supergreenpin »

Ik zie dat er door heel wat mensen met goede tips gereageerd is. Ik zat nog even te wachten tot je wist in welke schaal maat je wilde gaan bouwen. Nu je voor 1:32 of 1:50 gekozen hebt is mijn tip minder relevant geworden, maar misschien wel nuttig voor iemand anders.

Als je in een grote schaal maat wilt gaan bouwen en er over denkt om het model radiografisch te gaan maken, bedenk dan vooraf wat daar voor nodig is ook aan elektronische componenten en kijk waar je die in je model op een nette manier weg kan werken, soms moet je ruimte creëren en bepaalde verstijvingen uit het origineel weg laten. ;)

Plaats reactie

Terug naar “Zelfbouw & verbouw”